همین یک هفته پیش بود که خورخه مندز، مدیر برنامه‌های ژوزه مورینیو و بسیاری از فوتبالیست‌های سرشناس دنیا همچون رونالدو و پوگبا اعلام کرد که مورینیو با قدرت به کارش در منچستر ادامه می‌دهد و حواشی پیش آمده مبنی بر شایعه اخراج او تنها جنگ رسانه‌های مخالفانش است. اما به نظر می‌رسد باخت بد 3 بر یک مقابل لیورپول در بازی حساس ابتدای این هفته تمام معادلات ذهنی مدیران منچستر را تغییر داد. اواسط دیروز خبری از این باشگاه در رسانه‌ها مخابره شد که تعداد زیادی از طرفداران این تیم از مدت‌ها پیش منتظر شنیدنش بودند. ژوزه مورینیو یا همان آقای خاص فوتبال بعد از دو سال و نیم مربیگری و کسب جام اتحادیه، سوپرکاپ انگلیس و قهرمانی در لیگ اروپا، از سمت خود اخراج شد.
کد خبر: ۱۱۸۶۹۷۶


حالا از آن موفقیتی که مورینیو روزی به آن افتخار می‌کرد، چیزی بجز هاله‌ای باقی نمانده است. شاید حالا که فشار رسانه‌ای روی او کم شده، به این نتیجه برسد که ممکن است رفتن دستیار مهمی همچون روی فاریا در اول فصل زمینه‌ساز این وضعیت برایش شد و شاید هم به این فکر کند که به نسل تازه‌ای از بازیکنان فوتبال نیاز دارد تا با تفکرات او کنار بیایند. اما آنچه که این روزها برای طرفداران تیم قرمزپوش شهر منچستر دردآور است، میراثی است که مورینیو از خود بر جای گذاشته است.
تیم‌شان حالا 19 امتیاز با صدر فاصله دارد که این برای اولین بار است که چنین اتفاقی برای منچستر می‌افتد. از سوی دیگر، این تیم برای اولین‌بار در تاریخ خود بعد از گذشته 17 هفته تنها 26 امتیاز کسب کرده است. آمار دو سال و نیمه حضورش در منچستر هم چندان چنگی به دل نمی‌زند. از 144 بازی که آقای خاص روی نیمکت تیم آنها نشست، 84پیروزی به دست آورد، 32 بازی را مساوی کرد و 28 مسابقه را هم با شکست به اتمام رساند.
البته آنچه که شاید مورینیو را بیش از همه اذیت کند، ادعایی است که از ابتدای فصل بیان شد و بالاخره به اثبات رسید. از همان ابتدا بسیاری می‌گفتند که بعد از رئال و چلسی، مورینیو در منچستر هم اسیر سندروم سال سوم شده و در اواسط فصل از تیم اخراج می‌شود. برای درک نتایج فاجعه‌بار منچستر در این فصل بیان تنها همین یک نکته کافی است که تیم او در پایان فصل گذشته و بعد از 38 بازی 28 گل دریافت کرد، اما تا همین جای فصل جاری و بعد از 17 بازی، 29 گل خورده است. به دلیل همین نتایج، منچستری که تا چند سال پیش در جدول با من‌سیتی و آرسنال و چلسی رقابت می‌کرد، حالا باید تمام تلاشش را انجام دهد تا در کنار وولورهمپتون، اورتون، وستهام و واتفورد قرار بگیرد.
در این میان اخراج مورینیو یک چیز را بیش از همه برای طرفداران منچستر روشن کرد. آنها حالا به خوبی متوجه شده‌اند که باید سال‌ها منتظر بمانند تا بار دیگر مربی‌ای همچون فرگوسن روی نیمکت تیم‌شان بنشیند و همان افتخارات را تکرار کند. بعد از دیوید مویس و لوئیس فن خال، مورینیو سومین مربی است که بعد از دوران فرگوسن روی این نیمکت نشسته و اواسط فصل کنار رفته است.

واکنش کارشناسان
بعد از رسمی شدن خبر اخراج مورینیو، کارشناسان دنیای فوتبال و بازیکنان سابق منچستر به این مساله واکنش نشان دادند. ریو فردیناند، کاپیتان سابق یونایتد نسبت به این مساله واکنش مثبتی داشت و بر این باور است الان زمان درستی برای برکناری مورینیو و تزریق ایده‌های جدید به یونایتد است. گری لینه‌کر، کارشناس مطرح دنیای فوتبال هم با این پیام توئیتری به اخراج مورینیو واکنش نشان داد: می‌توان تصور کرد که یکی از دلایل اخراج زودهنگام مورینیو، تلاش سران باشگاه برای جلوگیری از خروج ستاره‌های بزرگ تیم است.
در این میان، تندترین واکنش را گری نویل، دفاع سابق منچستریونایتد داشت. در ساعات ابتدایی اعلام این خبر، پل پوگبا که رابطه اصلا خوبی با مورینیو نداشت عکسی از خود منتشر کرد و زیرش نوشت: «تیتر این عکس از شما». گرچه پوگبا بعد از چند دقیقه این پست را حذف کرد، اما گری نویل در این رابطه خطاب به هافبک فرانسوی گفت: «تو هم برو!»

بازار دفاع گمانه‌زنی‌ها
با اعلام این خبر، گمانه‌زنی‌ها برای جانشینی مورینیو شروع شده است. برخی خبرها جانشینان احتمالی او تا پایان فصل را معرفی می‌کند. در حالی که از نیکی بات و مایکل کریک به عنوان جانشینان موقت مورینیو یاد می‌شود، روزنامه میرور خبر داد که اوله گنار سولشیائر، بازیکن سابق یونایتد، محتمل‌ترین گزینه برای هدایت این تیم تا پایان فصل است. در این میان دیلی میل هم گزارش داد که پوچتینو، زیدان و کونته گزینه‌های مدیران منچستر در پایان فصل به حساب می‌آیند.

حسین خلیلی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها