در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
دولت در لایحه بودجه سال 98 قصد داشت کار حذف یارانه پردرآمدها را به استانداریها واگذار کند، اما کمیسیون تلفیق این موضوع را از لایحه حذف و در مصوبهای، خود دولت را موظف کرد با استفاده از تمامی بانکهای اطلاعاتی در اختیار، نسبت به شناسایی و حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانهبگیران اقدام کند.
حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانهبگیران، چند سال است در قوانین بودجه میآید، اما دولت علاقهای به اجرای آن ندارد و مجلس نیز تمایلی به بازخواست دولت برای اجرا نکردن قانون از خود نشان نمیدهد. این در حالی است که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، قطعا با حذف یارانه نقدی چند میلیون خانوار پردرآمد، میتوان منابع حاصل از آن را صرف امور مهمی کرد.
در سالهای اخیر استدلال دولت برای اجرا نکردن قانون حذف یارانه پولدارها نداشتن آمار و اطلاعات کافی از درآمد خانوارها بود. اما بهتازگی با توزیع بسته حمایتی بین اقشار کمدرآمد و تاکید بر اجرایی کردن این طرح براساس شاخص درآمدی خانوارها به نظر میرسد بانکهای اطلاعاتی قابل اتکایی برای شناسایی افراد در اختیار دولت قرار دارد. در این حالت، بهانه همیشگی یعنی عدم حذف افراد پردرآمد باید کنار برود.
براساس آخرین گزارش مرکز آمار، جمعیت کشور 1/82 میلیون نفر است. همچنین مطابق گزارشی که سازمان برنامه ارائه کرده در شهریور امسال 9/76 میلیون نفر یارانه دریافت کردهاند. بر این اساس، نزدیک به 2/5 میلیون نفر یارانه دریافت نمیکنند.
حذف یارانه ثروتمندان موضوع تازهای نیست و از ابتدای دولت یازدهم مطرح میشود، اما هیچ وقت این قانون به اجرا درنیامد.
مصوبهای با حداکثر آرا
دکتر هادی قوامی، عضو کمیسیون تلفیق مجلس در مورد مصوبه حذف سه دهک جامعه به خبرنگار ما گفت: لایحه بودجهای که دولت به مجلس آورد اختیار ابقا یا حذف یارانه نقدی را به استانداران داده بود که مورد موافقت کمیسیون تلفیق واقع نشد و حذف شد.
این مصوبه با مصوبه سالهای گذشته متفاوت است
رحیم زارع، عضو دیگر کمیسیون تلفیق به جامجم گفت: مصوبه امسال با سالهای گذشته تفاوت دارد و محکمتر نوشته شده است.
عضو کمیسیون اقتصادی افزود: ضمانت اجرایی این مصوبه قانونی است که در لایحه بودجه میآید و دولت موظف به اجرای آن است.
محمد حسننژاد، دیگر عضو کمیسیون تلفیق در گفتوگو با خبرنگار ما در این زمینه توضیح داد: مصوبهای که در بودجه به قانون تبدیل میشود دولت باید آن را اجرا کند و اگر این بار اجرایی نشود قطعا مجلس برخورد خواهد کرد.
البته برخی کارشناسان معتقدند سال آینده سال انتخابات مجلس شورای اسلامی است و شاید مجلسیها روی این موضوع خیلی پافشاری نکنند.
مجلس نظارهگر است
بیژن عبدی، کارشناس مسائل اقتصادی گفت: متاسفانه باید بگویم حتی اگر دولت خود را موظف به اجرای این مصوبه کند، هیچ منبع آماری یا بانک اطلاعاتی شفافی درخصوص دهکهای جامعه و افراد مستحق واقعی یارانه وجود ندارد.
وی افزود: در حال حاضر یارانه به چند قشر داده میشود؟ آیا راستی آزمایی در خصوص یارانه بگیران صورت گرفته است؟ طبق مطالعات میدانی به این نتیجه رسیدهام که بسیاری از بازنشستگان و طبقات محروم جامعه از فهرست یارانه گرفتن محروم شدهاند.
این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: هیچ آماری در خصوص دهکهای یارانه بگیر جامعه در حال حاضر موجود نیست، به همین دلیل این مصوبه حسابشده نیست و بیشتر یک مانور سیاسی محسوب میشود، وگرنه اگر میشد طبقات را از هم تفکیک کنند، یارانه به افراد مستحق واقعی تخصیص داده میشد.
عبدی ادامه داد: دولت همواره اعلام کرده یارانه به اقشار ضعیف، محروم و فقیر جامعه دادهایم، به همین دلیل و با وجود پوششدهی اندک آن، چیزی که در عمل اتفاق میافتد، دادن یارانه به همه است.
وی گفت: اطلاعات شفافی وجود ندارد که این میزان یارانهای که قرار است به دهکهای جامعه داده نشود در چه بخشی خرج میشود، متاسفانه هنوز هیچ راهکاری برای خلآ بانک اطلاعاتی اتخاذ نشده است، اگر دولت و مجلس راهکار مناسبی برای رفع این خلآ بدهند قطعاً عقل سلیم از حذف یارانه دهکهای بیشتر جامعه نیز استقبال میکند.
این کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه مجلس چه ضمانتهایی را برای اجرایی شدن این امر توسط دولت اتخاذ میکند، افزود: نحوه قانونگذاری ما از سالهای دور تاکنون دچار مشکل بوده است. مجلس تمام اختیارات اعم از تصمیمگیری، تصمیمسازی و نظارت را به دولت میدهد و خودش در گوشهای نظارهگر است.
وی افزود: مصوبه مجلس درخصوص حذف دهکهای بالای جامعه از یارانه کاری فرمالیته بوده، چون مجلس نه نظارتی روی مصوبه دارد و نه هیچ ضمانت اجرایی دارد و نهایت امر این است که مجلس برای اجرای آن قانوننویسی میکند و دولت اگر این مصوبه را اجرا نکرد هم دو وزیر دولت را فراخوانده و کارت زرد به آنها میدهد.
ایرانیان خارج از کشور هم یارانه میگیرند
مژگان خانلو، سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه در این باره گفت: از 82 میلیون نفر جمعیت ایران 76 میلیون و 900 هزار نفر یارانهبگیر هستند.
خانلو اضافه کرد: زمانی که دولت اعلام کرد افرادی که به یارانه نقدی نیاز ندارند از دریافت آن انصراف دهند برخی پاسخ مثبت دادند و برخی دیگر توسط دولت حذف شدند، اما آمار حذفیات دولت بسیار بالا بود و بهواسطه همین کار تعداد زیادی از نمایندگان هر روز طی نامهای اعلام میکردند که فلان کد ملی برقرار شود و این آمار کاهش یافت. وی درباره اینکه آیا ایرانیهای ساکن در خارج از کشور هم یارانه دریافت میکنند، گفت: قاعدتا نباید دریافت کنند. طبق گفته آقای نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه هیچ ایرانی خارج از کشور یارانه دریافت نمیکند. وی توضیح داد: اکنون هر سازمان و دستگاه دولتی یک سامانه اطلاعاتی در اختیار دارند، اما وجود این سامانههای جزیرهای منافع ملی را به دنبال ندارد و هنر سامانهها این است که با هم ارتباط داشته باشند، اما متاسفانه این موضوع در کشور مشاهده نمیشود.
وی افزود: اگر وزارت خارجه اطلاعات ایرانیهای خارج از کشور را در اختیار سازمان هدفمندی یارانهها قرار دهد میتوان یارانه همه آنها را حذف کرد. با این حال برخی افراد ایرانی خارج از کشور هنوز یارانه دریافت میکنند که منطقا نباید در این لیست قرار داشته باشند. سخنگوی ستاد بودجه به مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه 98 در مورد حذف یارانه ثروتمندان گفت: دولت با ارائه پیشنهاد اعطای اختیار به استانداران برای حذف یارانه ثروتمندان قصد داشت این منابع در همان استان هزینه شود، اما این فرصت از دست رفت. وقتی جامعه هدف کوچکتر میشود ضریب خطا پایین میآید، اما متاسفانه این موضوع مدنظر نمایندگان نبود. خانلو تاکید کرد: وقتی حذف یارانه ثروتمندان در قانون بودجه بیاید لازمالاجرا خواهد بود، اما پیشنهاد دولت ضمانت اجرایی بالاتری داشت.
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به ایران مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی «جامجم» با سیده عذرا موسوی، نویسنده کتاب «فصل توتهای سفید»
یک نماینده مجلس:
علی برکه از رهبران حماس در گفتوگو با «جامجم»:
گفتوگوی «جامجم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر