هنری آلفرد کیسینجر، دیپلمات آمریکایی و مشاور اسبق امنیت ملی ایالات متحده آمریکاست. وی که در طول ریاست جمهوری ده رئیس‌جمهور آمریکا حضور داشته، یا به عنوان مشاور اصلی یا به عنوان یکی از مردان هیات حاکمه آمریکا به شمار می‌رفته است. او اخیرا به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا پیشنهاد کرده هرگز وارد جنگ تمام کننده علیه داعش نشود. به زعم او از بین بردن تروریسم داعش در غرب آسیا به منزله قدرت یافتن ایران خواهد بود.
کد خبر: ۱۰۶۳۵۴۸
کیسینجر؛ سیاستمداری با روحیات ماکیاولیستی

این سیاستمدار کهنه‌کار، یکی از مرموزترین دیپلمات‌های آمریکایی است که در دوران تصدی‌گری سیاست خارجی کاخ سفید، بیشترین آسیب و ضرر را به ملت‌های مسلمان وارد کرده است، از جمله این‌که وی طراح و حامی اصلی فرآیند سازشکارانه کمپ دیوید بین رژیم صهیونیستی و مصر در دوران انور سادات بود که به کناره‌گیری این کشور بزرگ عربی از جبهه مقاومت و تضعیف اعراب در مقابل اسرائیل انجامید.

کیسینجر از مخالفان سرسخت پیروزی انقلاب اسلامی محسوب می‌شود و در مصاحبه‌ای درباره ایران و آمریکا می‌گوید: من به پنتاگون گفته بودم که هفت کشورِ خاورِمیانه به‌دلیل منابع طبیعی آنها باید مهار شوند، آخرینِ آنها ایران است. برای این استراتژی پنتاگون تقریبا خوب عمل کرده و فقط ایران مانده است. ایران می‌تواند شرایط را به نفعِ ما رقم بزند. اگر «نفت» را مهار کنیم، کشور‌ها را مهار کرده‌ایم و وقتی‌ «غذا» را مهار کنیم، ملت‌ها را مهار کرده‌ایم، به هر‌حال همه راه‌ها به ایران ختم می‌شود.

کریستوفر هیچنز، روزنامه‌نگار و نویسنده آمریکایی ـ بریتانیایی بشدت منتقد کیسینجر است. وی در کتاب محاکمه هنری کیسینجرمی‌نویسد «کیسینجر باید به‌خاطر جنایات جنگی، جنایت علیه بشریت، زیر پا گذاردن قوانین بین‌المللی شامل قتل، آدم‌ربایی و شکنجه تحت پیگرد قرار گیرد.»

کیسینجر کیست؟

وی در 27 مه 1923 در خانواده‌ای یهودی‌الاصل در شهر فورت آلمان به دنیا آمد. او سال 1938 به همراه خانواده از آلمان تحت کنترل نازی‌ها به ایالات متحده آمریکا گریخت، در نیویورک ساکن شد و در 1943 تابعیت این کشور را کسب کرد. وی ابتدا در دبیرستان جورج واشینگتن و سپس سیتی کالج نیویورک و کالج لافایت دانشگاه هاروارد به تحصیل مشغول شد.

کیسینجر؛ جمهوریخواه و مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور

(دسامبر 1968 تا ژانویه 1977)، رئیس شورای امنیت ملی ( 1969 تا 1975) و در دوره ریچارد نیکسون (1973 تا 1977) به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا مشغول به کار شد و پس از پایان دوره نیکسون به خاطر رسوایی واترگیت در همان سمت با جرالد فورد به همکاری ادامه داد. او در سال 1973 به خاطر تلاش‌هایش برای پایان بخشیدن به جنگ ویتنام، جایزه صلح نوبل گرفت. از وی به عنوان یکی از استراتژیست‌های ارشد ایالات متحده آمریکا نام می‌برند.

از مهم‌ترین فعالیت‌های کیسینجر می‌توان به این موارد اشاره کرد:

مذاکرات مربوط به محدودسازی سلاح‌های استراتژیک میان آمریکا و شوروی که منجر به پیمان سالت شد. (1969 تا 1972)

برقراری رابطه میان ایالات متحده آمریکا و چین با اجرای سیاست معروف به دیپلماسی پینگ‌پنگ در 1972 و ایفای نقش مؤثر در خاتمه جنگ ویتنام.

وی دوبار ازدواج کرده است‌؛ بار اول با آن فلیشر (ازدواج 1964 ـ 1949) و بار دوم با نانسی کیسینجر (ازدواج 1974). کیسینجر دو فرزند از ازدواج نخست خود به نام‌های الیزابت و دیوید دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها