صداقت، راز ماندگاری عشق در زندگی

دلایل مختلفی باعث کمرنگ شدن عشق در زندگی مشترک می‌شود. یک علت این است که رفتارهای مورد انتظار از سوی زوج یا زوجه تکرار نمی‌شود و شخص تمام آمال و آرزوهایی را که در سر می‌پروراند و تصور می‌کرد در زندگی مشترک می‌تواند به آنها دست پیدا کند از دست رفته می‌بیند.
کد خبر: ۱۰۱۷۶۲۶

در این شرایط زوج یا زوجه سرخورده شده و عشق اولیه‌ای که میان او و همسرش شکل گرفته بود، کمرنگ و در پاره‌ای موارد تبدیل به دشمنی و نفرت می‌شود. علت دوم، انتخاب غیرعقلانی است. انتخاب غلط و اتخاذ تصمیماتی ناهمگون با وضعیت اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی نیز باعث می‌شود تا زوجین در طول زندگی مشترک به تفاوت‌های آشکار در حوزه‌های یاد شده پی ببرند و عشق و علاقه رنگ ببازد.

عامل سوم نیز آشکار شدن دروغ پس از ورود به زندگی مشترک است که باعث کمرنگ شدن عشق میان زوجین می‌شود. در چنین مواردی شخص حس خوبی به گفته‌های همسر خود نداشته و با از دست دادن تعادل روانی، احساسات ذهنی مثبتی را که در گذشته نسبت به همسر خود داشته است از دست می‌دهد.

مخفیکاری در خصوص ابتلا به برخی بیماری‌های جسمی و روانی نیز به کاهش عشق در زندگی مشترک دامن زده و باعث می‌شود تا رفته رفته فرد آن حس خوبی را که نسبت به همسر خود داشته است از دست بدهد. برای این‌که عشق زوجین همواره در زندگی مشترک پایدار باقی بماند، از همان ابتدا باید به شکل اصولی قدم بردارند، یعنی انتخاب آگاهانه‌ای داشته و در مورد وضعیت اقتصادی، اجتماعی، مذهبی و فرهنگی کمترین تفاوت را با یکدیگر داشته باشند.

پایبندی به قول و قرارهای رد و بدل شده میان افراد و عمل به آنها، تاثیر مهمی در زنده نگه داشتن عشق دارد. لازم است اشخاص همیشه بازخوردی از دنیای گذشته خود، حرف‌ها و قول و قرارهایی که بینشان رد و بدل شده است، به یاد داشه باشند و در حد وسع و توان، خود را ملزم به عملی کردن آنها بدانند. در غیر این صورت احساس فریب‌خوردگی، بی‌صداقتی و دوگانگی در فرد ایجاد شده و در نتیجه عشق از بین می‌رود.

در کنار اینها، زوجین در هر شرایطی باید با یکدیگر همدل و یکرنگ باشند. حمایت زوجین از یکدیگر باعث می‌شود احساس زیبای عشق‌ورزی در زندگی مشترک دو چندان شده و همسر احساس کند همچنان مورد حمایت شریک زندگی‌اش است و همین موضوع باعث گرمی روابط میان آنها می‌شود.

دکتر پرویز رزاقی/ روان‌شناس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها