وجیهه سامانی، نویسنده داستان‌های اجتماعی

قبل از مدرسه کتاب می‌خواندم!

این‌بار سراغ نویسنده رمان «خواب باران» رفته‌ایم. وجیهه سامانی یک دهه پنجاهی، دانشجوی انصرافی رشته مامایی و فارغ‌التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی است که برگزاری کارگاه‌های آموزش‌نویسندگی در تهران و شهرستان‌ها را در پرونده کاری‌اش دارد.
کد خبر: ۱۱۵۵۳۵۹

اولین کسی که به ذوق نویسندگیاش پیبرد، معلم کلاس دوم دبستانش بوده است. زنگهای نقاشی به جای کشیدن نقاشیهای مرسوم، چیزهای بداههای شبیه کمیک میکشیده و با حمایت معلمش در دقایق پایانی کلاس آنها را برای بچهها میخوانده است. او در مورد کودکیاش میگوید: هنوز مدرسه نمیرفتم که کتاب «قصههای خوب، برای بچههای خوب» مرحوم آذریزدی را آنقدر خوانده بودم که شیرازه کتاب از هم جدا شده بود.

آثار وجیهه سامانی در دو گروه سنی بزرگسال و نوجوان منتشر شده که از جمله مهمترین آنها میتوان به خواب باران، بادبادکها، عروس آسمان، آن مرد با باران میآید و تو را من چشم در راهم اشاره کرد.

موسیقی

اغلب آلبومهای همایون شجریان را گوش میکنم و با خیلی از آهنگهایش خاطره دارم. اگر تکآهنگ بخواهم اشاره کنم، تصنیف «حوا» از آلبوم «امشب کنار غزلهای من بخواب»، «آهای خبردار» از آلبوم «رگ خواب»، «چرا رفتی» از آلبوم «نه فرشتهام نه شیطان» است. بهترین و جدیدترین آهنگی هم که بسیار دوستش دارم، تصنیف «خوب شد دردم دوا شد» از اجراهای بینظیر و ماندگار این هنرمند بزرگ است که با شنیدن این ملودی و تصنیف و ترانه فوقالعادهاش، حس آرامشی ناب و رهایی از دغدغههای روزمره به من دست میدهد.

توضیحات تکمیلی

همایون شجریان یکی از پرطرفدارترین خوانندههای موسیقی سنتی است. امشب کنار غزلهای من بخواب با آهنگسازی و اشعار مرحوم افشین یداللهی، رگ خواب با آهنگسازی سهراب پورناظری و نه فرشتهام نه شیطان با آهنگسازی تهمورس پورناظری از آلبومهای اوست.

سریال

سریال سیاسی «خانه پوشالی» را بتازگی در شبکه خانگی دیدم. البته مدتی قبل از تلویزیون هم پخش شده است. این سریال آمریکایی که پنج فصل دارد، بخوبی توانسته فریبکاری و دغلبازی سیاستمداران را در سایه تمدن لیبرالی آمریکا به تصویر بکشد و اینکه در پشتپرده حکومتداری این کشور، چه خیانتها، قدرتطلبیها، شهوترانیها و جنایاتی نهفته است. دیدنش را به همه دوستداران و علاقهمندان رازهای مبهم عالم سیاست توصیه میکنم.

توضیحات تکمیلی

خانه پوشالی نام یک سریال سیاسی ـ هیجانی آمریکایی ساخته بو ویلیمن است. فصل نخست این سریال محصول سال 2013 میلادی و فصل پنجمش سال 2017 ساخته شده است.

کتاب

آثار میچ آلبوم را دوست دارم و کارهایش را دنبال میکنم. در تمام آنها روایتی نو، جذاب و خواندنی از زندگی بعد از مرگ و تاثیر اعمال انسان در دنیای پس از مرگ وجود دارد. به نظرم به‌‌رغم مکتب فکری و اندیشهای متفاوت نویسنده، نوع نگاهش به چرایی و چگونگی سرنوشت انسانها پس از مرگ، نزدیکی و همخوانی زیادی با آمیزههای دینی ما دارد.

از آثار خوب و خواندنی میچ آلبوم: یک روز دیگر، در بهشت پنج نفر منتظر شما هستند، اولین تماس تلفنی از بهشت، وقتنویس.

توضیح تکمیلی

میچ آلبوم نویسنده محبوبی است که یک روز دیگر سومین رمان اوست. این کتاب همراه دو کتاب دیگرش با نامهای «سهشنبهها با موری» و در بهشت پنج نفر منتظر شما هستند یک سهگانه را تشکیل میدهند.

برخی منتقدان نام «رمان روانشناسی» را برای این سهگانه داستانی برگزیدهاند. این سه اثر که به فروش بالایی در بازار جهانی کتاب دست یافتهاند به مفاهیمی در مورد مرگ و زندگی میپردازد.

اولین تماس تلفنی از بهشت اثر دیگر این نویسنده اسرارآمیز و مراقبهای از جنس قدرت پیوند انسانی است. روایت این کتاب حرکتی آرام و دلنشین میان ماجراهای اختراع تلفن و روابط عاشقانه گراهام بل تا دنیای مدرنیته امروز ما ـ که درگیر این اختراع است ـ دارد.

بازی

بازی استوژیت که نمونه بومی شده بازی دیکسیت با تغییرات جزئی در ورژن ایرانی است، از دو تا هشت نفر شرکتکننده دارد و کودکان بالای ده سال هم میتوانند در آن بازی کنند. البته در بازیهای دسته جمعی فامیلی ما، دختر شش سالهام هم با کمک و راهنمایمان وارد بازی شده و تقریبا مهارت نسبی پیدا کرده است.

توضیحات تکمیلی

این بازی فکری ترکیبی شگفتانگیز از خلاقیت و قدرت ذهنخوانی است. همچنین به تقویت هوش، افزایش خلاقیت و تمرین خوب شنیدن و تجزیه تحلیل توضیحات و شنیدهها هم کمک زیادی میکند.

سفر

فروردین امسال سفری داشتیم به شیراز. واقعا دیدار سعدیه و حافظیه را نباید از دست داد و البته گشت و گذار در باغ رویایی نارنجستان قوام که مالکیتش به حاج ابراهیم خان کلانتر، وزیر کریمخانزند میرسد.

توضیحات تکمیلی

شیراز یا شهر شعر یکی از بزرگترین شهرهای ایران است که در منطقه کوهستانی زاگرس واقع شده. از اماکن دیدنی این شهر توریستی دروازه قرآن، حافظیه، سعدیه، بازار وکیل، پاسارگاد، تخت جمشید، خانه زینتالملوک و باغ عفیفآباد را میتوان اسم برد.

شیما آشتیانی - خبرنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها