مداخله نظامی در یمن در 25 مارس 2015 میلادی با حمله هوایی عربستان سعودی به بهانه بازگرداندن عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی و متواری یمن آغاز شد و تاکنون بیش از 10 هزار کشته برجا گذاشته است.
کد خبر: ۱۰۰۹۱۷۸

به گزارش اسپوتنیک، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا دستور تشدید حملات نظامی به گروه تروریستی القاعده در شبه‌جزیره عرب در یمن را داده است. این درحالی است که طی دو هفته اخیر، سه محموله نظامی تسلیحاتی به دست القاعده در جنوب این کشور افتاده است. به نظر نمی‌رسد این مقدار تسلیحات و اقدام نظامی صرفا برای القاعده باشد. ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر مقابله با القاعده در یمن درحالی مطرح شده که درباره مواضع واقعی آمریکا در یمن، سوالات و تردیدهای جدی مطرح شده است.

بر همین اساس،‌ برخی رسانه‌های یمنی در گزارش‌هایی تاکید کردند، آمریکا از طریق به اصطلاح ائتلاف عربستان درحال تغذیه تسلیحاتی القاعده در یمن است.

در گزارش اسپوتنیک با تاکید بر استراتژی جدید ترامپ برای مقابله با تروریسم آمده است: مقامات آمریکایی می‌گویند، القاعده در شبه‌جزیره عرب با تعدادی حملات انجام شده یا حملات ناکام در غرب از قبیل تیراندازی به دفتر مجله شارلی ابدو فرانسه مرتبط بوده و در نتیجه آنها برای آمریکا به نسبت داعش، تهدید بزرگ‌تری محسوب می‌شوند.

این رسانه روس ادامه داد: طی هفته جاری، ارتش آمریکا به طور بی‌سابقه‌ 30 بار به مواضع این گروه در جنوب و مرکز یمن حمله هوایی کرد. این نخستین حملات آمریکا پس از عملیات 29 ژانویه در استان البیضا بود که در آن، علاوه بر تروریست‌های القاعده، 24 غیرنظامی یمنی که در میان آنها کودک هم بودند، کشته شدند و یک نیروی ویژه آمریکایی هم کشته و چندین تن دیگر زخمی شدند.

بتول المنصور، کارشناس مسائل سیاسی یمن می‌گوید: حملات اخیر هواپیماهای بدون خلبان به استان‌های ابین،‌ شبوه و البیضا یک بهانه است. همگی می‌دانیم داعش و القاعده در کنار کشورهای تجاوزگر علیه مردم و ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور در نبرد به سر می‌برند. آمریکا با عناوین دروغین همچون نبرد با داعش و القاعده درصدد دخالت نظامی در یمن است. از سوی دیگر، عمار اسماعیل یکی از فعالان سیاسی در یمن اظهار کرد: آمریکا به دنبال اهداف طمع ورزانه در یمن است و می‌خواهد بر تنگه باب‌المندب و ثروت سرشار موجود در این کشور، شامل منابع معدنی و نفتی چنگ بیندازد.

رویکرد جدید آمریکا درحالی است که اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل در امور یمن پیشنهادهای جدیدی برای برقراری صلح در این کشور از جمله موضوع ماندن منصور هادی در قدرت برای یک مدت معین و کوتاه را مطرح کرد. طرح ولد الشیخ، دربردارنده تعیین معاون عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری مستعفی این کشور به طور توافقی است. بر این اساس، علی محسن الاحمر، معاون کنونی عبدربه باید ظرف 24 ساعت پس از امضای توافق، استعفا دهد.

بر پایه این راه‌حل، عبدر ربه منصور هادی باید تمام اختیارات خود را به معاون جدیدش واگذار کند تا معاون وی بتواند دولت وحدت ملی را معرفی کند که به طور مساوی از هواداران عبدربه، حزب کنگره مردمی و جنبش انصارالله تشکیل خواهد شد و طرف‌های یاد شده نیز ظرف 30 روز به طور توافقی نخست وزیر جدید را برگزینند.

در ادامه این راه‌حل بر لزوم برگزاری همه‌پرسی درباره قانون اساسی پس از اصلاح آن و انجام انتخابات ریاست جمهوری ظرف یک سال پس از توافق مذکور تاکید شده است، اما در ارتباط با صحنه عملیات، راه‌حل مزبور بر لزوم عقب‌نشینی از منطقه الف یعنی صنعا، تعز و الحدیده در مدت یک ماه پس از امضای توافق و تشکیل کمیته نظامی و امنیتی مرکزی و شکل‌گیری کمیته‌های فرعی در تمام استان‌ها تاکید دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها