گفت‌وگو با دکترامیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست ومو

راه و رسم پاکسازی جوش

آیا وجود آکنه یا جوش روی صورت یا دماغ نشانه بلوغ زودرس است؟
کد خبر: ۱۱۶۳۶۶۷

برای کودکی که هنوز به سن بلوغ نرسیده مثلا کودک هفت ساله که فقط چند جوش روی صورتش زده ونشانه دیگری ندارد،نباید نگران شوید. در چنین شرایطی نیازی به بررسیهای آزمایشگاهی و تکمیلی نیست. اما اگر در دختری جوش همراه با علائمی مانند اختلال قاعدگی، ریزش موی مردانه و... مشاهده شود، فرد باید از نظر افزایش هورمون مردانه و تخمدانها بررسی شود.

آیا آکنه نشانه بیماری داخلی است یا این یک باور غلط است؟

آکنه تظاهر مشکل داخلی نیست و بندرت به اختلال هورمونی غددی وغدد جنسی مربوط میشود. جوانانی که هورمون استروئید میزنند یا هورمون مردانه تزریق میکنند، ناگهان کل بدن، بازو و پشتشان جوش چرکی و التهابی میزند. خیلی مواقع، داروهای بدنسازی میتواند آکنهزا باشد و بیشتر هم روی تنه است. درمان آن هم با قطع دارو ممکن است.

آیا زیاد شستن پوست برای آکنه توصیه میشود؟

زیاد شستن پوست، کاری غیرعلمی است. افزایش ترشح سبوم یا چربی یکی ازعوامل آکنه است، اما زیاد شستن پوست باعث خشکی آن میشود.

افراد مبتلا به آکنه باید چه نکاتی را رعایت کنند؟

از مواد چرب روی پوست صورت کمتر استفاده کنند و از مواد آرایشی کم چرب استفاده کنند. ضدآفتاب مورد استفاده آنها کم چرب باشد. 10درصد کسانی که جوش میزنند، پوستشان خشک است و شاخی شدن باعث جوش میشود. این افراد باید مرطوبکننده کم چرب استفاده کنند.

ارتباط آکنه و تغذیه چگونه است؟

از گذشتههای دور معتقد بودند غذاهای انرژیزا و دارای طبع گرم جوش ایجاد میکند. اما این مساله به تجربه خود فرد برمیگردد. به هرحال غذاهای چرب و شیرین توصیه نمیشود. از بین لبنیات، شیر جوشزا محسوب میشود. کسی که آکنه دارد توصیه به مصرف ماست و پنیر میشود. همچنین افراد باید خواب کافی داشته باشند و از استرس و مصرف سیگار دوری کنند.

جوش چه زمانی بهبود مییابد؟

در این مورد نمیتوان پیشبینی کرد. ممکن است یک فرد 14 ساله جوش بزند و در 16 سالگی بهبود یابد. اما در فرد دیگر تا 45 سالگی طول بکشد.

آیا مصرف کرم و پماد در درمان جوش موثر است؟

بستگی به این دارد که جوش حالت التهابی یا غیرالتهابی داشته باشد. در نوع غیرالتهابی، کرم موثر است. در نوع زیرپوستی، کپسول «ایزوترتینوئین» موثر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها