طی 30 سال آینده به دلیل استفاده از گوشی‌های تلفن همراه نیمی از جامعه دچار نزدیک‌بینی می‌شوند

نزدیک‌‌بینی چشم‌ها هدیه تلفن همراه !

در خبرها آمده است 30 درصد ایرانیان به عینک نیاز دارند که از دلایل مهم آن استفاده مکرر افراد جامعه از وسایل دیجیتالی بویژه تلفن‌های همراه هوشمند است. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد طی 30 سال آینده به دلیل استفاده از گوشی‌های تلفن همراه و سایر وسایل دیجیتالی نیمی از جامعه دچار مشکل نزدیک‌‌بینی می‌شوند که این آمار توسط مجمع جهانی اپتومتری (WCO) نیز تأیید شده است.
کد خبر: ۱۱۶۳۰۶۳

وسایل الکترونیکی از دوجنبه یعنی کار نزدیک و طول موجهای کوتاه مانیتور برای سیستم بینایی مضر هستند. کار نزدیک در ایجاد اختلالات دید دو چشمی و افزایش نزدیک‌‌بینی و طول موجهای کوتاه به خاطر قدرت نفوذ بالا در بافت چشم باعث تخریب مناطق حساس شبکیه میشوند.

وسایلی که چشمتان را نابود میکنند

بیشک آسیبهای چشمی در کاربرانی که ساعات طولانی با مانیتور کار میکنند، بیشتر است، بویژه اگر زمینه ژنتیکی ضعف سیستم بینایی نیز داشته باشند. بررسیها نشان داده رعایت نکردن بهداشت بینایی و خشکی چشم در کودکان و نوجوانانی که با وسایل دیجیتالی زیاد کار میکنند، شدیدتر است.

مراقبت از چشم هنگام کار با رایانه در برابر فشار چشمی ناشی از لوازم دیجیتالی که گاهی به عنوان «سندرمدید رایانهای» از آن یاد میشود لازم است. بررسیهای آزمایشگاهی نشان داده است قرار گرفتن در معرض میزان زیادی از نور آبی مانیتورها به بافت شبکیه چشم آسیب میرساند.

نور مرئی تابش شده از صفحات مانیتور، در بخش آبی (طول موجهای کوتاه) در زمان طولانی با نفوذ به بافتهای چشم و حتی سیستم عصبی باعث خستگی و التهاب میشود. رعایت اصول بهداشت بینایی و استراحت به چشم در بین کار میتواند این عوارض را کمتر کند.

نور آبی وسایل دیجیتالی، قاتل چشمها

میزان نور آبی که هر فرد در استفاده از وسایل دیجیتالی همچون تلویزیون، رایانه و گوشیهای تلفن همراه دریافت میکند، به عوامل مختلفی بستگی دارد که شامل نوع فناوری، اندازه، میزان روشنایی و فاصله صفحه نمایش از صورت کاربر و مدت استفاده از آن میشود. حتی با این که گوشیهای تلفن همراه صفحهنمایشهای کوچکی دارند، اما میتوانند ما را بیشتر در معرض نور آبی قرار دهند، زیرا به صورتمان نزدیکتر هستند.

بخشی از آسیبهای ناشی از نور ساطع شده از این وسایل بهدلیل آن است که هنگام تماشای صفحهنمایشها چشمهای خود را بیشتر باز کرده و کمتر پلک میزنیم. خستگی چشم نیز به این دلیل ایجاد میشود که مدت زیادی روی یک صفحهنمایش با فاصله ثابت تمرکز میکنیم و به جای دیگری نگاه نمیکنیم.

بیماریهای چشمی کاربران دیجیتالی

التهاب لکه زرد شبکیه، حساسیت و خشکی چشم از بیماریهای جدی تهدیدکننده کاربران رایانه است. همچنین ایجاد اختلالات تطابقی و دوچشمی و ایجاد نزدیک‌‌بینی هم این افراد را آسیبپذیر میکند.

توجه داشته باشید که درد، سوزش، نور ترسی و تاری دید از علائم اولیه این آسیبهاست که باید بسرعت تحت بررسیهای چشم پزشکی قرار بگیرد.

سلامت چشمهای خیره به مانیتور !

رعایت اصول بهداشت بینایی، مانند طرز صحیح نشستن که نباید قوز کرده باشد.

هنگام کار با رایانه، فاصله مناسب را رعایت کنید و تقریبا برابر با فاصله بازو از رایانه است. در واقع، بهترین روش مراقبت از چشمها در کار با رایانه این است که هر 20 دقیقه، دست از کار بکشیم و به دوردست نگاه کنیم و مرتب پلک بزنیم. این کار باعث میشود جریانهای عصبی چشم فعال شوند و از نزدیک‌‌بینی پیشگیری شود.

هر چه فاصله صفحه تلفن همراه از چشمها بیشتر باشد، کمتر احتمال دارد که فشار چشمی ایجاد شود. همچنین اندازه نوشتهها و تصاویر را به اندازهای بزرگ کنید که راحت قابل دیدن باشد.

هر 20 دقیقه به مدت 20 ثانیه به چشمها استراحت دهید و به فاصله دور نگاه کنید.

به چشم پزشک مراجعه کنید. حتی مشکلات کوچک بینایی ممکن است احتمال ابتلا به فشار چشمی دیجیتالی را افزایش دهد. بهتر است هنگام استفاده از رایانه یا دستگاههای دیجیتالی از عینک مختص این کار استفاده کنید.

باز بودن فضای پشت نمایشگر و استفاده از عدسیهای مناسب و استاندارد مهارکننده طول موج کوتاه و طبق تجویز اپتومتریست از نکات مهم کاهش این عوارض است.

شیشه عینکتان حتما دارای پوشش ضدانعکاس (آنتی رفلکتیو) باشد تا با حذف انعکاسها باعث راحتی در بینایی و کاهش فشار چشمی شود.

پونه شیرازی

دانش و سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها