امروز و در این نوشتار به سوالات رایج بیماران رماتیســــــــــــــمی پاسخ می‌دهم .
کد خبر: ۱۱۶۶۶۹۸

آیا همه رماتیسمها دارای علائم مشابهی هستند؟

بیشتر از صد نوع بیماری رماتیسم داریم که علائم مختلفی دارند و شاید علائم مشابهی در بعضی از رماتیسمها نیز دیده شود مثل تورم مفصلی، ولی شکل و مفصلهایی که درگیرهستند در رماتیسمهای مختلف فرق میکند.

بنابراین وقتی یک فرد دچار بیماری رماتیسم میشود نباید انتظار داشته باشد علائمش دقیقا شبیه دوست و نزدیکانش که به این بیماری مبتلا هستند، باشد.

بسته به این که چه نوع رماتیسمی باشد و درچه سنی مبتلا شده و چه جنسیتی دارد و چطور شروع شده، علائم و شدت بیماری در هر فرد متفاوت است .

آیا رماتیسم قابل درمان است؟

باید گفت رماتیسم جزو بیماریهای مزمن است و بیشتر اوقات امکان اینکه بیماری کاملا ریشهکن شود، وجود ندارد.

نیاز است بیمار بهطور منظم تحت کنترل، درمان و پیگیری باشد تا مهار و خاموش شود تا در این صورت بتدریج دوز و میزان داروها کاهش یابد. ممکن است بیمارانی که به طور منظم تحت درمان هستند بیماریشان در طولانیمدت کنترل شود.

در چنین شرایطی بیماری خاموش است و باید تحت نظر پزشک باشند.

آیا درمان با پنیسیلین موثر است؟

خیلی از مردم فکر میکنند رماتیسم همان تب رماتیسمی است که در گذشته هم زیاد رایج بود و در کودکی اتفاق میافتاد و با تجویز ماهانه پنیسیلین به بیماران سعی میکردند از عودش جلوگیری کنند و این در ذهنیت مردم باقی مانده است. اما باید گفت این نوع درمان فقط برای تب رماتیسمی انجام میشود.

با عوارض دارویی درمان رماتیسم چه باید کرد؟

به طور کلی در مورد هیچ دارویی نمیتوان گفت این داروها کاملا بیضرر و بیخطر هستند. اما این به آن معنا نیست که وقتی دارویی تجویز میشود حتما فرد دچار عارضه میشود، بلکه باید بیمار را از این نظر که بیماریاش تحت کنترل است و هم با مصرف دارو مشکل و عارضهای پیدا کرده یا نه بررسی کرد. به همین دلیل، همیشه از بیماران میخواهیم مصرف منظم داروها را تحت نظر پزشک رعایت کنند و خودسرانه داروها را مصرف یا تجویز شدهها را قطع نکنند.

دکتر محسن سروش

دبیر انجمن روماتولوژی ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها