موسیقی و شعر یکی از عنصر‌های اســــــــــاسی تیتــــراژمحسوب می‌شوند.
کد خبر: ۱۱۷۹۰۲۶

از همان ابتدا،اســـــتفاده موسیقی و شعر در تیتراژهای مختلف چنان ارتباط خوبی با مخاطب برقرار کرد که دیگر شعر و موسیقی جزئی جدا نشدنی از تیتراژهای شروع و پایانبندی آثار مختلف تلویزیونی شدند. این موضوع در درجه اول به روح مخاطبان ایرانی برمیگشت که از گذشتههای دور شعر و موسیقی جایگاه ویژهای در میان آنها داشته است. وقتی کشور ما در جهان با شاعران بزرگش شناخته میشود طبیعی است که تیتراژ آثاری که نسبتی با موسیقی و شعر داشته باشند بسیار با مخاطب ایرانی ارتباط برقرار میکند.

از علاقه مخاطب ایرانی به شعر و موسیقی که بگذریم نحوه ارائه تیتراژ به مخاطب نیز بسیار مهم است. نگاه کنید که ما در زمینه استفاده موسیقی و شعر در این چند دهه چه آزمون و خطاهای مختلفی را از سر گذراندهایم. چیزی که بیشتر سازندگان تیتراژ به دنبال آن بوده‌‌اند در درجه اول «جذابیت» بوده است. جذابیت به معنای اینکه اول خود تیتراژ حاوی عناصری باشد که برای مخاطب جذاب باشد و در درجه دوم اینکه این جذابیت ربطی هم با موضوع اثر داشته باشد. این ویژگی برای مدتها در دستور کار سازندگان آثار مختلف قرار گرفت و البته توانست آثار جذابی را هم تولید کنند.

مهران مدیری از کسانی است که تقریبا برای تمام آثاری که کارگردانی آنها را بهعهده داشته خودش تیتراژ آنها را خوانده است و در بیشتر مواقع هم شعری که برای تیتراژ انتخاب کرده هیچ ارتباط مستقیمی با موضوع سریال نداشته است، اما عجیب است که تقریبا همه آنها با استقبال روبهرو شدهاند. کار بزرگ دیگری که وی انجام داده این است که رنگ و لعابی که برای تیتراژ آثارش انتخاب کرده مثالزدنی است آنچه مشخص است اینکه برای ساخت تیتراژ آثار حسابی فکر کرده است. رضا عطاران هم از جمله هنرمندانی است که برای ساخت تیتراژ آثارش روشهای جدیدی را امتحان کرده است. او هم مانند مدیری خوانندگی بخشی از تیتراژ آثارش را خودش اجرا کرده است. گرچه خودش در جایی گفته که آهنگسازی به او گفته که صدایش «فالش» است، اما با این وجود خوانندگی از جمله کارهایی است که او برای برخی آثار تلویزیونی خود و دیگران انجام داده و ظاهرا موفق هم بوده است. از جمله آهنگهای موفقی که در سالهای گذشته برای تیتراژ اجرا شده میتوان به تیتراژ سریال وضعیت سفید اشاره کرد که به لحاظ شعر و موسیقی از موفقترین آهنگهایی است که در این چند ساله برای تیتراژ اجرا شدهاند.

علیرضا قربانی، خواننده شناخته شده کشورمان به خوبی این آهنگ را اجرا کرده و البته توانست در همان زمان پخش نیز همه نگاهها را به خود جلب کند.

نمیشود از آهنگهای موفق تیتراژ سریالهای تلویزیونی نوشت و از آهنگ موفق پایتخت چیزی ننوشت که توانست بخوبی در بین مخاطبان خود شناخته شود. همخوانی آهنگ و موسیقی با مضمون کلی سریال یکی از پارامترهایی بود که در این موفقیت بینظیر نقش آفرین بود که اجرای آن را سیدعباد محمدی و حمید ترکاشوند بهعهده داشتند.

مهدی غلامحیدری

روزنامه نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها