به گزارش خبرنگار روزنامه جام‌جم، مسعود احمدی‌افزادی، دبیر پنجمین دوره جشنواره تلویزیونی جام‌جم، درآغاز مراسم اختتامیه این جشنواره با اشاره به این‌که امشب نتیجه تلاش 165 روزه هیات انتخاب و داوری به خانه پایانی رسیده، گفت: چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی با همه دستاوردهایش می‌طلبید ما جشنواره‌ای در آن ابعاد داشته باشیم، بنابراین در ارتباط با چهلمین سال انقلاب اسلامی، بخش ویژه‌ای داشتیم. امیدواریم این جشنواره محمل مناسبی برای اجتماع همه هنرمندان و شکوفایی و ایجاد نهضت رسانه‌ای در برابر رسانه‌های مخالف باشد.
کد خبر: ۱۱۹۷۱۷۱

وی هدف این جشنواره را شناسایی گام‌های نو و جدید دانست و یادآوری کرد: به همین خاطر بخش‌های گوناگون مانند مسابقات، آثار نمایشی و برنامه‌های ترکیبی در حوزه‌های متنوع، در کنار برگزاری بخش مردمی در این دوره دیده شد تا آثار مختلف را در معرض دید داوران قرار دهد.
دبیر پنجمین جشنواره تلویزیونی جام‌جم ابراز امیدواری کرد که این جشنواره گام مناسبی برای اجتماع هنرمندان علیه رسانه‌های بیگانه باشد و گفت: شناسایی استعدادهای نو و تجربیات جدید در حوزه‌های محتوایی و ساختاری از گام‌های این جشنواره است که امیدواریم بتواند در خدمت مخاطبانی باشد که شایستگی برنامه‌های باکیفیتی را در آغاز پنجمین دهه انقلاب دارند.
هیچ جشنواره‌ای با جام‌جم قابل قیاس نیست
سید مرتضی میرباقری در مراسم اختتامیه جشنواره جام‌جم این رویداد را بزرگ‌ترین اتفاق رسانه‌ای، علمی و فرهنگی در سطح کشور دانست و یادآوری کرد: هیچ جشنواره‌ای از حیث میزان آثار، مخاطب و آثاری که در این جشنواره شرکت می‌کنند با آن قابل قیاس نیست.
این مقام مسئول با اشاره به آمار پخش برنامه‌هایی که از تلویزیون در طول سال پخش می‌‌شود، گفت: 138هزار و 460ساعت برنامه در طول سال از شبکه‌های تلویزیونی در قالب‌های مختلف پخش می‌‌شود که 1200 ساعت از آنها سهم سریال‌ها و مجموعه‌های نمایشی است. علاوه بر این مسابقات و تولیدات پویانمایی و صدها مستند و برنامه گفت‌وگومحور در طول سال از آنتن سیما پخش می‌شود.
معاون سیما یادآوری کرد: هیچ جشنواره‌ای در ایران نداریم که مخاطب آن تمام ملت ایران باشد، به این معنا که ما برای کودکان، میانسالان، نوجوانان و همه اقشار برنامه داریم و حوزه پوشش هیچ جشنواره‌ای به این اندازه وسعت ندارد.
او با تاکید بر این‌که در طول سال بیش از یکصد نظرسنجی در سراسر کشور صورت می‌گیرد تا با نظر مردم در رابطه با اتفاقات آنتن آشنا شویم، گفت: برای سنجش 140هزار ساعت برنامه‌ای که در طول سال پخش می‌کنیم از این نظرسنجی‌ها سود می‌بریم و ما به این دقت و سختگیری برای اطلاع از وضعیت خود نیازمندیم.
تلاش کردیم یک رای هم جابه‌جا نشود
میرباقری یک راه سوم را در کنار حضور کارشناسان حرفه‌ای و نظرسنجی‌های مرسوم برای درک وضعیت برنامه‌ها نیز برشمرد: انتخاب مردمی سومین راه بود با این تفاوت که در نظرسنجی ما سراغ مردم می‌رویم ولی در این راه سوم، برنامه ارائه می‌شود و مخاطب بر اساس آن نظر می‌دهد، این‌بار در یک مدت 40 روزه از مردم خواستیم تا ما را قضاوت کنند و اظهار نظر داشته باشند. مردم در این جشنواره به آثار تلویزیونی امتیاز دادند و این اتفاق، تنها در این جشنواره روی داده است.
حضور یکصد نفر خبره و کاربلد سنجش تخصصی برنامه‌ها را بر عهده داشتند دیگر نکته‌ای بود که میرباقری به آن اشاره کرد و افزود: 140 برنامه و فرد را در برابر رای مردم قرار دادیم. مکانیسم رای‌گیری و اعلام نظر هم به شیوه‌ای طراحی شده بود که فرد رای‌دهنده متوجه ثبت رای خود می‌شد و این به منظور شفافیت بود، البته یک اختلال در رای‌گیری صورت گرفت که آن را هم پیگیری کردیم تا یک رای هم جابه‌جا نشود.
معاون سیما در پایان سخنانش با بیان این‌که تقاضایی از رئیس رسانه ملی و قانونگذاران دارد، گفت: تقاضای اول به داخل رسانه ملی باز می‌گردد که باید از رئیس رسانه ملی تشکر کنم که از تولید حمایت کرده‌‌اند و درخواست دارم که این حمایت ها افزایش داشته باشد. دیگر اینکه اگر صدای ما به قانون‌گذاران می‌رسد، می‌خواهم درخواست کنم که در تخصیص منابع به رسانه ملی بیشتر توجه کنند زیرا یک‌واحد سرمایه‌گذاری ده‌ها برابر نتیجه خواهد داشت. این سرمایه‌گذاری‌ها زمینه ایجاد نشاط عمومی و افزایش سرمایه اجتماعی است که می‌تواند به ارتقای فرهنگ ایرانی نیز منجر شود.
بعید است تلویزیون تماشا کنید!
بهرام عظیمی، داور بخش پویانمایی که برای اعلام اسامی روی صحنه آمده بود، در سخنان کوتاهی با اشاره به اتفاقات خوبی که در حوزه پویانمایی طی چند سال اخیر در تلویزیون افتاده، گفت: اگر برنامه‌های شبکه پویا را نگاه کرده باشید، متوجه این موضوع شده‌اید.
او در ادامه به شوخی گفت: البته بعید می‌دانم تلویزیون نگاه کرده باشید. همانند مدیران ایران‌خودرو و سایپا که ماشین ایرانی سوار نمی‌شوند!
نیم قرن صدا!
در این مراسم، هنگام تقدیر از برگزیدگان بخش دوبلاژ، از منوچهر والی‌زاده نیز تقدیر شد و او برای لحظاتی پشت میکروفن قرار گرفت و گفت: با وجود این‌که 50 سال سر و کارم با میکروفن بوده ولی اکنون قلبم تندتر می‌زند.
وی با قدردانی از مردم ایران گفت: کاش به این مردم برسند. تلویزیون خانه دوم ما است ومفتخرم به این‌که نیم قرن در رادیو و تلویزیون این کشور کار کردم. همکاران با معرفتی دارم که نام بردن از آنها کار راحتی نیست چون تعدادشان بسیار است و این جایزه را با دوستانم قسمت خواهم کرد و آن را برایشان نگهداری می‌کنم. این صداپیشه با سابقه به فرصت‌هایی که تلویزیون برای حضور جوانان فراهم کرده اشاره و از این اتفاق قدردانی کرد و گفت: از مدیران می‌خواهم جوانان را جذب کنند. ما کارمان را کرده‌ایم و دیگر کاری نمانده ولی تا هر وقت بتوانم کمک می‌کنم و خدمت به این مردم و رسانه آنها را اولویت خود می‌دانم.
قدردانی بابت توجه به دوبله
مینو غزنوی، گوینده پیشکسوت نیز در این بخش مراسم پشت میکروفون رفت و در حالی که هیجان‌زده بود با عذرخواهی از حضار بابت لرزش صدایش اظهار کرد: زمانی که به سازمان صداوسیما آمدیم؛ همه جا غیر از ساختمان پخش خاکی و غیر آسفالت بود و تنها یک تیر چراغ برق وجود داشت که ما را راهنمایی می‌کرد. واحد دوبلاژ سازمان صداوسیما از قدیمی‌ترین بخش های صداوسیماست و از توجه ویژه به دوبلاژ قدردانی می‌کنم.
ایرانگرد اورجینال است!
جواد قارایی، تهیه‌کننده و مجری مستند ایرانگرد که به عنوان برگزیده بخش مستند روی صحنه آمده بود، با قرائت متنی طولانی در تعظیم و تجلیل از شهدای دفاع از کشورمان طی حمله شوروی به ایران در جنگ جهانی دوم گفت: به خاطر حمایت‌های مدیران طی 10 سال اخیر تشکر می‌کنم و از مردم ایران ممنونم! اورجینال بودن افتخار برنامه ایرانگرد است.
او همچنین از حضار خواست شهدایی که ابتدای سخنانش از آنان تجلیل کرد و همچنین شهید مصطفی چمران را تشویق کنند که با استقبال گرم حاضران مواجه شد.
تشکر عادل بابت صیانت از آراء
عادل فردوسی‌پور به عنوان یکی از برندگان تندیس سرو بهترین تهیه‌کنندگی برنامه‌های ترکیبی، پس از دریافت دو تندیس پشت میکروفون قرار گرفت و با اشاره به اینکه سال سختی را پشت سر گذاشته، این جوایز را که از دست مردم و کارشناسان گرفته، پاسخی به تمام سختی‌ها عنوان کرد.
او خود را فرزند رسانه ملی خواند و گفت: در این 22 سال صادقانه و پاک کار کردم و به رسانه مدیون هستم.
فردوسی‌پور با اشاره به اختلال در سیستم رای‌گیری در جشنواره جام‌جم، از پلیس فتا، مسئولان دولتی و همچنین معاون سیما و ستاد برگزاری جشنواره که از آرای مردم صیانت کردند، تشکر و یادآوری کرد صیانت از آرای مردم همواره از خط قرمزهایش بوده است.
پایان ماه عسل رسید!
احسان علیخانی، برگزیده بهترین اجرای برنامه‌های ترکیبی پس از دریافت جایزه‌اش گفت: می خواستم اینجا گله و شکایت کنم. اینکه من یکی از دوره‌های این جشنواره را اجرا کردم ولی برای اینکه نشان دهم چقدر اوضاع اقتصادی سازمان خراب است باید بگویم که قسط آخر اجرای آن دوره را هنوز نگرفته‌ام.
مجری و تهیه‌کننده ماه‌عسل گفت: با مسئولان سازمان صحبت کردیم و گمان می‌کنم زمان پایان ماه عسل اکنون است و زمان شروع عصر جدید فرا رسیده و از بودن در کنار داوران این برنامه خوشحالم.
او در پایان ضمن اهدای هدیه‌اش به رضا رویگری گفت: مصاحبه تکان‌دهنده‌ای از او دیدم که برای تهیه اجاره‌خانه دستش تنگ است. می‌خواهم مدیران را برای ملاقات با او دعوت کنم و هدیه‌ام را نیز به عنوان یک انسان کوچک به اهدا می‌کنم.
تقدیم جایزه به شهدای حادثه هوایی ارتش
رضا رشیدپور، برگزیده تندیس برنامه منتخب پرمخاطب از نگاه مردم پس از دریافت جایزه‌اش از حضار خواست نجم الدین شریعتی، اقبال واحدی و نیما کرمی را تشویق کنند و با یادکرد از شهدای سانحه اخیر هوایی ارتش با گرامی‌داشت یاد آنان که برای خدمت به مردم به شهادت رسیدند جایزه‌اش را به این شهدا اهدا کرد.
تهدید شدن از ملزومات برنامه ماست!
محمد دلاوری دیگر برگزیده بخش اجرای بهترین برنامه ترکیبی هم در حاشیه دریافت تندیس خود گفت: تهدید از مزومات برنامه‌های ما است. برای مثال چندی پیش تهیه‌کننده‌ای با من تماس گرفت و گفت اگر به کارم ادامه دهم حسرت آنتن زنده را روی دلم می‌گذارد و من این تندیس را به او اهدا می‌کنم.
تشکر از مردم و مدیر
اما برگزیده بخش اجرای مسابقه جشنواره پنجم جام‌جم، همانطور که خیلی‌ها پیش‌بینی می‌کردند کسی نبود جز محمدرضا گلزار. مجری برنامه برنده باش پس دریافت جایزه‌اش گفت: در راه فکر می‌کردم اگر قسمتم بود بیایم بالا از چه کسی باید تشکر کنم. از مردم تشکر می‌کنم که اعتبار سال‌ها کار در سینما و موسیقی و اخیرا در تلویزیون را از آنها دارم و مردم باعث شدند تا برنده باش یکی از دو برند تلویزیون شود. از مدیر شبکه سوم سیما هم تشکر می‌کنم که این فرصت را فراهم کرد.
فیلمنامه‌ها را دریابیم!
احسان جوانمرد، نویسنده سریال بانوی عمارت که موفق شد تندیس بهترین فیلمنامه بخش نمایش جشنواره را از آن خود کند در سخنانی گفت: هر مدیری که می‌آمد اولین گزینه‌اش این بود که فیلمنامه بانوی عمارت را کنار بگذارد. خواسته من این است که با تشکیل شورا فیلمنامه‌ها آنجا بررسی شود. در شرایط امروز حال آثار نمایشی می‌تواند بهتر باشد. نویسنده‌ها بسیار زجر می‌کشند و همه با هم درد مشترکی داریم. همه از بد بودن فیلمنامه‌های می‌گویند ولی کسی از دستمزد ما حرف نمی‌زند و ذهنمان آرامش ندارد. این فیلمنامه‌نویس در پایان یادآوری کرد: برای تحول در سازمان بهتر است فیلمنامه‌ها را دریابیم.
در این مراسم از سیروس الوند و همسر و فرزندان زنده‌یاد خشایار الوند، فیلمنامه‌نویس فقید تلویزیون که سریال‌های طنز متعددی از او به یادگار مانده است تقدیر شد.

حاشیه‌ها

اوایل مراسم کریم خانی قطعه محبوب «رضا جان» را به صورت زنده اجرا کرد که با پخش تصاویری از حرم امام رضا (ع) همراه بود. حضار او را در خواندن بخش‌هایی از این قطعه همراهی می‌کردند و به همین دلیل برای دقایقی فضای معنوی خاصی در سالن ایجاد شد.
داریوش اسدزاده، شاهرخ استخری، سامیه لک، رشید کاکاوند، محمد نظری و رضا رویگری از هنرمندان حاضر در مراسم بودند.
صحبت‌های علیخانی در مورد وضعیت رضا رویگری روی سن و تقدیم جایزه‌اش به او با واکنش‌های متفاوتی از سوی حضار همراه بود.
شیرین‌ترین لحظات مراسم سخنان بازیگران کودک سریال بچه مهندس روی سن بود که با استقبال مهمانان مراسم همراه شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها