با علیرام نورایی، بازیگرتلویزیون و سینما

نقش‌های چند وجهی را دوست دارم

علیرام نورایی بازیگر توانمندی که اغلب مخاطبان به‌خاطر نقش‌های متفاوت و پر تحرکش در تلویزیون او را می‌شناسند، عید امسال با مسابقه هیجان‌ انگیز 7 روز 7 ساعت حضور موفقی را تجربه کرد.
کد خبر: ۱۱۳۷۵۷۰

بازیگر بیحاشیه و آرام میتواند ایفاگر انواع و اقسام نقشها باشد. این نقشها میتواند یک قهرمان جذاب و چند وجهی (آسپیرین) یا ضدقهرمان یا قاتلی خونسرد، بیرحم و ساکت (قلادههای طلا و ماتادور) یا یک آدم معمولی، آسمانجل والکی خوش (سریال جاده چالوس) باشد. از فیلمها و سریالهایی که نورایی در آنها بازی کرده میتوان به پله و سیبترش، پول کثیف، عملیات 125 و هوش سیاه اشاره کرد. او به خاطربازی در فیلم یتیمخانه ایران موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد از جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت شده است. این بازیگر در سریال سارق روح که این روزها در حال پخش از تلویزیون است، نقش چند وجهی یک مامور نفوذی و امنیتی را بازی میکند.

حضور در مسابقه 7 روز 7 ساعت برایتان چه ویژگیهایی داشت؟

خیلی جذاب بود. سعید ابوطالب در گذشته هم توانمندی هایش را در ساختن مسابقات جذاب و پر تحرک نشان داده بود و در طول مسابقه که در ایران و لبنان بود، کنار سایر دوستان بازیگر و هنرمند چالشهای جذاب زیادی تجربه کردیم.

سریال سارق روح به موضوعی به روز میپردازد. مهرداد شخصیتی که در این سریال بازی میکنید، قهرمان درام است یا ضدقهرمان؟

این سریال به ریشهیابی فرقههای نوظهور، امنیت نرم و آسیبهای اجتماعی میپردازد. به نظرم مهرداد شخصیت پر نوسانی دارد و نمیشود اصلا دربارهاش گفت که چگونه شخصیتی است و با قاطعیت درباره عملکردش حرف زد، زمان میبرد تا چهره واقعیش روشن شود. همه چیز در قسمتهای اول درباره مهرداد جور دیگری به نظر میرسد و در ادامه شرایط تفاوت پیدا میکند.

آیا بهدلیل متفاوت بودن کاراکتر مهرداد بازی در سریال سارق روح را قبول کردید؟

احمد معظمی کارگردان جوان و خوش ذوقی است و تقریبا از یک موقع فعالیتهای کاریمان را شروع کردیم. برایم کار با او لذتبخش است. در «جاده چالوس» هم با او همکاری موثری داشتم.

فیلمنامه سارق روح ساختار تودرتویی دارد...

بله، بهواسطه جنس کار بسیار جذاب نوشته شده بود و قرار است در چند فصل دیگر هم ساختش با محوریت موضوعات امنیتی و پلیسی ادامه داشته باشد. ساختار فیلمنامه بهگونهای است که یک سری اطلاعات به مخاطب داده میشود. بیآنکه متوجه بقیه قسمتهای داستان شود.

آیا بهدلیل فیزیک اندام و چهرهتان نقش آدمهای تنها و درونگرا را بازی میکنید؟

به این نوع کاراکترها علاقه خاص و ویژهای دارم و اغلب پیشنهادات هم در این نوع شخصیتها به من انجام میشود.

گریم مهرداد هم گریم متفاوتی است؟

بله، با شخصیتش همخوانی دارد.

یکی از اولین تجربیات بازی شما در تلویزیون در سریال مسافری از هند بود...

این سریال به واسطه داستان جذابش و مثلث عشقی اش خیلی پر مخاطب بود و من نقش یک وکیل را بازی کردم.

سوای بازیگری مدتها است به ورزش هم میپردازید. بیشتر به چه ورزشهایی علاقه دارید؟

آمادگی جسمی برای بازیگر لازم و ضروری است. بنابراین همیشه در اوقات آزاد و فراغت ورزش میکنم و مدتی هم هفتگی اسکی میکردم ومرتب به ورزش پارکورهم میپرداختم.

سریال جاده چالوس را موقعی بازی کردید که بیشتر نقشهای منفی، ضدقهرمان و پرتحرک را بازی میکردید...

در آن زمان دنبال چنین فرصتی میگشتم تا قالب تکراری که از من در دنیای بازیگری شکل گرفته و نقشهای آدمهای خشن و ضدقهرمان پیشنهاد میشود را از بین ببرم و دوست داشتم نقشهای متفاوت تری بازی کنم. خیلی از مخاطبانی که به من لطف دارند وکارهایم را دنبال میکنند به من گفتند چرا همیشه فقط چنین نقشهایی را بازی میکنم.

در سریال (آسپیرین) هم نقش یک ضدقهرمان سمپات را بازی کردید...

شخصیت نیما شخصیت جذابی بود و او شخصیت کلیدی و محوری سریال است و بهواسطه پیچیدگیهای روحی و روانی این آدم نقش خاص و متفاوتی به نظر میرسید.

در سالهای اخیر کمتر در تلویزیون نقش تاریخی بازی کردهاید، چرا؟

در سریال جابربن حیان چنین تجربهای داشتم. در فیلم یتیمخانه ایران هم نقش سالارخان را بازی کردم. سالارخان قهرمانی است که به نیت بهبود شرایط زیست مردمش دست به قیام و مبارزه میزند و با ظلم و ستیز خودفروختگان داخلی و استبدادگران انگلیسی در چالش جدی قرار میگیرد و به هیچوجه اهل مصالحه هم نیست. از این جنس آدم در تاریخ معاصر کم نداریم. آدمی عملگرا، خیراندیش که فقط به فکر مصالح و منافع مردم است و از خودش گذشته است.

بیشتر دوست دارید نقشهای مثبت و یا خاکستری و منفی بازی کنید؟

همیشه به بازی در نقشهای ضد قهرمان و خاکستری علاقه بیشتری داشتهام. البته نقش مثبت هم کم بازی نکردهام. بهعنوان بازیگر با نقشهای خاکستری ارتباط بهتری برقرار میکنم و چون شما باید در حین ایفای نقشهای مثبت به یک سری از خط قرمزها دقت بیشتری کنید و درحین بازی نقشهای منفی و خاکستری آزادی عمل بیشتر میشود، من هم میدهم بیشتر این نوع نقشها را بازی کنم. همه ما در زندگی نقاط سیاه و روشن در شخصیت و رفتارمان داریم و این نوع نقشها دایره وسیعتری برای کار در اختیار بازیگر قرار میدهد. نقشهای مثبت معمولا تخت و مونوتن هستند.

آلان مشغول به چه کاری هستید؟

چند ماهی است که مشغول بازی در سریال تاریخی از یاد رفتهها به کارگردانی بهرام بهرامیان هستم و یکی از نقشهای اصلی سریال را بازی میکنم که آدم مثبت، قهرمان وآزادی خواهی مربوط به هشتاد سال قبل است. این سریال یک ملودرام تاریخی است که در 50 قسمت برای پخش از تلویزیون ساخته میشود و داستان آن به زندگی دختری جوان در سال 1319 میپردازد که بدلیل عدم شناخت از وضعیت کشور و آداب و رسوم دچار بحران شدیدی میشود، اما با کشف حقیقت سنتها و رفتارها به آرامش و زندگی مشترک میرسد. تنوع لوکیشنی این سریال که در تهران و شهرستانها انجام میشود باعث شد زمان تولیدش طولانی مدت بشود. در این سریال پربازیگر با سعیدراد، بیتا فرهی، رضا یزدانی، مائده طهماسبی، رسول نجفیان، الهام حمیدی، کامران تفتی، حبیب دهقاننسب، سیما تیرانداز، ، سیدمهرداد ضیایی، جهانبخش سلطانی، علی اوجی، سیامک اطلسی و مهدی سلوکی همبازی هستم.

هونام حقانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها