آموزش تنها راه پیشگیری از کودک‌آزاری

متاسفانه در روزهای اخیر بحث تجاوز و قتل یک کودک بی‌گناه در یکی از شهرهای کوچک کشورمان بر سر زبان‌هاست.
کد خبر: ۱۰۵۶۵۲۶

فارغ از تلخی بی‌حد ماجرا و ابعاد حقوقی و اجتماعی‌اش به این بهانه چند نکته کوتاه را که خانواده‌ها باید در تعامل با کودکان و در راستای پیشگیری از آسیب جنسی بدانند با هم ‌مرور می‌کنیم.

آموزش در حد فهم کودک

یکی از مهم‌‌ترین آسیب‌هایی که ممکن است به فراهم شدن بستر آزار جنسی کودکان منجر شود، اجتناب خانواده‌ها از آموزش در رابطه با اندام‌ها و مسائل جنسی است. اکثر خانواده‌ها گمان می‌کنند که هرگونه آموزش می‌تواند به انحراف و بی‌بند و باری کودکان بینجامد در حالی که این باور
نادرست است.

خانواده‌ها و مشخصا مادران موظفند به کودکان خود اعم از دختر و پسر از سنین خردسالی و همزمان با توانایی صحبت کردن و فاصله گرفتن از منزل بیاموزند که هر انسانی اعضای حساسی دارد که بجز والدین و نگهدارنده مورد تائید مادر هیچ‌کس حق دست زدن و نگاه کردن به آن را ندارد و هرکس از او این مساله را خواست باید کودک با صدای بلند او را نهی کند و بسرعت پیش خانواده برگردد، چون او آدم بدی است. همچنین کودک باید بداند که با هیچ کس در یک مکان خلوت قرار نگیرد و به محض این‌که توسط کسی مورد اذیت قرار گرفت موضوع را بدون هیچ خجالتی با والدین بخصوص مادر در میان بگذارد.

کودک‌آزاران ممکن است همه جا باشند

متاسفانه کودک‌آزاری معضلی روانی است که در همه جوامع و فرهنگ‌ها ممکن است دیده شود. نکته مهم این است که خانواده‌ها نباید به افراد غریبه و حتی نیمه‌آشنا در تعامل با فرزندان خود اعتماد زیاد از حد داشته باشند. تعدادی از کودک آزاران بظاهر انسان‌های مهربان و کودک دوستی به نظر می‌رسند و خانواده بر همین اساس به آنها اعتماد می‌کنند، اما پشت این چهره مصنوعی چیز دیگری نهفته است.

از طرف دیگر اکثریت کودک آزاران برای قربانیان افراد آشنایی هستند و قربانی خود را با تهدید و ارعاب به دام می‌اندازند و ممکن است در بدن کودک اثری از صدمه جسمی دیده نشود. لذا خانواده‌ها باید توجه ویژه‌ای به مراقبت از فرزندان خود و آموزش به ایشان داشته باشند.

دکتر محمدرضا شالبافان - روانپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها