نسخه

نگرانی از کم‌کاری تیروئید و بارداری

کد خبر: ۱۱۹۷۴۳۹

بیشتر ترسی که مردم از بیماری تیروئید در بارداری دارند بیهوده و ساختگی است. در واقع یک خانم بدون سابقه بیماری تیروئید وقتی باردار می‌شود نباید هیچ نگرانی‌ای بابت بیماری تیروئید در بارداری داشته باشد. البته متخصص زنان که مسؤول مدیریت بارداری این خانم است حتما تست‌های تیروئیدی را در همان هفته‌های اول بارداری درخواست می‌کند و در صورتی که مشکلی باشد بخوبی با داروهایی که برای جنین بی‌خطر است، این بیماری درمان می‌شود.
تاکید می‌کنم سابقه مادر باردار و وجود بیماری در اعضای درجه اول خانواده او مهم است. بنابراین خانمی که قبلا سابقه بیماری‌های تیروئید (کم‌کاری یا پرکاری) دارد، ‌باید قبل از شروع بارداری تست دهد و با خیال راحت باردار شود. از آن مهم‌تر خانم‌هایی هستند که قبلا جراحی تیروئید داشته‌اند یا به خاطر بیماری تیروئید، ید دریافت کرده‌اند. این خانم‌ها تحت درمان با دارو هستند و حتما باید در شروع بارداری دارویشان اضافه شود. خانم‌هایی هم هستند که به دلایل دیگری در حال مصرف داروی کم‌کاری تیروئید یعنی لووتیروکسین هستند. این خانم‌ها نیز در شروع بارداری باید با مشورت پزشک میزان بیشتری دارو دریافت کنند و در این صورت هیچ نگرانی‌ای بابت بیماری و اثر آن روی جنین نخواهد بود.
از مشکلات مهمی که می‌تواند به جنین لطمه بزند کمبود ید در مواد غذایی است. خوشبختانه با افزودن ید به نمک طعام در کشور ما و همین‌طور افزودن ید به مولتی ویتامین‌های مخصوص دوران بارداری مشکل کمبود ید نیز برطرف شده است.
در پایان این مبحث لازم است چند نکته را توضیح دهم: اول این‌که بسیاری از مطالب در مورد اثرات کم‌کاری تیروئید روی جنین که در جاهای مختلف نوشته شده متاسفانه کپی‌برداری ناشیانه از روی نوشته‌های دیگران است که به اشتباه موارد بیماری‌های شدید تیروئید را به همه مادران نسبت می‌دهند. این درحالی است که فقط مادران باردار که تیروئید بیمار دارند ‌باید با دقت داروهای تیروئیدی را حین بارداری مصرف کنند و در بقیه خانم‌ها که سابقه بیماری ندارند، حتی وقتی اندکی آزمایش تیروئید در این افراد دچار مشکل باشد، خطری جنین را تهدید نمی‌کند. در این خانم‌ها استفاده از داروی لووتیروکسین که توسط پزشک تجویز می‌شود صرفا برای اطمینان و پیشگیری است. موضوع دوم این است که داروی لووتیروکسین در بارداری بی‌خطر است و اگر پزشک کم‌کاری تشخیص دهد مصرف آن منعی نخواهد داشت. البته واضح است این دارو هرگز بی‌دلیل و بدون این‌که تست‌های تیروئیدی مشکلی را نشان دهند نباید استفاده شود.

دکتر رضا کریمی

فوق‌تخصص غدد و متابولیسم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها