نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر مصوبه قبلی خود در مورد لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) اصرار کردند و آن را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دادند.
کد خبر: ۱۱۸۶۲۲۹

به گزارش ایسنا، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در حاشیه جلسه علنی دیروز در توضیح دلیل اصرار مجلس شورای اسلامی بر مصوبه خود گفت: مجلس به تحکیم و تقویت حق شرط‌ها در لایحه سی.اف.تی رای داد. شورای نگهبان ۲۲ ایراد را به این لایحه گرفت که بعد از جلسه مشورتی برای رفع ایرادها تغییراتی در حق شرط‌ها اعمال و حتی تقویت شد. در نهایت شورای نگهبان تنها سه مورد از مصوبات مجلس شورای اسلامی را پذیرفت و باقی مواد مجدد ارجاع شد.
وی با یادآوری این‌که در اولین دور بررسی ایرادات شورای نگهبان هفت مورد به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده بود، عنوان کرد: طبق رویه قانونگذاری اگر قاضی در کشور خارجی در مواردی مرتبط با کشور اسلامی حکم دهد، آن موارد قابلیت اجرا ندارد. به همین دلیل در زمان بررسی کنوانسیون‌ها به‌خصوص موارد قضایی و مرتبط با استرداد مجرمین و معاضدت‌های قضایی مجمع تشخیص نظر مصلحتی‌اش را اعلام می‌کند در لایحه سی.اف.تی نیز هفت ماده با این شرایط خود به خود به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت. بقیه موارد هم در قالب حق شرط‌ها بود که آنها هم با نظر مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده شد.
فلاحت‌پیشه با بیان این‌که مجلس امروز به تقویت حق‌شرط‌ها در لایحه سی.اف.تی رای داد و این کار برای تامین نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام شد، ادامه داد: ما شرط اول را قانون اساسی گذاشتیم. مبنی بر این‌که دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای سی.اف.تی نمی‌تواند کاری خلاف قانون اساسی انجام دهد. حق شرط دوم این بود که ماده6 این لایحه نمی‌تواند مانعی بر شرط‌گذاری ایران باشد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی توضیح داد: براساس ماده ۶ کنوانسیون سی.اف.تی کشورها نمی‌توانند در مواردی شروط حق شرط تعیین کنند و بر همین اساس، مخالفان دلسوز معتقد بودند شروط ایران تاثیرگذار نخواهد بود. اما باید توجه داشت ۷۳ کشور دنیا شرط گذاشته‌اند و مشکلی هم پیش نیامده است. با وجود این به دلیل شرایط ویژه کشورمان و برای تامین نظر دوستان، مجلس شورای اسلامی به حق‌شرط‌هایی رای داد که طبق آن ماده ۶ کنوانسیون سی.اف.تی نمی‌تواند مانع شرط‌گذاری ایران شود.
وی توضیح داد: با این شروط ما عضو سی.اف.تی می‌شویم و اگر سایر اعضای کنوانسیون شروط ما را نپذیرند، ایران حق عضویت ندارد. این شرایط به گونه‌ای است که مشکلی برای عضویت در سی.اف.تی به‌وجود نمی‌آید و دغدغه مخالفان هم تامین می‌شود. به عبارت دقیق‌تر جمهوری اسلامی ایران با برخی شرط‌های قوی عضو سی.اف.تی خواهد شد.
وی درباره روند بررسی این ایرادات در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در حال حاضر مجمع تشخیص مشغول بررسی لایحه پالرموست. بعد از آن نوبت به سی.اف.تی است که فکر می‌کنم تا یک ماه آینده پالرمو و سی.اف.تی تعیین تکلیف شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها