پیشنهاد برای شب‌های بهار

وقت ملاقات با کمان راه شیری

اواخر بهار زمانی است که می‌توان در آغاز شب به تماشای طلوع بخش مرکزی نوار راه شیری نشست و یکی از شکوهمندترین مناظر طبیعت آسمان شب را نظاره کرد. احتمالا در جریان سفر به طبیعت و در مناطقی با آسمان تاریک و به دور از آلودگی نوری یا در بسیاری از عکس‌هایی که از آسمان شب گرفته شده است (مانند نمونه‌ای که در همین ستون می‌بینید) نواری شبح‌گون و ابرمانند را دیده باشید. شاید از خود بپرسید این چگونه ابری است که ظاهرش نه‌تنها طی یک شب که حتی با گذشت شب‌های متمادی ثابت باقی می‌ماند و تغییر نمی‌کند؟!
کد خبر: ۱۲۰۸۲۰۸

از گذشته‌های دور تعابیر مختلفی برای توصیف ماهیت این ناحیه رویایی در آسمان شب به کار برده می‌شد. از یونان باستان گرفته که این نوار را همان شیر مقدسی توصیف می‌کردند که روزی که مادر هرکول به او شیر می‌داده قطره شیری از دهان هرکول در آسمان‌ها چکیده و این نوار زیبا را پدید آورد (و از همین رو آن را راه شیری نامیدند) تا توصیف معروف به «شاهراه علی» و «راه مکه» که به قول دکتر علی شریعتی در کتاب کویر، مردم روستاهای کویری از آنجا که مسیر راه شیری در تابستان را رو به قبله می‌دیدند گمان می‌کردند این راهنمای آسمانی‌ای است که حاجیان را به سوی مکه رهنمون می‌کند تا روزگار کنونی که ماهیت فیزیکی نوار رویایی راه شیری برای اخترشناسان عیان شده است.
راه شیری دقیقا چیست؟
امروز می‌دانیم وقتی نوار راه شیری را در آسمان شب تماشا می‌کنیم، در حقیقت در حال تماشای میلیاردها ستاره کهکشان خودمان از پهلو و در کنار هم هستیم. دانش نجوم امروز به ما می‌گوید خورشید، یک ستاره از قریب به 200 میلیارد ستاره‌ای است که در جزیره بسیار عظیمی از ستارگان در کنار هم در فضا قرار گرفته‌اند. به چنین جزایری در عالم کهکشان می‌گویند. با توجه به سابقه تاریخی نامگذاری این ناحیه شبح‌گون آسمان شب در یونان باستان، اخترشناسان نام کهکشانی که ما و منظومه شمسی در آن هستیم را «راه شیری» (Milky Way) نهاده‌اند. مطالعات نجومی و شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای نشان می‌دهد ساختار کهکشان ما از نوع مارپیچی- میله‌ای است. یعنی اگر بتوانیم از بالا به کهکشان خودمان نگاه کنیم، نمایی مارپیچی با ساختاری شبیه یک میله متشکل از انبوهی از ستارگان در مرکز آن دیده خواهد شد. با این حال ما از موقعیتی که سیاره زمین و خورشید در راه شیری واقع شده‌اند، ستاره‌های صفحه کهکشان راه شیری را از پهلو و به صورت لایه‌هایی قرار گرفته در امتداد یکدیگر می‌توانیم ببینیم. این در حالی است که مجموعه‌ای از هزاران سحابی تاریک در بازوهای کهکشان راه شیری، مسیر نفوذ نور مرئی بسیاری از ستارگان راه شیری را به سوی ما بسته‌اند.این شب‌ها حدود ساعت 22 تا 24 زمان خوبی است تا رو به افق مشرق و جنوب شرقی زیر آسمانی تاریک بنشینید و برآمدن کمان راه شیری را نظاره‌گر باشید و با بهره‌گیری از دوربین‌های حرفه‌ای و با به کار بردن فنون عکسبرداری در شب، از این ناحیه زیبا در طبیعت عکس بگیرید. در این باره با جست‌وجویی در اینترنت نکات مهمی خواهید آموخت.

کاظم کوکرم

دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها