200 هنرمند موسیقی نواحی در کرمان نواختند

سازها در سرزمین کویری نواختند

موسیقی نواحی، جان موسیقی ایران است. جانی که هر چند طی سال‌های گذشته کم‌رمق بوده و نتوانسته چندان عرصه و فضایی برای تنفس داشته باشد، اما به هر فرصتی تلاش شده تا صدایش شنیده شود. اواخر هفته گذشته هنرمندان این عرصه سازهایشان را برداشتند و زدند به دل یک استان کویری. استانی که گنجی است کمترشناخته شده در ایران و اگر ایرانی‌ها بدانند کرمان چقدر زیباست، در اولین فرصت راهی‌اش می‌شوند. خلاصه که استان کرمان و مردم مهمان‌نوازش میزبان هنرمندان موسیقی نواحی از سراسر ایران شدند و درست در همان روزهایی که ایران یکپارچه میلاد قائم آل‌‌محمد‌(عج) را جشن گرفته بود، این جشن بزرگ مذهبی را به موسیقی نواحی ایران و جشن بزرگان آن گره زدند.
کد خبر: ۱۱۳۹۱۷۹

سازهای کوک کوک در کرمان

یازدهمین روز اردیبهشتی امسال کاروان بزرگ موسیقی نواحی کشور متشکل از 200 هنرمند از 21 استان کشور راهی استان کرمان شدند تا برای سومین سال متوالی کرمانیهای عزیز را میزبان شایسته اجراهای دلنشین نواحی کشور کنند.

در مراسم افتتاحیه این جشنواره هنری، احمدرضا علیزاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در سخنانی موضوع محوری یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران را آفرینش آثار با کلام مبتنی بر اشعار حماسی با گویش و زبان قومی با مضامین حماسی و پهلوانی عنوان کرد. او با اشاره به اینکه این جشنواره برای سومین سال متوالی در استان کرمان برگزار میشود، گفت: هدف از برگزاری جشنواره موسیقی نواحی ایران در کرمان حفظ و پیوند آداب و مناسک و رفتارهای آئینی و ادبیات عامیانه مناطق مختلف کشور و ترویج موسیقی اصیل و ریشهدار محلی در جایجای استان است.

اجراهای شب نخست جشنواره

پارک مادر کرمان جشن میلاد حضرت مهدی(عج) با سازهای کوک هنرمندانی از سنندج که آغازگر اجراهای شب نخست جشنواره بودند همراه و همنوا بود. اجرای گروه جهانگیر عیسیپور از سیرجان اجرای دوم اولین شب بود که با استقبال بینظیر شنوندگان حاضر در مراسم روبهرو شد. گروه بامری از لرستان، گروه سورنای از تربتجام، گروه ژنده پیل از مازندران، گروه مازرون، منوجان گروه فولادی و گروه شالو از بوشهر دیگر اجراهای هنرمندانه شب نخست جشنواره موسیقی نواحی ایران را عهدهدار بودند که با استقبال خوب و تشویقهای پرشور و سرور مردم به پایان رسید.

دومین شب موسیقیایی کرمان

اجراهای دومین شب از جشنواره موسیقی نواحی ایران باکاری از گروه سیدبهاالدین حسینی از سنندج آغاز شد. سیرجانیها با رهبری اسماعیل یکتاپرست روی صحنه آمدند و پسازآن گروه آوای گوران از کرمانشاه هنرنمایی کردند. حسین ولینژاد و همگروهیهایش از گنبدکاووس جان تازهای به اجراهای شب دوم بخشیدند تا شهروندان کرمانی در آخرین ساعات 12 اردیبهشتماه آماده شنیدن آثاری از گروه صبوحی از تایباد، گروه صبا از زاهدان، گروه شروندی از کرمانشاه، گروه ناما از منوجان، گروه توکلی از اردبیل داغلین شوند. به این ترتیب پرونده دومین شب از رقابتهای هنرمندان موسیقی نواحی ایران در پارک مادر کرمان بسته شد.

سومین شب از جشن موسیقی نواحی ایران

آخرین شب از رقابتهای هنرمندان موسیقی نواحی کشور در کرمان در حال سپری شد که سیدمحمد مجتبی حسینی، معاون فرهنگی هنری وزیر ارشاد مهمان ویژه مراسم بود. تربتجامیها با گروه سرو خراسان و نفس گرمشان، سیزدهمین شب اردیبهشتی کرمانیها را پرشور کردند. گروه میسان خوزستان از اجراهای خاص و دلنشین این دوره از جشنواره موسیقی نواحی کشور بود که با استقبال گسترده مردم؛ از پیر و جوان روبهرو شد. گروه سورنای شیروان به رهبری حسن ولینژاد و گروه هزاردستان تربتجام از بخشهای دیگر اجراهای سومین شب پارک مادر بود. ایلامیها با گروه سیمره در این مراسم به اجرای برنامه پرداختند. جیرفتیها نیز به رهبری علی یونسی بهراستی حق مطلب را در باب میزبانی از اهالی موسیقی نواحی کشور ادا کردند و اجرایی ناب از خود به یادگار گذاشتند. حسن ختام اجراهای سومین شب گروه شالوی بوشهر بود که با پنج اثر گرم و شیرینی بوشهری از خلیجفارس تا خیامخوانی و... مهمانان این جشنواره را با انرژی دوچندان راهی خانه کردند.

اختتامیه رخدادی فرهنگی- هنری در دیار کریمان کرمان

آئین اختتامیه این جشنواره هنری شامگاه جمعه 14 اردیبهشتماه، با حضور سیدمحمد مجتبی حسینی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید ملانوری؛ معاون سیاسی ـ امنیتی استانداری کرمان، صدری؛ دبیر جشنواره، علیزاده؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و دبیر اجرایی جشنواره، گروههای هنری شرکتکننده در جشنواره و جمعی از علاقهمندان به هنر موسیقی در تالار خواجه نصیر شهر کرمان برگزار شد. حسینی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم در سخنانی بابیان اینکه اقوام مختلف این کهن بوم، در طول ادوار پیدرپی تاریخی، نقش بهسزایی در چهرهآرایی این کارنامه درخشان داشتهاند، تصریح کرد: در این میان موسیقی نواحی، بخش بزرگی از رسالت بسترسازی فرهنگی و انتقال دوره به دوره این امانت پیشینیان را به دوش کشیده و در ارائه تصویری زنده و پویا از حیات اجتماعی این کشور کهنسال، به جد نقشآفرین بوده است.

او افزود: از آوای دلنشین شبانی در لرستان تا زخمههای عاشیقهای آذربایجان؛ از نوای دوتار خراسان تا بانگ شورآفرین دمام خوزستان و بوشهر و هرمزگان؛ از نالههای قیچک سیستان تا نغمههای جانفزای تنبور کردستان؛ ... همه و همه شناسنامهای از غنای فرهنگی مردمان این دیار هنرپرور و خوشقریحه است.

همچنین، احمد صدری، دبیر جشنواره در این مراسم با ارائه گزارشی از روند برگزاری این دوره از جشنواره تصریح کرد: خوشبختانه در این دوره سطح اجراها و نوازندگی نسبت به دورههای قبل فوقالعاده بالاتر بود که این امر حاکی از اتفاقات بزرگ و مبارکی در حوزه موسیقی نواحی ایران است. امیدوارم همچنان شاهد ارتقای سطوح نوازندگی باشیم تا نوازندگان ما بتوانند در عرصههای جهانی کار خود را بهتر ارائه کنند.

او با ابراز خرسندی از روند اجرای جشنواره، اظهار کرد: هنرمندان ما کار خود را بهخوبی انجام دادهاند و اکنون زمان آن است که مسئولان و متولیان فرهنگی کشور توجه بیشتری به این عزیزان داشته باشند تا ظهور و بروز آنها را در عرصههای جهان شاهد باشیم و از فرهنگ ایران اسلامی در سایر نقاط دنیا معرفی شود. از دیگر برنامههای مراسم اختتامیه، رونمایی از کتاب «منظومهخوانی؛ جستار دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران» بود؛ اثری که به همت احمد صدری و صادق چراغینظر، همکاری بهنام شاهحسینی و امین صبحی و با حمایتهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و رادیو فرهنگ از سوی انتشارات آرون منتشرشده است. همچنین از همه هنرمندان حاضر به شکل یکسان تجلیل شد، اما به دلیل کمبود وقت بهطور نمادین از محمد مرادی متولد 1379 نوازنده دف از استان کردستان بهعنوان کم سنترین و علیدوست فلاحتی، متولد 1311 نوازنده سازهای بادی منطقه ایلام بهعنوان مسنترین هنرمند شرکتکننده با اهدای لوحی تجلیل شد. این دوره از جشنواره از 11 اردیبهشتماه، با حضور هنرمندانی از 21 استان کشور به میزبانی گرم اهالی دیار کریمان آغاز و بهطور همزمان آثار آن در شهرستانهای زرند، رفسنجان، بردسیر، انار، سیرجان، جیرفت، بافت، بم نرماشیر، فهرج و ریگان اجرا شد. در مجموع 55 اجرا در شهرستانها و 67 اجرا در کرمان طی این چهار روز صورت گرفت.

شرکتکنندگان اصلی طی روزهای سهشنبه، چهارشنبه و پنجشنبه، در بخش اصلی جشنواره در اتاق بازرگانی به اجرای آثار خود پرداختند و در بخش جنبی و عمومی نیز طی سه شب در پارک مادر شهر کرمان هنرمندان اجرا داشتند. درمجموع حدود 200 نفر در جشنواره حضور داشتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها