هنر میخ‌نگاری راثبت کنید

شاید کمتر کسی اسم هنر میخ‌نگاری را شنیده باشد. این هنر برگرفته از تفکر و اندیشه‌ای قوی است که با روح انسان آمیخته شده و در قالب تابلوهای هنری نمود یافته است. هنر میخ‌نگاری به عنوان یک هنر تجسمی برای نخستین بار به وسیله «غلامحسین فیروزفر» هنرمند تبریزی ابداع شده است. وی متولد 1312 در محله چرنداب از سال 72 در حوزه هنر ابداعی خود یعنی هنر میخ‌نگاری شروع به فعالیت کرده و تاکنون آثار بسیاری را خلق کرده است. تنها خواسته وی ثبت و ترویج این هنر است.
کد خبر: ۱۰۸۳۹۸۲
هنر میخ‌نگاری راثبت کنید

میخ‌نگاری چیست؟

در این هنر، تابلوها با وسائلی مانند میخ و ورق‌های چوبی ام‌دی‌اف ابعاد 30 در 40 درست می‌شود. در ابتدا طرح مورد نظر روی کاغذ کشیده می‌شود سپس با کوبیدن میخ با فاصله معین روی طرح به مدت حدود 15 روز یک اثر میخ‌نگاری تکمیل می‌شود. در نهایت سطح این تابلوها پس از تکمیل باید به گونه‌ای باشد که وقتی لمس می‌شود کاملا به صورت صاف باشد. برای ماندگاری زیاد و زیبایی و جذابیت آثار، روی میخ‌ها رنگ نقره‌ای زده می‌شود تا میخ‌ها بدرخشند.

استقبال مردم از هنر میخ‌نگاری چگونه بوده است؟

از سال 72 تاکنون دو بار در نمایشگاه‌های هنری شرکت کردم. در سال 73 نمایشگاهی در تبریز برای این هنر بر پا کردم که با استقبال بسیاری روبه‌رو شد به طوری که تمام بازدیدکنندگان برای نخستین بار از دیدن این آثار هنری تعجب می‌کردند. علاوه بر برگزاری نمایشگاه، فعالیت‌هایی مانند تکمیل مجموعه فشنگ‌های آثار ستارخان در موزه را انجام داده‌ام. در حال حاضر 150 تابلو خلق کرده‌ام و هر کسی را که تمایل به یادگیری این هنر داشته باشد، با کمال میل آموزش می‌دهم.

در خارج کشور نیز کار کرده‌اید؟

بله. در سفری که به کشور سوئد داشتم، آرم شهرداری شهر لولئو را که یکی از شهرهای سوئد است، در قالب هنر میخ‌نگاری کار کردم که شهردار این شهر در مراسمی با دادن یک مدال، من را شهروند افتخاری این کشور کرد.

سوژه‌های خود را چگونه انتخاب می‌کنید؟

در خلق بخشی از آثار سعی کردم مفاخر آذربایجان و تبریز مانند پروین اعتصامی و ستارخان، استاد شهریار، دکتر صادق رضازاده شفق و جلیل محمد قلی‌زاده سردبیر روزنامه ملانصرالدین را به شکل متفاوتی در قالب هنر میخ‌نگاری به تصویر بکشم. بخشی از آثار نیز به شکل مفهومی به تصویر کشیده شده است. برای مثال اثری به شکل تفنگ کار کرده‌ام که سر تفنگ به سمت خود برمی‌گردد به این مفهوم که در صورت شلیک، گلوله به سمت شلیک‌کننده بر خواهد گشت. هم‌اکنون نیز در حال کار روی تابلوی ارگ علیشاه هستم تا زیبایی این بنای تاریخی را که نماد مقاومت تبریز است، با این هنر به تصویر بکشم.

چه انتظاری از مسئولان دارید؟

من این هنر را با علاقه و تفکری که داشتم ابداع کردم و در این زمینه هیچ حمایت و کمک مالی نمی‌خواهم؛ ولی از مسئولان انتظار دارم این هنر را به ثبت ملی برسانند. البته برای ثبت این هنر به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراجعه کردم ولی متاسفانه گفتند تاکنون این هنر وجود نداشته و اگر این هنر به صورت سفالی بود آن را ثبت می‌کردیم! این در حالی است که این هنر در نوع خود زیبا و ویژگی‌های خاص خود را دارد. افراد بسیاری تمایل به خرید این آثار دارند ولی این آثار را نمی‌فروشم چرا که این هنر قیمت ندارد، بنابراین درخواست کردم اگر زمانی نبودم این آثار هنری به موزه انتقال داده شود.

فاطمه ملک‌پور

جام‌جم آذربایجان شرقی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها