همگروهی با اسپانیا، پرتغال و مراکش یعنی بازی در گروه مرگ. مراکش از تیم‌های آماده و خوب آفریقاست. اسپانیا و پرتغال هم که دیگر نیاز به معرفی ندارند. اولی قهرمان جهان و اروپاست و دومی هم آخرین تیم اروپایی که جام قهرمانی یورو را بالای سر برد.
کد خبر: ۱۱۱۱۶۷۰

با وجود این همگروهیها، چالش پنجم ما در جام جهانی شاید دشوارترین چالش ممکن باشد. اما فعلا با آنچه در این گروه رقم خواهد خورد، کاری نداریم. اینجا میخواهیم از همگروهی با سه تیم قرمزپوش دنیا صحبت کنیم، آنهم در شرایطی که تیم ملی فوتبال ایران هم پیراهن دومش قرمز رنگ است. آیا ایران در هر سه بازی خودش در جام جهانی روسیه سفید میپوشد؟

سابقه نشان داده اکثر تیمها در مرحله گروهی از هر دو پیراهن خود استفاده میکنند. حتی تیمهای مطرح و بزرگ. اما تیم ملی ایران در جام جهانی 2018 میتواند برای این ماجرا مثال نقضی باشد. ایران در روز نخست با مراکشی روبهرو میشود که پیراهن اولش قرمز رنگ است. پیراهن اول ایران هم سفید است و از هم اکنون میتوان حدس زد دو تیم با چه ترکیب رنگی به مصاف هم میروند.

بازی دوم تیم ملی مقابل اسپانیاست. یک تقابل قرمز و سفید دیگر. معمولا وقتی پیراهن اول تیمها شباهتی بههم ندارد لزومی به استفاده از پیراهن دوم نیست. این داستان در بازی سوم تیم ملی هم پابرجاست. با این تفاوت که پرتغال حتی اگر از زنگ دوم پیراهن خود که قرار است در جام جهانی مشکی رنگ باشد استفاده کند، باز هیچ شباهتی به رنگ پیراهن تیم اول و دوم تیم ملی ایران ندارد.

این موضوع احتمال سفیدپوش بودن تیم ملی را در جام جهانی 2018 تقویت میکند، بخصوص که کیروش هم علاقه زیادی به استفاده از رنگ سفید در بازیهای تیم ملی دارد و این موضوع را با انتخاب پیراهن سفید در اکثر بازیهای مقدماتی جام جهانی ثابت کرده است.

7 بازی سفید، 5 بازی قرمز

تیم ملی از سال 1978 تا 2014، طی چهار دوره حضور در جام جهانی 12 بار در این آوردگاه بزرگ فوتبالی به میدان رفته است که حاصلش تنها یک پیروزی و البته هشت شکست بوده. تنها پیروزی تیم ملی با پیراهن قرمز رنگ به دست آمد؛ برد 2 بر یک مقابل آمریکا؛ سال 1998 در ورزشگاه ژرلان لیون.

با این حال سنگینترین شکست تاریخ فوتبال ایران هم در جام جهانی در روزی رقم خورد که ملیپوشان قرمز پوشیده بودند. شکست 4 بر یک مقابل پرو در آخرین بازی از مرحله گروهی
جامجهانی 1978.

تیم ملی سه بار دیگر با پیراهن قرمز در جام جهانی به میدان رفت. بازی با آلمان در جام جهانی 1998، بازی با مکزیک در جام جهانی 2006 و بازی با آرژانتین در جام جهانی 2014. این آخری شاید یکی از بهیادماندنیترین دیدارهای تاریخ ملی فوتبال ایران باشد. روزی که تیم قرمزپوش ایران با هدایت کیروش به تیمی غیرقابل نفوذ و سختکوش بدل شده بود. افسوس که پایان آن بازی رویایی در بلوهوریزنته برای فوتبال ما دراماتیک بود.

تیم ملی در هفت بازی دیگرش در جام جهانی پیراهن سفید پوشیده و البته هرگز هم با این رنگ در جام های جهانی طعم برد را نچشیده است. سه تساوی مقابل اسکاتلند (1978)، آنگولا (2006) و نیجریه (2014) در کنار چهار شکست مقابل هلند (1978)، آلمان و یوگسلاوی (2006) و بوسنی و هرزگوین (2014) حاصل بازیهای تیم ملی با پیراهن سفید در جام جهانی است.

باید دید در روسیه چه اتفاقاتی رقم خواهد خورد. آیا تیم ملی با پیراهن سفید طعم نخستین برد را در جام جهانی خواهد چشید؟ آیا تیم ملی برای نخستین بار بدون پوشیدن پیراهن دوم خود هر سه بازی را انجام خواهد داد؟ آیا با پیراهن قرمز هم میتوانیم از حریفان تساوی بگیریم؟ برای رسیدن به جواب این سوالات باید تا تابستان سال آینده صبر کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها