تغییر رنگ ادرار همیشه به معنای وجود خون در ادرار نیست. گاهی مواد غذایی یا داروهای مورد استفاده موجب تغییر رنگ ادرار می‌شود. خونریزی‌های ادراری که در آزمایش ادرار تأیید می‌شود نیز علل متعدد دارد.
کد خبر: ۱۱۹۵۳۲۸

مورد شایع خونریزی ادراری که معمولا با دردهای مبهم، افزایش و کاهش و انتشار در شکم و پهلوها همراه است، براثر سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری ایجاد می‌شود. اما علت تغییر رنگ ادرار بیمارانی که با نگرانی به مراکز اورژانس بیمارستانی مراجعه می‌کنند، همیشه سنگ کلیه یا مواد مصرفی نیست. عفونت کلیه‌ها و مجاری ادراری می‌تواند موجب خونریزی ادراری شود که در بعضی مواقع فقط علامت این بیمار است، ولی در غالب اوقات عفونت‌های ادراری علائم دیگری نظیر تب، سوزش ادرار و... دارند. بدخیمی‌های کلیه‌ها و مجاری ادراری و مثانه همچنین بیماری‌های پروستات از دیگر علل خونریزی‌های ادراری است. در بیمارانی که دچار ضربه به شکم، پهلوها یا لگن شده‌اند، خونریزی ادراری می‌تواند علامت بسیار مهم و خطرناکی باشد و حاکی از آسیب کلیه‌ها و سیستم ادراری بیمار است.
در بعضی افراد به دنبال ورزش سنگین و فعالیت بدنی شدید ممکن است خونریزی ادراری اتفاق بیفتد که معمولا بی‌خطر و خودبرطرف‌شونده است.
خونریزی‌های ادراری می‌تواند به صورت میکروسکوپیک نیز اتفاق بیفتد به‌گونه‌ای که بیمار خود شکایتی از شواهد خونریزی در ادرار ندارد، ولی آزمایشگاه در نمونه ادرار بیمار، خون گزارش می‌کند. این نوع خونریزی ادراری نیز کم‌اهمیت نیست و علت ایجاد آن باید با اقدامات تشخیصی نظیر سونوگرافی یا سی‌تی‌اسکن و در نهایت در صورت عدم تشخیص علت اقدامات فراتر از معمول نظیر سیتوسکوپی و ...
مشخص شود.
در صورتی که به‌تازگی متوجه تغییر رنگ ادرار شده‌اید پیش از هرگونه نگرانی از وضعیت جسمانی خود به چند وعده غذایی قبلی یا شروع داروی جدید فکر کنید و با پزشک خودتان در این زمینه مشورت کنید و با یک آزمایش ادرار از وجود خون در ادرار مطمئن شوید.

دکتر سید میثم یکه سادات

متخصص طب اورژانس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها