دشت های مملو از گل لاله زار این روزها با به بار نشستن هزاران هکتار گلزار گل محمدی رنگ صورتی به خود گرفته و چرخ اقتصاد روستاهای محروم بردسیر این روزها با تکیه برگل می چرخد.
کد خبر: ۱۰۲۷۷۷۲

به گزارش مهر، دشت های لاله زار و گلزار کرمان هر چند در حاشیه کویر قرار گرفته اند اما مملو از گل سرخ و محمدی هستند این سرزمین سرشار از باغهای سرسبز و دشتهای گلهای وحشی و باغهای گل محمدی است.

این مردم محرومیت را با استفاده از گل های محمدی به ثروت تبدیل کرده اند و حالا دهستانهای لاله زار و گلزار مملو از مردمی است که با بازگشت به دشتهای سرسبز و مملو از گل بردسیر گل محمدی می کارند و عطر خوش گل های رنگارنگ را در هم می آمیزند.کرمان هر چند در کنار کویر لوت قرار گرفته اما سرزمینی چهار فصل است که لاله زار و گلزار کرمان در بین این فصل ها جایگاه خاصی دارند.

کافیست از کرمان به سمت شهرستان بافت که کی از زیباترین شهرستان های کرمان است حرکت کنید در میانه راه و در پهنه شهرستان بردسیر به منطقه ای بسیار زیبا می رسید که لاله زارش می خوانند این نام از آن جهت بر این منطقه گذاشته شده است که دشتهای این کوهپایه مملو از گل های لاله است. دامنه کوه های مرتفع هزار در استان کرمان سردترین منطقه استان کرمان است و جزو پر باران ترین مناطق کوهستانی ایران محسوب می شود.

لاله زار دارای سایت گردشگری است و امکانات مورد نیاز گردشگران در این منطقه ایجاد شده و از سوی دیگر در دامنه کوه های هزار نیز کمپی گردشگری ایجاد شده است.

لاله زار دارای سایت گردشگری است و امکانات مورد نیاز گردشگران در این منطقه ایجاد شده و از سوی دیگر در دامنه کوه های هزار نیز کمپی گردشگری ایجاد شده است، هر چند مسئولان استان کرمان آنچنان روی گردشگری کویر متمرکز شده اند که مانور بر روی این کمپ را فراموش کرده اند اما کمپ زیبای لاله زار در پایین دست کوه هزار یکی از زیباترین مناطق گردشگری کشور محسوب می شود و چیزی از زیباییش کم نشده است.

در کنار زیبایی های لاله زار باید به یک نکته برای گردشگران حرفه ای نیز توجه کنیم لاله زار بهشت کوهنوردان ایران است زیرا ارتفاعات شاه کوه و لاله زار در واقع سرچشمه زیبای تنها رودخانه دائمی جنوب شرق کرمان یعنی هلیل رود است که به تالاب جازموریان می ریزد.

این منطقه همچنین ذخیره گاه گیاهان دارویی است، به دلیل شرایط آب و هوایی هر چه ارتفاع زیاد تر می شود گونه های گیاهی نیز تغییر می کند و خواص گیاهان نیز متغیر می شود.

اما اگر بخواهیم با منطقه بیشتر آشنا شویم باید بگوییم لاله زار خاص ترین آب و هوا در شرق کشور را دارد و یکی از مرتفع ترین مناطق مسکونی کشور محسوب می شود و به نام بام کرمان نیز شناخته می شود.

این منطقه 15 هزار نفر در 20 روستا و 150 آبادی جمعیت دارد و به دلیل صنعت پر سود گل محمدی هر سال بر جمعیت این روستاها افزوده می شود، لاله زار 130 کیلومتر تا شهر کرمان فاصله داشته و 3000 متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

مرغوب ترین گلاب ایران

ارتفاع این منطقه آنقدر زیاد است که آب در دمای 90 درجه جوش می آید و همین شرایط جوی لاله زار را به منطقه مساعد برای پرورش گل محمدی تبدیل کرده است.

شاید هر زمان اسم گل محمدی به میان آید همه یاد قمصر کاشان می افتند اما با کمی مطالعه می توان مرغوب ترین گلاب ایران را در لاله زار مشاهده کرد.

بدون شک این گل محمدی بود که اقتصاد محلی را در این منطقه از کشور احیاء و زمینه توسعه اقتصاد بومی را ایجاد کرد و همه اینها مدیون مردی بزرگ به نام «صنعتی» است که گل محمدی را به مردم این منطقه معرفی کرد و آنها را که قبل از آن به کشت خشخاش روی آورده بودند به سمت کشت گل محمدی سوق داد.

حالا گل محمدی لاله زار در کارخانه ای محلی با مشارکت مردم فراوری می شود و نیز در هر خانه ای در لاله زار می توان دیگ های گلاب گیری را مشاهده کرد.

در کنار گلاب گیری عرقیات دارویی دیگر نیز تولید می شود و مردم ثروتی را می اندوزند که نمادی از اقتصادی بومی و مقاومتی است.

در کنار گلاب گیری عرقیات دارویی دیگر نیز تولید می شود و مردم ثروتی را می اندوزند که نمادی از اقتصادی بومی و مقاومتی است.

حالا اسانس گل محمدی لاله زار در بهترین کارخانه های ادکلن سازی جهان بویژه فرانسه، بلژیک، آلمان، روسیه، کانادا و انگلستان مصرف می شود، کارشناسان این شرکت ها هر سال قبل از آغاز برداشت به لاله زار می آیند و گلها را پیش خرید می کنند.

گفته می شود اسانس این منطقه از کیفیت بی نظیری برخوردار است و هر سال میلیونها دلار به این دشتها سرازیر می شود.

لاله زار هم اکنون تابلویی رنگارنگ است که درمیان بنفشه های وحشی و رنگارنگش عطر گل محمدیش جهان را سر مست می کند.

مردم لاله زار این موفقیت را مدیون مرحوم صنعتی و همسرش شهین دخت صنعتی هستند این دو که قبل از انقلاب به لاله زار کوچ می کنند پایه گذار خیریه های متعددی در کرمان هستند که هزاران کودک را سرپرستی کرده اند.

جالب این که بسیاری از کودکانی که در خیریه های این دو بزرگ شده اند فامیل صنعتی را نیز برای خود انتخاب کرده اند و در صنعت پرورش گل نیز مشغول به کار شده اند.دست های مهربان این زوج وقتی به خاک این منطقه خورد نتیجه اش گلهای سرخ رنگی بود که به دلیل شرایط آب و هوایی منطقه بزودی مورد توجه قرار گرفت.

در ابتدا روستاییان که در اوج محرومیت بودند کشت گل را به تمسخر می گرفتند و اما رفته رفته وقتی دیدند که گل های سرخ درآمد زا هستند این صنعت را توسعه دادند.

حالا هر دوی این منجیان لاله زار فوت کرده اند اما نام این دو بر لاله زار مانده است.

دشت های این منطقه هر سال بعد از عید نوروز شاهد تغییر رنگی گسترده هستند، این دشتها که همزمان با فصل بهار رنگارنگ می شوند در اردیبهشت ماه کپارچه صورتی رنگ می گردند.

محمد جهانشاهی، معاون گردشگری میراث فرهنگی استان کرمان در گفتگو با مهر می گوید: لاله زار به واقع یکی از خاص ترین مناطق گردشگری استان کرمان است که زیباترین مناظر را مقابل چشم گردشگران قرار می دهد و نمونه بارزی از همزیستی مردم با طبیعت است.

وی افزود: سعی کرده ایم امکانات مورد نیاز گردشگری را در این منطقه ایجاد کنیم و در واقع مجموعه داشته های ما در این منطقه از جمله داشته های تاریخی، طبیعت گردی و صنعتی لاله زار را به قطب گردشگری استان کرمان تبدیل کرده است.

جهانشاهی ادامه داد: شرایط خاص آب و هوایی منطقه بی نظیر است و موجب شده لاله زار مملو از گل شود و نکته اصلی این است که این گلها جنبه کاربردی در زندگی مردم دارند و در هر خانه ای شاهد حضور دیگ های بزرگ و کارگاههای خانگی عرق گیری هستیم که خود جاذبه ای بی مانند در لاله زار است.وی افزود: فصل برداشت گل محمدی نیز هر سال اردیبهشت ماه آغاز می شود و جشنواره ای بسیار زیبا نیز هر سال همزمان با فصل برداشت گل در منطقه برگزار می گردد که هزاران هزار نفر را از سراسر کشور به منطقه می کشاند.

وی گفت: محصول منطقه ارگانیک و از خلوص بالایی بر خوردار است و از هر سه تن محصول گل این منطقه، یک تن گلاب مرغوب تولید می‌شود و از هر هشت تن گلاب، یک لیتر اسانس به‌دست می‌آید.

جهانشاهی ادامه داد: نکته مهم این است که گردشگران از گرمترین نقطه زمین با طی چند ساعت راه می توانند به چنین منطقه سرسبز و متنوعی بروند و از کمپ کویری وارد کمپی مملو از گل شوند.

وی افزود: صنعت گردشگری در لاله‌زار در کنار گل محمدی در حال توسعه است به‌گونه‌ای که در روزهای تعطیل سال، کمتر منطقه‌ای از این بخش را می‌توان دید که خالی از گردشگر باشد.

خانه های لاله زاری ها مطابق با معماری کهن منطقه و از خشت و گل ساخته شده است و در مجاورت هر خانه ک باغ چندین هکتاری از گل محمدی قرار دارد و گل در اینجا با زندگی مردم پیوند عمیق خورده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها