یک کارشناس امور بین‌الملل در واکنش به افشاگری نیویورک تایمز در گفتگو با جام جم آنلاین :

خواب جدید آمریکا برای آل‌سعود

مسئول سابق دفتر حفاظت از منافع ایران در مصر تاکید کرد: افشاگری نیویورک تایمز نشان دهنده شکاف بین سعودی‌ها و آمریکایی‌هاست.
کد خبر: ۱۱۷۶۱۴۶
خواب جدید آمریکا برای آل‌سعود

مجتبی امانی، مسئول سابق دفتر حفاظت از منافع ایران در مصر در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین بابیان اینکه افشاگری اخیر نیویورک‌تایمز برای نهادهای اطلاعاتی امنیتی ایران تازگی ندارد، گفت: درواقع سعودی‌ها به‌خصوص بعد از انقلاب‌ها در کشورهای عربی، تلاش کردند نوعی دشمنی همه‌جانبه با ایران در پیش بگیرند؛ از همین جهت شکلی که آنها انتخاب کردند جنبه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی را در برمی‌گیرد.

وی درباره شیطنت‌های آل سعود علیه ایران افزود: امروز، کسی شک ندارد که سعودی‌ها به دنبال تجهیز گروهک‌های برزخ، اعم از منافقین یا تجزیه‌طلب‌ها و گروه‌های موسوم به جیش الارض را در دستور کار خود دارند.

مسئول سابق دفتر حفاظت از منافع ایران در مصر اضافه کرد: آنچه نیویورک‌تایمز اعلام کرده در حقیقت رسمیت دادن به این موضوع در رسانه‌های آمریکایی است و از این منظر، دارای اهمیت است که آمریکا باید تکلیف خود را در رابطه با حمایت از سعودی‌ها مشخص نماید؛ چراکه این‌گونه فعالیت‌ها، جنایت تلقی شده و حرکت‌هایی که سعودی‌ها به دنبال آن در منطقه و ایران هستند، باید محکوم شود. لذا این اعلام نیویورک‌تایمز باید موردتوجه نهادها و سازمان‌های بین‌المللی قرارگرفته و پیگیری آن ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: سعودی‌ها، بدون هیچ‌گونه مدرک و اسناد حقیقی هشت سال پیش موضوع قتل عادل الجبیر را رسانه‌ای کردند، درحالی‌که دخالت و مباشرت سعودی‌ها در جنایاتی نظیر ترور رهبران ایران، انفجار هفت‌تیر یا ترورهای کور مردم در گوشه و کنار کشور، واضح و غیرقابل‌انکار بوده است.

امانی معتقد است به‌این‌ترتیب بسیار مشخص است که سعودی‌ها از طرح موضوع تلاش ایران برای ترور سفیرشان در واشنگتن، به دنبال جنجال خبری بودند که هیچ‌گونه پشتوانه واقعی و مستند در آن وجود نداشت، این در حالی است که افشاگری نیویورک‌تایمز با بسیاری از واقعیت‌های میدانی هماهنگی دارد.

امانی تصریح کرد: باروی کار آمدن دولت یازدهم، تصور می‌شد نوع تعامل دولت قبل و دیپلماسی ما با سعودی‌ها، اشتباه بوده و می‌توان با برخی تغییرات، سعودی را از حالت مقابله با ایران بازداشت تا همکاری‌هایی با ایران داشته باشند؛ ولی در همان سال‌های اولیه مشخص شد که چنین چیزی واقعیت ندارد و امروزه سعودی‌ها نسبت به دوره قبل از آقای روحانی، دشمنی‌های بیشتری را متوجه ایران کردند.

وی در ادامه گفت: از سوی دیگر شاهد دخالت‌های صریحی علیه امنیت ملی ایران از سوی سعودی‌ها بودیم و درعین‌حال دیگر اقداماتی که در منطقه داشتند این جسارت را به سعودی‌ها داد تا رسماً اعلام کنند باید درگیری‌های فعلی منطقه را به داخل ایران کشاند. پس به این نتیجه می‌رسیم دشمنی سعودی‌ها قبل از اینکه متوجه دولت ایران باشد متوجه نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و بر این اساس باید سیاست متناسبی علیه این‌گونه اقدامات رژیم آل سعود در پیش‌گرفته شود.

مسئول سابق دفتر حفاظت از منافع ایران در مصر معتقد است شکاف موجود در روابط آمریکا و عربستان به دو دلیل ایجادشده است؛ اول اینکه، تلاش آمریکایی‌ها برای تشکیل گروهی جایگزین در کنار حکومت‌هایی که بیشترین همکاری‌ها را داشتند. بنابراین تلاش شده تا حکومت موردنظر را همواره متزلزل نگه‌دارند و به آنها نشان دهند که در صورت عدم همکاری، آمریکایی‌ها قادرند به‌سرعت، آلترناتیو موجود در درون حاکمیت را به کرسی حاکمیت بکشانند.

وی تأکید کرد: این سیاستی است که آمریکا در بیشتر کشورهای موردنظرش دنبال می‌کند و مشکلاتی را در سراسر جهان ایجاد می‌کند و از سوی دیگر دومین نکته درباره شکاف میان عربستان و آمریکا این است که ترامپ از برخی خواسته‌های رو به تزاید عربستان از آمریکا، خشمگین است چراکه به نظر ترامپ، این خواسته‌ها با پرداخت‌های مالی سعودی، تطابق ندارد.

امانی در پایان گفت: به نظر بنده نتیجه این دو موضوع این است که آمریکایی‌ها در تلاش برای تغییر محمد بن سلمان، نشانه‌هایی از امکان جابه‌جایی وی با شخص دیگری درون حاکمیت سعودی دریافت کرده‌اند و بر اساس آن نشانه‌ها، سعی کردند تا یکی از عوامل منتسب به گروه موردحمایت آمریکا را به شکل فجیع از بین ببرند تا موجب وحشت در گروهی باشد که آمریکایی‌ها به‌عنوان آلترناتیو برای آنها در درون حاکمیت عربستان، مدنظر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها