در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
پخش آگهیهای بازرگانی ویژه مخاطبان گروه سنی کودک، از جمله مواردی است که به منزله حرکت روی لب تیغ میماند و در همهجای دنیا با محدودیتها و ظرافتهایی روبهروست. این قضیه از این جهت حساس محسوب میشود که کودکان قوه تشخیص آگهی بازرگانی را از پیامهای اخلاقی رسانهای ندارند و نمیتوانند نکاتی چون منفعتهای مالی و اقتصادی را در تمیز قائل شدن میان آگهیها لحاظ کنند.
از این روست که وقتی آگهی تبلیغ یک تبلت هوشمند مخصوص کودکان از شبکه تلویزیونی کودک پخش و با واکنش روبهرو شد، بر آن شدیم تا به چند و چون ماجرا پرداخته و اخلاقی بودن این آگهی را از نگاه کارشناسان بررسی کنیم. در این گزارش که 26 فروردین در روزنامه جامجم به چاپ رسید، افرادی چون محمد سرشار مدیر شبکه تلویزیونی کودک، دکتر میترا حکیم شوشتری فوقتخصص روانپزشکی کودک و نوجوان و علی اسکندری دانشآموخته کارشناسی ارشد رشته تبلیغات بازرگانی نظرشان را پیرامون تبلیغات تلویزیونی برای کودکان گفته و رواج این قضیه را نفی کردند.
حالا برایمان بسی جای خوشحالی دارد که به فاصله اندکی بعد از انتشار آن گزارش، ضوابط پخش آگهیهای بازرگانی در شبکه کودک قدری مورد بازنگری قرار گرفته و قرار است دیگر کمتر از این نوع آگهیها را در شبکه کودک سیما شاهد باشیم. بر این اساس محمد سرشار در مطلبی که اخیرا در کانال تلگرامی خود نوشت، ضمن تشکر از گزارش جامجم، اقدام اخیر ادارهکل بازرگانی صدا و سیما را به منزله پاسخ مثبت این نهاد به دغدغههای خانوادهها عنوان کرده و نوشت: «روز پنجشنبه یک بخشنامه امیدبخش در فضای مجازی دست به دست میشد؛ ضوابط جدید آگهیهای بازرگانی در شبکههای پویا، نهال، امید و دیگر شبکههای کودک. در این بخشنامه مدیرکل بازرگانی صدا و سیما به کانونها و شرکتهای تبلیغاتی دستور داده برای حفاظت از کودکان در برابر آسیبای اجتماعی، با دقت نظر کافی رفتارهای آموزنده را تبلیغ کنند. این بخشنامه گامی رو به جلو و پیشرفتی مهم در ساماندهی آگهیهای بازرگانی تلویزیونی برای کوچکسالان است.»
سرشار ادامه داد: «در این مسیر چهارساله برای اصلاحات اساسی در تبلیغات تجاری تلویزیونی برای کودکان، یک موفقیت بزرگ شکل گرفته و این حقیر به عنوان مدیر شبکه کودک، وظیفه دارم از چند گروه تشکر ویژه کنم: یکم از همه خانوادهها و مخصوصا مادران دغدغهمندی که برای حفاظت از فرزندانشان و حمایت از رویکرد تربیتی شبکه کودک، ساکت ننشستند؛ با روابطعمومی صدا و سیما (162) تماس گرفتند، در فضای مجازی دغدغههایشان را نوشتند و در صفحات صاحبان آگهی و مدیران مربوط نظر دادند. ممنونم.
دوم قدردان کارشناسان و اصحاب رسانه، به طور خاص خبرگزاری فارس و روزنامه جامجم که به موقع وارد عمل شدند و به شکل علمی، زبان گویای خانوادههای نگران گردیدند، هستم... میدانم تا رسیدن به وضعیت مطلوب آگهیهای بازرگانی برای کوچکسالان، فاصله بسیار است. اما اگر این همبستگی میان خانوادهها، اصحاب رسانه و شبکه کودک برای اصلاح وضع موجود ادامه داشته باشد، انشاءا... در آینده موفقیتهای بزرگتری را جشن خواهیم گرفت.» به گزارش جامجم، در بخشنامهای که در 29 فروردین (یعنی سه روز پس از تاریخ انتشار گزارش ما) از سوی اداره کل بازرگانی صدا و سیما در اختیار کانونها و شرکتهای تبلیغاتی قرار گرفت، اینطور اشاره شد که «سازندگان تیزرهای تبلیغاتیای که در فواصل برنامههای خاص کودکان پخش میشود، باید به منظور محافظت ایشان در برابر آسیبهای اجتماعی ناشی از تبلیغات نامناسب، با دقت نظر کافی رفتارهای آموزنده نظیر نظافت خانه و شهر، احترام به والدین، احترام به بزرگترها، کمک به همنوع و نوعدوستی و ... را تبلیغ کنند.» این بخشنامه از اول اردیبهشت لازمالاجراست و انتشارش را گامی مثبت در زمینه رعایت حقوق کودکان می دانیم و به فال نیک میگیریم.
زهرا غفاری
رسانه
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به ایران مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی «جامجم» با سیده عذرا موسوی، نویسنده کتاب «فصل توتهای سفید»
یک نماینده مجلس:
علی برکه از رهبران حماس در گفتوگو با «جامجم»:
گفتوگوی «جامجم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر