سلامت در خانه و آشپزخانه

به سلامت پودر سوخاری توجه کنید

پودر سوخاری ازجمله فرآورده‌های آردی است که اغلب خانواده‌ها برای لذیذ و طعم‌دار شدن غذاهایی چون کتلت، شامی، شنیسل، مرغ، میگو یا ماهی سوخاری از آن استفاده می‌کنند. با توجه به این که در حال حاضر انواعی از این محصول در بسته‌هایی بی‌نام و نشان به دور از هر گونه نظارت و کنترلی در حال تهیه و عرضه است توجه به نکاتی هنگام خرید آن لازم به نظر می‌رسد.
کد خبر: ۱۰۳۷۰۷۶

در صنعت برای تهیه آرد یا همان پودر سوخاری، نان‌های حجیم پخته شده را دو مرتبه یا بیشتر حرارت می‌دهند تا کاملا رطوبت خود را از دست بدهند و خشک و برشته و قهوه‌ای شوند و سپس آن را آسیاب و پودری می‌کنند. تقریبا از همین روش در نانوایی‌های فانتزی پز هم برای تهیه انواعی از پودرهای سوخاری استفاده می‌شود. با این تفاوت که برخی از این نانوایی‌ها نان‌های مانده، خشک شده، سوخته و قهوه‌ای شده یا نان‌های عودتی را به آرد سوخاری تبدیل می‌کنند که این آردها نه‌تنها ارزش غذایی ندارند و سرشار از آکریلامیدند، بلکه اغلب تاریخ مصرف‌شان گذشته و ممکن است حاوی سموم قارچی و کپک نیز باشند. بنابراین اولین توصیه به خانواده‌ها این است که هرگز اقدام به خرید انواعی از آردهای سوخاری بی‌نام و نشان که معلوم نیست چگونه و از چه موادی تهیه شده‌اند، نکنند و انواع کارخانه‌ای این فرآورده را انتخاب کنند.

نکته مهم‌تر این که حرارت دیدن بیش از حد مواد حاوی کربوهیدرات همچون آرد گندم سبب ایجاد ماده‌ای سرطان‌زا به نام آکریلامید می‌شود. ضمن این که برشته‌تر شدن و تغییر رنگ آرد سوخاری هنگام سرخ کردن مواد غذایی نشان‌دهنده افزایش میزان آکریلامید است.

این ماده در دراز مدت با ایجاد جهش در ژن‌ها موجب بروز سرطان، انواع عفونت‌ها، ناباروری، تضعیف سیستم ایمنی و عوارض عصبی می‌شود. در نتیجه مصرف کمتر آردهای سوخاری توصیه می‌شود. اگر در خانه خمیر خشک شده نان‌های حجیم همچون باگت یا حتی نان سنگک خشک شده را آسیاب و پودر کنید می‌توانید به عنوان آرد سوخاری استفاده کنید. در این روش چون همچون کارخانجات، مرحله دوم حرارت‌دهی روی نان انجام نمی‌شود. پودر سوخاری به دست آمده رنگ روشن‌تر و طعم خام‌تری دارد، اما سالم‌تر است چون میزان آکریلامید تولید شده در این آرد کمتر از انواع فله‌ای و صنعتی آن است.

شرایط نگهداری پودر سوخاری

همچون سایر ادویه‌جات و محصولات خشک، آرد سوخاری باید در خارج از محیط مرطوب یخچال و در جای خشک و خنک نگهداری شود.

برای ماندگاری بیشتر پودر سوخاری می‌توانید آن را در بسته‌بندی‌های غیرقابل نفوذ در محیط فریزر نگهداری کنید.

روغن موجود در این محصول می‌تواند در طولانی‌مدت بوی مواد غذایی دیگر را به خود جذب کند.

از علائم کهنگی و ماندگی پودر سوخاری این است که محصول بوی نا و کهنگی بگیرد و رنگ و طعمش تغییر کند.

فاخره بهبهانی

جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها