ویتامین‌های موجود در میوه‌های تابستانی برای همه افراد ضروری است و باید در برنامه روزانه گنجانده شوند،‌اما با اتمام فصل تابستان یا دسترسی به آنها بسیار کم می‌شود یا برای تهیه آنها باید هزینه زیادی پرداخت کنیم.
کد خبر: ۱۱۵۷۲۹۲

با تهیه ترشی با محصولات تابستانی میتوانیم در فصول دیگر سال از خواص و فواید آنها بهرهمند شویم.

ترشی انجیر بنفش

مواد لازم:

انجیر بنفش: 2 کیلو / شکر: 500 گرم / سبزی مخصوص ترشی: 200گرم / آب: یک لیوان / دارچین: یک قاشق غذاخوری / سرکه سیب:
یک لیوان

شکر، سرکه، آب و دارچین را در ظرفی میجوشانیم و انجیرهای کاملا سالم را به آن اضافه میکنیم و چند جوش که زد مواد را برداشته و 24 ساعت کنار میگذاریم. اینکار را سه روز تکرار میکنیم.

روز سوم مواد را همراه با سبزی ترشی که از قبل شسته و کامل خشک کردهایم در ظرف شیشهای میریزیم، در آن را محکم میبندیم و در جای خنک که بهتر است یخچال باشد میگذاریم تا جا بیفتد و آماده مصرف شود. در این مدت در ظرف را نباید باز کنیم. این ترشی طی دو هفته آماده میشود.

ترشی هفت میوه

مواد لازم:

سیب گلاب، شلیل، زردآلو، هلو، گلابی، آلو سیاه و انبه: به میزان دلخواه/ سرکه: یک لیوان/ سبزی ترشی: 200گرم / نمک، فلفل، گلپر و سیاهدانه: به میزان لازم

میوهها را خوب میشوییم و به اندازه دلخواه خرد میکنیم و آنها را در سینی تمیزی میریزیم و چند ساعت جلوی باد پنکه میگذاریم تا خشک شود.

سبزیها را هم شسته و روی پارچه تمیزی پهن میکنیم تا کامل خشک شود. در ظرف شیشهای مناسبی میوهها و سبزیجات را میریزیم و در انتها نمک، فلفل، گلپر و سیاهدانه را در سرکه که بهتر است سرکه سیب باشد میریزیم و خوب هم میزنیم و روی مواد
میریزیم.

در ظرف را محکم میبندیم و در یخچال میگذاریم.

ترشی بامیه

مواد لازم:

بامیه ریز: یک کیلو / سبزی ترشی: 250 گرم / سرکه: 2 فنجان / آب: یک فنجان / نمک، فلفل و موسیر: به میزان لازم

بامیهها را شسته و ساقهاش را کمی کوتاه میکنیم (ساقهها را خیلی کوتاه نکنید چون مواد لزجش بیرون می‌‌آید و ترشیمان لیز میشود) و روی پارچهای تمیز پهن میکنیم تا خشک شود.

بعد بامیهها را همراه موسیر و سبزی ترشی که از قبل شسته و خرد کردهایم (البته باید خشک باشد) در ظرف شیشهای مناسبی میریزیم. سرکه، آب و نمک را در قابلمه میریزیم و میجوشانیم و بلافاصله روی مواد میریزیم. وقتی شیشه کامل خنک شد در آن را میبندیم و در جای خنک و دور از نور نگه میداریم. اگر سفت و ترد بودن بامیه را دوست ندارید از قبل چند دقیقه آن را بجوشانید.

برای بهتر شدن ترشی به چند نکته باید توجه کنیم: ظرف ترشی باید شیشه یا سفال باشد زیرا پلاستیک و فلز با سرکه واکنش نشان میدهد،نمک مورد استفاده ترشی باید خالص باشد و افزودنی مانند ید نداشته باشد، سبزیهای قابل استفاده در ترشی شامل: شوید، ترخون، نعنا، جعفری، مرزه، گشنیز و ریحان است و ریختن گلپر، میخک و دارچین در ترشی طعم آن را متفاوت میکند.

مژده مظهری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها