عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به نقش پزشکی شخصی در درمان شایع‌ترین سرطان‌ها، گفت: انجام غربالگری به‌ویژه از 50 سالگی برای تشخیص به‌موقع سرطان روده بزرگ امری ضروری است.
کد خبر: ۱۱۹۲۴۲۸

دکتر لیلا صادقی اظهار کرد: پزشکی شخصی شاخه‌ای از درمان سرطان به‌شمار می‌رود و در کشور ما تلاش‌های زیادی صورت گرفته که درمان‌های اختصاصی‌تری برای این بیماران ارائه شود تا علاوه بر منفعت بیشتر بیمار هزینه‌های درمانی کمتر و اثربخشی بیشتر را نیز شاهد باشیم.
وی تاکید کرد: امروزه سرطان روده‌بزرگ یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در دنیا به‌شمار می‌رود و چهارمین سرطان شایع است که متاسفانه آمار آن نسبت به گذشته در کشور ما نیز بیشتر شده است. بخشی از افراد به‌صورت ارثی مبتلا به این بیماری می‌شوند و وراثت می‌تواند نقش 10 تا 15 درصدی در این زمینه ایفا کند. به عبارتی حدود 15 درصد افرادی که مبتلا به سرطان روده بزرگ شوند سابقه ژنتیکی و خانوادگی را در ابتلا به این بیماری دارند. این متخصص با اشاره به علائم هشداردهنده سرطان روده بزرگ گفت: مشاهده خون در مدفوع، کاهش وزن ناگهانی، تغییر اجابت مزاج، دردهای شکمی و کاهش قطر مدفوع از نشانه‌های این سرطان به‌شمار می‌رود که با غربالگری و تشخیص به موقع می‌توان از ابتلا به آن جلوگیری کرد. این انکولوژیست خاطرنشان کرد: انجام غربالگری از 50 سالگی به بعد باید جدی گرفته شود که این مساله در افراد دارای سابقه فامیلی و خانوادگی سرطان باید با حساسیت بیشتری پیگیری و زودتر انجام گیرد./ جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها