تمدید 3‌ماهه وضعیت فوق‌العاده در ترکیه

پس از برگزاری همه‌پرسی در ترکیه در خصوص اصلاحات قانون اساسی، مخالفان این اصلاحات به خیابان‌ها آمدند. در این میان شورای امنیت ملی ترکیه به ریاست رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور درخواست تمدید وضعیت فوق‌العاده در ترکیه را مطرح کرد. به دنبال این مساله معاون نخست‌وزیر ترکیه روز گذشته اعلام کرد که هیأت دولت این کشور وضعیت فوق‌العاده در ترکیه را به مدت سه ماه تمدید کرده است.
کد خبر: ۱۰۲۱۰۲۸

بنابر گزارش آسوشیتدپرس، تمدید سه‌ماهه وضعیت فوق‌العاده در ترکیه در صورت تصویب در پارلمان این کشور، از روز چهارشنبه اجرایی می‌شود. نعمان کورتلموش معاون نخست‌وزیر پس از نشست کابینه در کنفرانس مطبوعاتی خود در آنکارا اعلام کرد که تصمیم اتخاذ شده در این رابطه برای تصویب نهایی به پارلمان فرستاده شده است. حالت فوق‌العاده در ترکیه به دولت اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به مصوبه پارلمان، قوانین جدیدی را که حکم قانون دارد، تصویب و اجرا کند که به اعتقاد فعالان سیاسی، موجب محدود شدن آزادی‌ها و مخدوش شدن حقوق بشر شده است.

این تصمیم در حالی اتخاذ شد که تبعات و واکنش‌ها نسبت به این همه‌پرسی همچنان ادامه دارد. در همین راستا، رهبری سیاسی حزب کارگران کردستان ترکیه روز گذشته با صدور بیانیه‌ای در واکنش به نتایج همه‌پرسی ترکیه اعلام کرد: پاسخ منفی کردها در ترکیه به تغییر قانون اساسی پاسخی به توطئه چینی‌های حاکمیت علیه مردم کرد در ترکیه است.

در این بیانیه آمده است: همه‌پرسی تغییر قانون اساسی در شرایط غیرطبیعی برگزار شد و حزب عدالت و توسعه قبل از پایان همه‌پرسی موفقیت خود را اعلام کرد تا مانع پیروزی مخالفان تغییر قانون اساسی در ترکیه شود. در همین حال، ناظران اروپایی این همه‌پرسی نسبت به عدم رعایت استانداردهای جهانی طی برگزاری آن اعتراض کردند.

به گفته ناظران در این همه‌پرسی اردوگاه آری از امکانات و فرصت‌های بیشتری برخوردار بوده است. ناظران همچنین انتقاد کردند که به رای‌دهندگان اطلاعات کافی و لازم داده نشده بود و امکانات رسانه‌ای بیشتر در اختیار موافقان اصلاح قانون اساسی گذاشته شده بود.

این مساله با واکنش شدید اردوغان روبه‌رو شد. رئیس‌جمهور ترکیه در جمع هواداران خود در مقابل کاخ ریاست جمهوری گفت: ترکیه گزارش‌های هیأت ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا را نه می‌بیند، نه می‌شنود و نه به آن‌ توجه می‌کند. وی همچنین مدعی شد که برخی کشورهای اروپایی حتی از اپوزیسیون خود ترکیه نیز با این اصلاحات مخالف‌تر بوده‌اند.

در خبری دیگر در همین ارتباط دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در جریان یک مکالمه تلفنی پیروزی اردوغان در همه‌پرسی را به وی تبریک گفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها