معرفی بازوهای تبلیغاتی داعش که تلاش می‌کنند این گروه تکفیری را همچنان زنده نشان دهند

تروریست‌های پرسرو صدا

حالا درست است که سرلشکر قاسم سلیمانی در آبان‌ 96 در نامه‌ای رسانه‌ای، پایان حاکمیت داعش را اعلام کرد ولی این گزاره به این معنا نیست که این گروه تروریستی، دیگر حضوری ندارد. نامه سردار بلندپایه ایرانی صرفا به این معنا بود که داعش دیگر حاکمیتی ندارد و اگر جایی هم باشد، صرفا یک حضور بدون حاکمیت و پراکنده است. روی همین حساب هنوز هم این گروه تروریستی زنده است و نفس می‌کشد و بعضا با غلوهای رسانه‌ای، خودش را بزرگ‌تر از آنچه هست نشان می‌دهد. در این گزارش که با اتکا به داده‌های یک مقاله آکادمیک نوشته شده، درباره بعضی از بازوهای تبلیغاتی این گروه مخوف حرف زده‌ایم.
کد خبر: ۱۱۹۹۷۷۸

مرکز رسانه‌ای الحیات
داعش یک نهاد مهم حاکمیتی به نام وزارت اطلاع‌رسانی داشت. درست است که داعش از زمان بسته شدن نطفه‌اش در عراق و سوریه، بیشتر از طریق شبکه‌های اجتماعی و به طور مشخص فیسبوک، توییتر و یوتیوب شهرت پیدا کرده بود اما سیل جنگجوهای تکفیری که از اقصی نقاط جهان با تخصص‌های مختلف به مرور به این گروه اضافه شدند، این توانایی را به سران داعشی داد که بتوانند یک مرکز رسانه‌ای تاسیس کنند. اگر فیلم «به وقت شام» ابراهیم حاتمی‌کیا را دیده باشید با عبارت جنگجوهای متخصص چند‌ملیتی بیشتر آشنا هستید. به هر ترتیب پنج سال قبل، رهبران داعش مرکز رسانه‌ای الحیات را تاسیس کردند که یکی از بازوهای تبلیغاتی دولت اسلامی محسوب می‌شد. این مرکز الحیات وظیفه‌اش چه بود؟! عرض می‌کنیم!مخاطب اصلی این مرکز، مخاطبان غربی و اروپایی بودند. به همین دلیل هم تولیدات این مرکز به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، روسی و فرانسوی منتشر می‌شد. شاید جالب باشد بدانید این شبکه مرکز اصلی مونتاژ ویدئوهایی است که از جنایات داعش تهیه و منتشر می‌شد. طبق اعلام خبرگزاری صداوسیما، ویدئوهایی که در این شبکه تهیه می‌شود، کیفیت صدا و تصویر بالایی دارد و در آنها از سرودهای حماسی و تاثیرگذار هم استفاده می‌شود. تولید ویدئوی مشهور سربریدن 21 قبطی مصری در شبکه الحیات انجام شده است.
مستند شعله‌های جنگ
مستند «شعله‌های جنگ» یکی از مستندهای مهمی است که از شبکه الحیات داعش هم پخش شده است. در این مستند 55 دقیقه‌ای یکی از اعضای داعش با زبان انگلیسی و لهجه آمریکایی به شرح حمله نظامی داعش به یکی از پایگاه‌های ارتش سوریه در نزدیکی رقه می‌پردازد. این مستند تبلیغاتی داعش چنان برای رسانه‌ها اهمیت داشت که سی‌ان‌ان گزارشی در مورد شخصیت اصلی راوی آن منتشر کرد. گزارشی با این تیتر که «راوی انگلیسی‌زبان مستند کیست؟» سی‌ان‌ان در گفت‌وگو با بعضی از عوامل دستگاه‌های اطلاعاتی ایالات متحده دنبال این بوده که بفهمد این فرد کیست. تصویری که در این صفحه می‌بینید راوی همان مستند است.
کتاب‌های الکترونیک
داعش علاوه بر شبکه‌های مختلف رسانه‌ای، دستی هم در انتشار کتاب‌های الکترونیک داشت. این کتاب‌ها تحت عنوان «کتاب‌خطی پرچم سیاه» منتشر می‌شدند. جالب آن‌که بعد از انتشار، به صورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی هم نشر داده می‌شدند. به این ترتیب، ابزار تبلیغاتی سودمندی در اختیار دولت اسلامی عراق و شام قرار گرفته بود. محتوای آنها هم عموما بازتاب دیدگاه خلافت بود. مخاطبان اصلی این کتاب‌ها هم مخاطبان غربی بودند.
شبکه‌های اجتماعی
علاوه بر شبکه‌های مختلف رسانه‌ای، شبکه‌های اجتماعی ابزار اصلی و قدرتمند داعش بودند. مهم‌ترین آنها هم توییتر بود. این شبکه که بخش عمده‎ای از سهام آن در اختیار سران سعودی است، بستر مناسبی برای فعالیت‎‌های رسانه‌ای داعش پدید آورده بود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید حدود 90 هزار حساب توییتری شامل حساب‌های رسمی تبلیغاتی و هزاران حساب غیررسمی طرفداری به مجرای اصلی انتقال دیدگاه‌های این گروه افراطی در توییتر تبدیل شده بودند. آش در بعضی موارد آنقدر شور می‌شد که بعضی حساب‌های توییتری به دلیل انتشار محتوای خشن بسته ‌می‌شدند.
هشتگ‌دزدی در روز روشن
داعش از طریق حساب‌های کاربری‌اش، فیلم‌هایی از صحنه‌های بمبگذاری انتحاری، آموزش استفاده از سلاح‌های دستی و ستایش جنگجویان تکفیری منتشر می‌کرد. نکته بامزه آن‌که مغزهای متفکر تبلیغاتی داعش برای پیشبرد بهتر تبلیغاتی محتواهای خود بعضا در بزنگاه‌های خاص از هشتگ‌های پربازدید و غیرمرتبط هم استفاده می‌کردند تا محتوای آنها بیشتر دیده شود. استفاده از هشتگ‌های جام‌جهانی 2014 و برزیل 2104 از جمله این موارد است که ارتش سایبری داعش به هشتگ‌دزدی روی آورده بود تا محتوایش را داغ نگه دارد.
همراه با «طلوع سحر»
نه!‌ اشتباه نکنید! عبارتی که در میان‌تیتر بالا در گیومه قرار گرفته نام یک برنامه ماه رمضانی رادیو یا تلویزیون نیست. نام نرم‌افزار و اپی است که داعشی‌ها طراحی کرده بودند و قابلیت نصب روی تلفن همراه هم داشت. این برنامه به زبان عربی طراحی شده بود و روی گوشی‌های با سیستم عامل اندروید نصب می‌شد. به طور خودکار هم آخرین اخبار مربوط به داعش را برای کاربر فراهم می‌کرد. به کار بردن این نرم‎‌افزار باعث می‌شد سیستم ضدهرزنامه توییتری دور زده شود و اجازه ارسال انبوه اطلاعات برای دیگر کاربران فراهم شود.

فیسبوک داعشی

احیانا اگر بدانید که سیستم تبلیغاتی داعش برای دور زدن محدودیت‌هایی که بعضا شبکه‌هایی مانند توییتر و فیسبوک بر آنها اعمال می‌کردند خودشان هم دست به راه‌اندازی شبکه‌ اجتماعی و اپ‌های تلفن‌های همراه کرده بودند فیوزتان می‌پرد. این را جدی عرض می‌کنیم. مثلا شبکه اجتماعی «خلافت بوک» یکی از این شبکه‌های اجتماعی بوده که سال 2015 در موصل راه‌اندازی شده. این شبکه اجتماعی با هدف کمک به حامیان داعش برای ارتباط با یکدیگر بدون ممنوعیت‌های موجود در فیسبوک و توییتر تاسیس شده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها