ادامه جمعه‌های خشم علیه تصمیم ترامپ

4 فلسطینی شهید و 888 نفر زخمی شدند

از روز چهارشنبه پانزدهم آذرماه زمانی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی نامید مردم کشورهای اسلامی در اعتراض به این تصمیم نابخردانه که در سالروز صد سالگی صدور وعده بالفور از سوی انگلیسی‌ها انجام گرفت،‌ در تظاهرات به‌سر می‌برند که ابعاد این تظاهرات و درگیری‌ها در سرزمین‌های اشغالی و اراضی فلسطینی بسیار شدیدتر است.
کد خبر: ۱۱۰۳۳۳۸

در پی همین ناآرامی‌ها بود که روز جمعه را فلسطینیان تحت نام «جمعه خشم» تظاهراتی گسترده برگزار کردند که در جریان این تظاهرات تعدادی کشته و صدها نفر دیگر نیز مجروح شدند. وزارت بهداشت فلسطین، آمار شهدای درگیری‌های نظامیان رژیم صهیونیستی و فلسطینیان در غزه، کرانه باختری و قدس اشغالی را چهار شهید و شمار زخمی‌ها را 888 نفر ذکر کرد.

پایگاه خبری فلسطین الیوم به نقل از وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که دو نفر از شهدای تظاهرات روز گذشته از اهالی غزه و دو نفر دیگر نیز از اهالی شهرهای کرانه باختری بودند.براساس این‌گزارش، 340 نفر از زخمی‌های این تظاهرات در کرانه باختری و220 نفر در نوار غزه و بقیه در بیت لحم و دیگر مناطق فلسطینی هستند که بر اثر شلیک گلوله، گاز و ضرب وشتم زخمی شده‌اند.

درگیری میان نظامیان صهیونیست و هزاران جوان فلسطینی بار دیگر روز جمعه پس از اقامه نماز جمعه در نقاط تماس در نوار غزه، کرانه باختری و قدس اشغالی هنگام برگزاری تظاهرات میلیونی به دعوت گروه‌های ملی رخ داد.پنج استان نوارغزه شامل: الشمال، غزه، الوسطی، خانیونس و رفح روز جمعه شاهد درگیری نظامیان صهیونیست با اهالی این مناطق بودند که ده‌ها نفر بر اثر استنشاق گازهای سمی و اشک‌آور دچار خفگی شدند که حال چهار نفر آنها وخیم گزارش شده است. 20 منطقه تماس در روستاها و شهرهای کرانه باختری، اردوگاه قلندیا، شهرهای الخلیل، رام الله، بیت لحم، نابلس و قدس اشغالی نیز روز جمعه به صحنه درگیری‌های شدید نظامیان رژیم صهیونیستی و جوانان فلسطینی معترض تبدیل شده بود که در ساعات اولیه تظاهرات 119 نفر زخمی شدند و این در حالی بود که نظامیان رژیم صهیونیستی مانع ورود آمبولانس برای انتقال زخمی‌ها به بیمارستان می‌شدند. همچنین درگیری در شهر قلقیلیه و شهرک‌های جیوس، کفردوم قلقیلیه، ورودی غربی شهر طولکرم نیز صدها زخمی به جا گذاشت.

در خارج از سرزمین‌های فلسطینی نیز آتش خشم همچنان ادامه دارد. فلسطینی‌های مقیم ایتالیا با تجمع مقابل سفارت آمریکا در شهر رم، بار دیگر علیه تصمیم انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی اعتراض کردند. معترضان با شعار «نه، به دیوانگی و گستاخی امپریالیسم »اعلام کردند: تصمیم واشنگتن نقض آشکار قطعنامه‌های سازمان ملل است و قدس یکی از شهرهای آمریکا نیست که ترامپ بتواند در باره آن تصمیم بگیرد، از دست دادن قدس به معنی از دست دادن تمام فلسطین است.

جایگاه قدس در قوانین بین‌المللی

کنگره آمریکا در 23 اکتبر 1995 طرح انتقال سفارت آمریکا را به قدس تصویب کرد، اما دولت‌های مختلف آمریکا از آن زمان تاکنون از اجرای این مصوبه کنگره امتناع کرده‌اند. ترامپ در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وعده داده بود که این مصوبه را اجرا کند.

شهر قدس که مسجدالاقصی نخستین قبله مسلمانان را در خود جای داده است، بخش لاینفک فلسطین بوده و یکی از مهم‌ترین اماکن سه گانه مقدس اسلامی به شمار می‌آید و از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای نزد مسلمانان برخوردار است. شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون مجموعا هشت قطعنامه در مورد قدس صادر کرده است که دراین قطعنامه‌ها برحفظ نظم وامنیت قدس و محافظت از مقدسات و پرهیز از هتک حرمت آنها و شکنجه و آزار ساکنان قدس تاکید شده است و در آنها هرگز قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته نشده است. اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن شهر قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس نقض آشکار قطعنامه‌ها و معاهده‌های بین‌المللی است. قدس شرقی از نظر قطعنامه‌های سازمان ملل، اراضی اشغال شده محسوب می‌گردد.

شورای امنیت سازمان ملل در دسامبر سال میلادی گذشته قطعنامه‌ای تصویب و تاکید کرد «هیچ تغییری در مرزهای قبل از چهارم ژوئن 1967 از جمله در رابطه با بیت المقدس به رسمیت شناخته نخواهد شد، مگر این‌که طرف‌ها در مذاکرات بر سر آن به توافق برسند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها