اگر خودتان قربانی موبایل قاپی نشده باشید ، حتما در خانواده یا میان همکارانتان با افرادی رو به رو شده اید که در یک لحظه گوشی تلفن همراهشان سرقت شده است. دزدان گوشی تلفن همراه برعکس بقیه سارقان شب ها و در محله های خلوت فعالیت ندارند و با دیدن طعمه حتی در خیابان های شلوغ و پرتردد هم سرقت را انجام می دهند. در سال جاری هم با افزایش قیمت تلفن همراه و بیکاری، شاهد رشد این سرقت در ماههایی از سال بودیم که به گفته رئیس پلیس تهران، این افزایش مهار شده است. سردار حسین رحیمی افزود: در چند ماه گذشته تعدادی از باندهای گوشی قاپی در عملیات های پلیس آگاهی منهدم و سارقان روانه زندان شدند. وی با اشاره به اینکه طرح های پلیسی برای دستگیری دزدان ادامه دارد، خاطر نشان کرد: شهروندان موقع استفاده از تلفن همراه باید هشدارهای پلیسی را رعایت کنند. با مهار این افزایش سرقت ، همچنان آمار موبایل قاپی در تهران بالاست و مناطقی به خصوص در مرکز شهر به بهشت سارقان تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۱۹۰۵۴۵

هشدار پلیس به دزدان تلفن‌همراه

سردار حسین رحیمی/ رئیس پلیس تهران

1- با توجه با افزایش ناگهانی قیمت تلفن همراه شاهد افزایش موبایل قاپی در پایتخت بودیم که این افزایش در حال حاضر مهار شده است.
2- برای برخورد با موبایل قاپان ، طرح‌هایی در سطح کلانتری، سرکلانتری‌ها و پلیس آگاهی اجرا می شود.
3- با خریداران تلفن های سرقتی در پاساژ علاالدین و اطراف آن برخورد کرده و پلیس آگاهی به زودی طرح های جدیدی را برای برخورد با خریداران تلفن همراه سرقتی اجرا می کند.
4- از مردم می خواهیم هنگام صحبت با تلفن همراه بیشتر مراقب باشند و در صورت سرقت ، سریع موضوع را به پلیس خبر دهند.

توصیه های مهم یک گوشی قاپ حرفه ای

دزد حرفه‌ای تلفن ‌همراه

پس از سرقت حدود 100 گوشی تلفن همراه، توسط پلیس پیشگیری تهران دستگیر شد. 18 سال سن دارد و در این مدت با سرقت ها درآمد خوبی به دست آورده بود.
این سارق حرفه‌ای در توصیه ای به مردم گفت: از مردم می خواهم با بالا رفتن قیمت تلفن همراه و بیکاری بیشتر مراقب گوشی های خود باشند . الان گوشی قاپی پر درآمد است و در روز می توان حدود 10 گوشی سرقت کرد. مردم باید هنگام صحبت با تلفن همراه در خیابان‌، از هندزفری استفاده کنند. اگر با گوشی صحبت می کنند، گوشی را سمت دیوار بگیرند. اگر دیدند موتوری خلاف جهتشان حرکت کرد و بعد ایستاد، بدانند سارقی است که طعمه خوبی پیدا کرده است و سریع گوشی را داخل جیب بگذارند و در محل های شلوغ حرکت کنند. گوشی را روی صندلی یا داشبورد ماشین نگذارند و در ماشین را قفل کنند.

بهمن 94، ساعت دو بعدازظهر

خیابان گمرگ

اپل

پشت چراغ قرمز توقف کرده بودم و گوشی تلفن همراهم مقابل صفحه کیلومتر ماشین بود. مرد موتورسواری کنارم توقف کرد و خواست شیشه را پائین بدهم.
فکر کردم می خواهد آدرس بپرسد. شیشه را که پائین دادم سریع گوشی را برداشت و فرار کرد. به خاطر اینکه پیش از این تلفن دیگری از من سرقت شده بود و به نتیجه نرسیده بودم این بار شکایتی را مطرح نکردم. فقط سیم کارت را سوزاندم تا از آن سوء استفاده نشود.

شهریور95، ساعت 8 شب

خیابان سی‌تیر
اپل
از رستوران خارج شدم . در حال صحبت با تلفن همراه بودم که سارق از پشت سر گوشی را قاپید . تعقیبش کردم که سریع ترک یک موتور بدون پلاک نشست و فرار کرد.
سریع به ماموران مراجعه کردم. موضوع را اطلاع دادم که مامور به من گفت: گوشیت چی بود؟ گفتم : اپل که در جواب گفت؛ باید بیشتر مراقب گوشی گرانقیمتت باشی!
با گذشت بیش از دو سال از این سرقت، سارق دستگیر نشد.
دی97، ساعت 12 و 45 دقیقه ظهر
خیابان مفتح
اپل
در حال صحبت با تلفن همراه بودم که مردی آن را از دستم قاپید . به سمتش رفتم که مانعش شوم که یک دفعه قمه کشید و تهدید کرد نزدیک شوم مرا زخمی می کند.
مردم هم از ترس نزدیک نشدند. سریع به کلانتری 107 فلسطین شکایت کردم و یک روز بعد سارقان را دستگیر کردند. او را از طریق چهره اش شناسایی کردم اما متهم منکر سرقت شد و هنوز پرونده ام به نتیجه نرسیده است.
سامانه‌ای که دزد می‌گیرد

صابر محمدی

روزنامه‌نگار

دو تا دست، دو تا دست غریبه که ناگهان تطاولت می‌کند و می‌گذارد به فرار و این تصویر، تا چند روز می‌شود تصویر غالب ذهنت؛ این‌که مدام آن صحنه موبایل‌قاپی را مرور می‌کنی و پیش خودت محاسبه می‌کنی که اگر مکث اولیه نبود، با لگد روی ستون فقراتِ ناکِسَش فرود می‌آمدی. این روانِ مخدوشت نیاز به آرامسایشگاه و تکیه‌گاهی می‌خواهد که آرامت کند و بگوید پسرم، خیالت نباشد، ردیف می‌شود. شبی که گوشی‌ام را زدند، بلافاصله خودم را به کلانتری رساندم. قرار شد در وقت اداری مراجعه کنم؛ گفتند دو راه داری، یکی شکایت و شکایت‌کشی، که خب احتمال رستگاری‌ات بالا نیست و دیگری ثبت سریال تلفن همراه در سامانه‌ای؛ سامانه‌ای که در همان در و دیوار کلانتری تبلیغش کرده بودند؛ اما «همیاب24» که ظاهرا زیر نظر یکی از اپراتورهای مخابرات کار می‌کند.
برای ردیابی کالای مسروقه‌ات، هم اجرت می‌گیرد و هم می‌خواهد عددی را به عنوان مژدگانی تعیین کنی که اگر پیدایش کردند، بسلفی.
روانِ مخدوش و بی‌پناهت، پابرجاست رفیق؛ کسی هم اگر قرار باشد بر حسب وظیفه کمکت کند، باید سر کیسه را برایش شل کنی.

محمد غمخوار
حوادث

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها