کد خبر: ۱۱۴۱۵۷۰

آرامستان مکانی است که بسیاری از افراد منتظرند آخر هفته برسد و بعد از کلی فعالیت و مشغله،زمانی را برای سر زدن به اموات و درد دل با عزیزان از دست رفته شان بگذرانند، اما بیشتر مواقع افرادی فرصتطلب از راه رسیده و با پافشاریهای خود، خلوتشان را بر هم میزنند تا به هر طریق ممکن دستمزد بگیرند.

گاهی اوقات هم بعضی افراد با یه کیسه پر از ارزن و گندم به سمت قبر میآیند و با پاشیدن آن روی سنگ قبر از شخصی که در حال گریه زاری است، دستمزد میخواهند و این گونه آرامش را از خانوادههای داغدار سلب میکنند. گرچه فاتحه و قرآنخوانی در آرامستانها سنتی قدیمی است، اما اکنون مشکلاتی مثل تکدی گری، گسترش معتادانی که آرامستانها را فضای دنج و آرامی میدانند دردسرساز شده و جزئی از معضلات اجتماعی گورستانهای بزرگ به شمار میآید بخصوص برای افرادی که عزادار هستند بسیار رنجآور است.

برخی افراد فرصت طلب در آرامستانها با سماجت خود باعث ایجاد اختلال در اجرای مراسم شده و بسیاری از خانوادهها را در معذوریتهای اخلاقی قرار میدهند یا به نوعی دنبال این هستند که از احساسات مردم سوءاستفاده کنند.

با توجه با این، مسئولان آرامستانها از تلاش و برنامهریزی درخصوص این معضلات دریغ نمیکنند.، نیروهای حفاظتی مسئولیت اینکار را به عهده دارند که چنین افرادی را شناسایی و دستگیرکنند، به برخی راه خروج را نشان دهند یا حتی از ورود افراد سودجو جلوگیری کنند. این در حالی است که برخی آرامستانها وسعت زیادی دارند و کنترل این فضا به نیروی زیادی نیاز دارد، به همین دلیل باید امکانات لازم نیز در اختیار مدیران آرامستانها قرار گیرد.

باید تاکید کرد بهتر است مردم برای بهبود شرایط آرامستانها تلاش کنند و در راه ترویج فرهنگ کمک به نیازمندان واقعی گام بردارند، چون وقتی شهروندان به افراد سودجو پول ندهند مثل متکدیانی که در خیابانها بسیار به چشم میخورند، این مشکل راحتتر مدیریت میشود. بهطور کلی برای کاهش مشکلاتی از این قبیل ضروری است مسئولان آرامستانها تلاشهای خود را بیشتر کنند و مراقبتهای ویژه و لازم را در دستور کار قرار دهند و با کسانی که موجب اخلال در مراسم عزاداران هستند برخورد کنند. ضمن این که شهروندان نیز احساسات خود را کنترل کرده و هنگام مواجه با افراد فرصت طلب، پولی بهعنوان دستمزد و کمک در اختیار آنها قرار ندهند، چراکه بهترین کار این است شهروندان به مراکز خیریه یا نهادهای مدنی شناخته شده کمک کنند.

فائزه اکبری

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها