پیشکسوتان از بیم و امیدهای تیم ملی در آستانه جام‌جهانی می‌گویند

«دفاع» محتاطانه از کی‌روش

تیم ملی فوتبال ایران 4 روز دیگر اولین بازی خود را در جام‌جهانی مقابل مراکش برگزار خواهد کرد. این اولین بازی تا حدود بسیار زیادی با اولین بازی ما در جام جهانی 2014 متفاوت است. در آن زمان کی‌روش اولین جام جهانی خود را با ایران تجربه می‌کرد و امیدوار بود با ایران به جام ملت‌های آسیا در استرالیا برود. به این دلیل نتایج ایران در جام جهانی برای او مهم بود. اما این جام جهانی کاملا عجیب و متفاوت است. کی‌روش گرچه در مصاحبه‌های مختلف اعلام کرده به هیچ عنوان با دو تیم پرطرفدار فوتبال ایران و سرمربیان خارجی آنها لجبازی ندارد؛ اما چه کسی است که نداند حق وریا غفوری، سیدجلال حسینی و سیدحسین حسینی در میان دعواهای عجیب کی‌روش با اهالی فوتبال نادیده گرفته شده است.
کد خبر: ۱۱۴۷۰۵۲

کیروش به این هم بسنده نکرده و حالا این نگرانی وجود دارد که او بهدلیل همین لجبازی، ترکیبی بچیند که ما را به نقطه امیدواری همه تیمهای حاضر در این گروه تبدیل کند. همه دیگر میدانند که کیروش بعد از جام جهانی در ایران نمیماند. او به محض ورود به استانبول و در فاصله دو هفته به جام جهانی فاش کرد که با دو فدراسیون از افریقا و آسیا مذاکرات مثبتی داشته و بهدنبال صعود با این تیمها به جامجهانی 2022 قطر است. همین دلسردی، همه را بیشتر نگران میکند. با این شرایط، ترکیب اصلی تیم ملی بخصوص در خط دفاعی چگونه شکل میگیرد؟

خداداد عزیزی در این باره به جامجم میگوید: «کیروش در این هفت سالی که در ایران بود نشان داد که حرفها و تصمیمها و رفتارهایش بیدلیل نیست. او شاید دلیل محکمی برای خط زدن بازیکنان خوب لیگ داشته باشد؛ اما کارشناسان کمی نگران هستند. او شاید برای انتخاب روزبه (چشمی) در خط دفاعی، دلیل محکمی داشته باشد؛ اما کارشناسان نگران این انتخاب هستند. به زبان نمیآورند چون نمیخواهند حرف زدنشان، معنای تضعیف تیم ملی دهد. به هر حال امیدواریم کیروش بهترین تصمیم را بگیرد.»

اما آیا واقعا روزبه چشمی برای خط دفاعی مناسب است؟ مهدی هاشمینسب میگوید: «چشمی یک هافبک دفاعی عالی است. او در آن خط تجربه دارد و سالها در این پست بازی کرده است. اینکه کیروش میگوید او بهترین دفاع 10 سال اخیر است لابد چیزی در او دیده که اینطور حرف میزند؛ اما کارشناسان فوتبال معتقدند یک دفاع کلاسیک مطمئنتر است.»

آنچه همه را نگران کرده، عملکرد روزبه چشمی بهعنوان یک مدافع است. او بهدلیل آنکه تجربه سالها بازی در پست هافبک دفاعی را در ذهن دارد، خیلی راحت خطا میکند چون وظیفهاش در آن پست، دقیقا همین بود؛ اما حالا در محوطه جریمه، هر خطای او یک پنالتی به حریف میدهد. حالا با این شرایط، آیا میتوان بهتر از این از او استفاده کرد؟ ستار همدانی میگوید: «تیم ما در بازی اول از وجود سعید عزتاللهی محروم است. او بازیکنی است که خیال ما را در میانه میدان راحت میکند چون وظایف خود در پست هافبک دفاعی را به خوبی میشناسد. به نظرم اگر روزبه چشمی میتواند جای او را در میانه میدان بگیرد. پژمان منتظری و مرتضی پورعلی گنجی هم میتوانند در خط دفاعی انجام وظیفه کنند.»

محمد پنجعلی معتقد است غیر از دو انتخاب حیاتی برای دفاع مرکزی و هافبک دفاعی، همه گزینهها مشخص است: «فکر میکنم بقیه ترکیب را میتوان پیشبینی کرد. علیرضا بیرانوند در چارچوب دروازه بازی میکند و رامین رضاییان، میلاد محمدی، احسان حاجصفی، مسعود شجاعی، اشکان دژاگه، علیرضا جهانبخش و سردار آزمون قطعا در ترکیب اصلی ما هستند. مرتضی پورعلیگنجی هم که بیتردید هست. در این میان فقط میماند یک هافبک دفاعی و یک مدافع میانی که بیشک کیروش آنها را همین الان هم میشناسد. البته اگر کیروش اصرار داشته باشد که چشمی را در خط دفاعی به کار بگیرد ، مهرهای مانند امید ابراهیمی به عنوان هافبک دفاعی انجام وظیفه خواهد کرد.»

تیم ملی تنها 4 روز تا اولین بازی خود در جامجهانی فاصله دارد و اضطرابها و دلشورهها دوباره به رگهای فوتبالدوستان ایرانی ریخته شده است. همه منتظر و امیدواریم بهترین ترکیب برای ما به میدان برود و بهترین نمایش را از تیم ملی ببینیم.

رضا پورعالی

روزنامهنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها