فاطمه افتخاری، پرنده ایرانی جام جهانی در گفت‌وگو با جام‌جم:

پرواز برای من خاص است

مدتی است فاطمه افتخاری که به ملکه آسمان‌های ایران شهرت یافته است، بانوی نخست خلبانی ایران به شمار می‌آید. او تنها زنی از ایران است که به رقابت‌های بین‌المللی می‌رود و سهمیه حضور در جام جهانی را به دست می‌آورد. آخرین موفقیت فاطمه افتخاری در قزاقستان بود. جایی که او در رقابت‌های بین‌المللی پاراگلایدر موفق به کسب مدال برنز شد. با این وجود، فاطمه افتخاری بدون اعتنا به مدال‌ها فقط پرواز را دوست دارد. با پرواز زندگی می‌کند و دیگران را هم به حضور در این عرصه پرهیجان و در عین حال پرمخاطره دعوت می‌کند. حرف‌های فاطمه افتخاری، بانوی پرنده ایرانی را با جام‌جم می‌خوانید.
کد خبر: ۱۰۶۸۹۱۰

در دو سه سال گذشته تنها خلبان خانمی بودم که به صورت فعال در رقابت‌های بین‌المللی شرکت کردم و آنها را جدی گرفتم، اما تعداد زیادی خلبان خانم داریم که در ایران پرواز می‌کنند و هر روز تعداد آنها بیشتر هم می‌شود. اکنون بحث آموزش پاراگلایدر، جدی‌تر شده است، اما مهم است به سطح بالاتری برسند و در رقابت‌های مختلف شرکت کنند. تاکنون شش خانم ایرانی در رقابت‌های بین‌المللی شرکت کردند.

جامعه پرواز بانوان

پنج سال پیش با در نظرگرفتن این که چرا حضور خانم‌ها در این رشته کمرنگ است با مشورت چند خانم فعال دیگر در پاراگلایدر گروهی مجازی تشکیل و مباحث علمی پرواز را مورد بررسی قرار دادیم. این گروه جامعه پرواز بانو ان نام داشت. با تشکیل این گروه‌های مجازی، عکس‌ها و فیلم‌های پرواز بانوان را به اشتراک گذاشتیم و همدیگر را شناسایی می‌کردیم. این پله‌های ابتدایی ما بود. آنها که با تجربه‌تر بودند به سوالات تازه کارها جواب می‌دادند. این مسیری بود که امسال پس از چهار سال میوه اش را برداشت کردیم.

ملکه آسمان‌ها

لقب ملکه آسمان را رسانه‌ها در مصاحبه‌های مختلف به من دادند. دوستان به من لطف داشتند. نام قشنگی است، زیرا آسمان برای من خیلی خاص است. هر بار وارد منطقه جدیدی می‌شوم باید از آن بالا چیز جدیدی را در پایین ببینم، وگرنه انگار اصلا پرواز نکرده‌ام. امیلیا امارهارت، خلبان شهیر آمریکایی می‌گوید: شما هیچ وقت یک درخت را درست ندیده‌اید مگر این که به سایه‌اش از آسمان نگاه کنید. این جمله را من خیلی خوب درک می‌کنم. پرواز را به خاطر پرواز دوست دارم و هرگز برای مدال پرواز نمی‌کنم. اصلا برای من پرواز مدال نیست. فقط با حضور در مسابقه‌ها می‌خواهم بانوی ایرانی شرکت کننده در عرصه‌های جهانی باشم.

بدون حمایت و بدون پشتوانه

حمایتی از رشته ما وجود ندارد. همه ما از روزی که این رشته را آغاز می‌کنیم همه چیز آن با خودمان است. از هزینه‌های آموزش و خرید تجهیزات گرفته تا سفر و هزینه شرکت در رقابت‌های مختلف. همه اینها کاملا شخصی پرداخت می‌شود. اکنون گروه متفاوتی روی کار آمده‌اند که به ما کمک می‌کنند. اگر رقابت‌ها را منتفی نکنند و سنگی جلوی پای ما نیندازند ما خوشحال‌تر هستیم.

دور دنیا با پاراگلایدر

پاراگلایدر جام جهانی دارد و همچنین رقابت‌های انتخابی جام جهانی که ما در آن خیلی شرکت می‌کنیم. رنکینگ هم برای خلبان‌ها وجود دارد. در کل دنیا پنج مسابقه مختلف جام جهانی برگزار می‌شود که خلبانان برتر این رقابت‌ها به سوپرفینال می‌روند. من بارها در رقابت‌های جام جهانی شرکت کردم. امسال هم سهمیه جام جهانی برزیل را گرفتم و حتی ثبت نام هم کردم، اما در عمل
به دلیل بالا رفتن هزینه‌ها و پول بلیت انصراف دادم.

هفت میلیون تومان فقط هزینه بلیت من می‌شد و بیش از یک میلیون تومان هم ورودی جام جهانی برزیل است. هزینه‌های اقامت را هم در نظر گرفتم و متوجه شدم از تخمینی که خودم در رابطه با هزینه‌ها زده بودم بیشتر شد، بنابراین ترجیح دادم قیدش را بزنم. اکنون من تنها خانم خلبانی هستم که سهمیه حضور در رقابت‌های جهانی را به دست آورده‌ام.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها