15 میلیارد تومان برای برگزاری سی‌ودومین نمایشگاه کتاب تهران بودجه اختصاص یافته است با این بودجه چه اتفاقی برای اهل کتاب و نمایشگاه‌شان خواهد افتاد

کاهش 230درصدی بودجه نمایشگاه کتاب

پــس از این‌که بهمن ‌ماه گذشته شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی به رسانه‌ها گفت که بودجه اختصاص‌یافته برای برگزاری سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به همان اندازه سال گذشته است، احتمالا پیش‌بینی نمی‌کرد آن‌قدر سر و صدا به پا شود. او شاید پیش خود فکر می‌کرد همین که جشنواره بزرگ تئاتری‌ها با کاهش بودجه مواجه نشده، می‌تواند در این شرایط اقتصادی قابل قبول باشد، غافل از این‌که ارزش ریال نسبت به اسفند سال گذشته یعنی موعد برگزاری دوره پیشین جشنواره تئاتر، چند برابر سقوط کرده است و بنابراین بودجه تئاتری‌‌ها هم حالا کمتر از نصف شده است.
کد خبر: ۱۱۹۵۰۴۱


همین اتفاق دارد در رابطه با برگزاری دوره سی‌ودوم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که اردیبهشت‌ سال آینده برگزار خواهد شد می‌افتد. البته ما از میزان بودجه اختصاص‌یافته به نمایشگاه سال گذشته بی‌اطلاعیم اما وقتی ایوب دهقانکار، سخنگوی شورای سیاستگذاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در واپسین روز هفته‌ای که گذشت با خبرگزاری مهر گفت‌وگو کرد و از جزئیات بودجه نمایشگاه کتاب آینده گفت، همه متوجه شدند فاجعه تئاتری‌ها در حوزه کتاب هم در حال تکرار است. چون او با اشاره به برگزاری جلسه کمیسیون معاملات و شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه کتاب در هفته جاری گفت که با در نظر گرفتن میزان تورم و نیز لزوم چالاک‌سازی نمایشگاه کتاب و خروجی درنظر گرفته شده برای برنامه‌های کمیته‌ها رقم بودجه لازم برای نمایشگاه سی‌ودوم، 15 میلیارد تومان تصویب و مصوب شد که از این میزان کمی بیش از نصف و حدود هشت میلیارد تومان از سوی وزارت ارشاد و باقی از محل درآمد زایی نمایشگاه کتاب تامین خواهد شد و همچنین مصوب شد که رقم این هزینه‌کرد حداکثر به میزان هزینه سال گذشته نمایشگاه باشد. او همچنین در ادامه گفته هزینه‌ای که امسال بر عهده ناشران است که مشخصا شامل هزینه غرفه‌ها خواهد بود تغییری نسبت به پارسال نخواهد داشت و در کنار آن بین 20 تا 30 درصد نیز تعداد نیروهای اجرایی نمایشگاه کتاب نسبت به سال قبل کاهش پیدا می‌کند.
از این گفته آخری می‌شود پی برد که در خوشبینانه‌ترین صورت ممکن بودجه سال آینده نماشگاه کتاب، همان بودجه سال گذشته است چرا که تازه قرار است 20 تا 30 درصد هزینه‌ها هم کم شود. بنابراین وقتی از هزینه‌ها کم شده، با توجه به تورم، احتمالا بودجه نیز تکانی نخورده است.
ما برای این‌که بدانیم با توجه به تورم و نیز سقوط ارزش ریال، نمایشگاه کتاب تهران در اردیبهشت سال آینده با چه شرایطی روبه‌رو خواهد بود، رفتیم سراغ هزینه‌های نمایشگاه سال گذشته. در این مسیر حساب کردیم ببینیم مبلغی که اردیبهشت‌ماه امسال برای برگزاری نمایشگاه سی‌ویکم هزینه شد با دلار آن موقع چقدر می‌شد و حالا بودجه 15میلیاردی نمایشگاه سال آینده چقدر با کاهش ارزش ریالی مواجه خواهد بود.
یک حساب و کتاب ساده
مهرماه امسال، موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، در حالی که چهار ماه از برگزاری سی‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌گذشت هزینه‌های برگزاری جشنواره بزرگ کتاب‌بازها را در بخش‌های مختلف منتشر کرد و نهایتا از مجموع هزینه‌ها برمی‌آمد که نمایشگاه 14میلیارد و 600 میلیون‌تومان خرج برداشته است. اگر به نمودار نرخ ارز در اردیبهشت‌ماه امسال سر بزنیم درمی‌یابیم نرخ دلار در این ماه بین 5000 تومان تا 6000 تومان در نوسان بوده است. بنابراین می‌توان گفت موقع برگزاری نمایشگاه کتاب، دلار به طور میانگین با 5500 تومان در بازار آزاد معامله می‌شده است. با این حساب، اگر 14 میلیارد و 600 میلیون‌تومان را در 5500 تومان تقسیم کنیم، این عدد می‌شود 26 میلیون و 545 هزار دلار.
خب حالا که متوجه شدیم نمایشگاه سی‌ویکم چقدر به دلار هزینه در برداشته، برویم همین ضرب و تقسیم را با بودجه اختصاص‌یافته برای برگزاری نمایشگاه سی‌ودوم در اردیبهشت‌ماه سال آینده هم صورت بدهیم. البته این را در نظر بگیرید که ما نمی‌دانیم در اردیبهشت‌ماه 1398 واقعا با دلار چندتومانی مواجه خواهیم بود اما عجالتا همین الان دلار بیش از 13 هزار تومان در بازار آزاد معامله می‌شود. 15 میلیارد تومان به نمایشگاه آینده بودجه تعلق گرفته است؛ یعنی 400 میلیون‌تومان بیشتر از هزینه‌های نمایشگاه سی‌ویکم. حالا اگر 15 میلیارد تومان را به نرخ دلار روز تقسیم کنیم می‌شود: 11میلیون و 538 هزار دلار.
از این معادلاتی که مطرح کردیم چه نتیجه‌ای می‌شود گرفت؟ در نمودار سمت چپ گزارش عرض می‌‌کنیم.

چقدر ترسناک!

خب متوجه شدیم بر اساس دلار 5500 تومانی اردیبهشت‌ امسال، نمایشگاه کتاب سی‌ویکم 26 میلیون‌ و 545 هزار دلار هزینه دربرداشته و البته نمی‌دانیم چقدر بودجه برای برگزاری این دوره نمایشگاه اختصاص یافته بوده است اما می‌شود حدس زد همان‌قدر که هزینه شده یعنی 14میلیارد و 600 میلیون ‌تومان.
از سوی دیگر می‌دانیم بودجه نمایشگاه سال آینده 15 میلیارد تومان تعیین شده است، یعنی به قرار دلار 13 هزار تومانی همین حالا یعنی بودجه 11 میلیون و 538 هزار دلار بیشتر نیست. بنابراین:

1396
سی‌ویکمین نمایشگاه کتاب
هزینه: 2654500 دلار

1397
سی‌ودومین نمایشگاه کتاب
بودجه: 1153800 دلار
[بودجه بیش از 3/2 برابر کم شده است، یعنی: 230 درصد]

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها