منابع اماراتی و عربستانی فاصله نیروهای اماراتی تا تصرف بندر حدیده را تنها 40 کیلومتر می‌دانند. نیروهای وابسته به منصور هادی آن را 40 کیلومتر و نیروهای یمنی و ارتش این کشور بر رقم 80 کیلومتر تاکید می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۴۵۱۵۲

صرف نظر از اینکه رقمهای اعلام شده از ناحیه هر یک با واقعیت میدان چه تناسبی داشته باشد، واقعیت این است که در صورت سقوط بندر استراتژیک حدیده فاجعهای انسانی در راه خواهد بود. چرا که تصرف این بندر در حقیقت مساوی است با محاصره اقتصادی یمن هم از دریا هم خشکی و هم از فضا و این یعنی آنکه ارتباط یمن با دنیای خارج قطع و اندک کمکهایی که گه گاه از این مسیر دریایی به این کشور میرسد خاتمه خواهدیافت.

شاید با در نظر گرفتن همین تهدید باشد که چند روز پیش نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور انسانی هشدار داد حوالی هشت و نیم میلیون یمنی در معرض گرسنگی و سوءتغذیه قرار دارند و استمرار این وضع تا پایان سال این رقم را به ده میلیون نفر خواهد رساند. چنانکه بر این ارقام عدد مبتلایان بیش از یک میلیون یمنی به وبا، دیفتری
مرض قند و دیگر بیماریها را بیفزاییم انتظار فاجعهای انسانی در یمن در آیندهای نزدیک به هیچ وجه دور از ذهن نیست.

دولت و مردم یمن اگر چه به شکل مداوم خواهان حل بحران از طریق سیاسی شدهاند و از هرگونه مذاکرهای استقبال کردهاند، اما هر بار به بهانهای تعهدات غربیها را تحقق نیافته دیده و چنانکه در مورد اخیر یعنی مساله حدیده شاهد بودند آنها به این باور رسیده اند که مجامع اروپایی و غربی به دنبال وقت کشی هستند تا درسایه آن با سقوط حدیده طرف درگیر یعنی عربستان و امارات را با دستی برتر بر سر میز مذاکرات احتمالی بیاورند. درهمین راستا بود که عبد الملک حوثی اخیرا ازسناریوی مشترک غربی ـ عربی پرده برداشت و حمله به حدیده را تصمیم اتاق عملیات مشترک آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی خواند.

تاملی بر آنچه این روزها در یمن میگذرد نشان میدهد این عملیات برای امارات و عربستان یک راه نجات از بحران یمن تلقی میشود. زیرا از یکسو ناکامیهای بن سلمان در اشغال یمن را جبران میکند و از دیگر سو امکان استفاده امارات از شبکه بنادر یمن را فراهم میسازد. همگان به خاطر دارند که بن سلمان چهارسال پیش وعده کرده بود در مدت سه هفته یمن را تصرف خواهد کرد اما این وعده نهتنها هیچگاه تحقق پیدا نکرد، بلکه بن سلمان را مجبور به میزبانی از موشکهای گاه و بیگاه یمنیها کرده است. البته روزهای اخیر شاهد پرواز پهپادهایی نیز بر فراز سعودی بودیم. چند روز پیش فرودگاه ابها عربستان با ناباوری شاهد پهپادهای نو ظهور یمنی بود که ناوگان هوایی عربستان را دچار اختلالات شدید کرد. در این میان اشغال بندر عدن توسط امارات و تصرف بندر سقطری در حالی که حتی یک حوثی در آن وجود نداشت نیز به روشنی نشان داد که هدف بن زاید در همراهی بن سلمان و مشارکت در جنگ یمن چیست. در این شرایط گفتوگوهای ایران و اروپا درخصوص یمن میتواند تا حدودی از میزان آلام مردم این کشور بکاهد.

منبع: العالم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها