چه ارتباطی بین سلامت حفره دهان و سلامت عمومی وجود دارد؟
کد خبر: ۱۰۰۳۳۶۵

بین این دو ارتباط مستقیم وجود دارد؛ یعنی سلامت حفره دهان موجب سلامت عمومی بدن می‌شود و سلامت عمومی هم در سلامت حفره دهان موثر است. مشکلات دهان و دندان با بیماری‌های قلبی، دیابت، ناراحتی‌های تنفسی و تولد زودرس نوزادان ارتباط دارد. برخی مادران که بهداشت دهان و دندان خوبی ندارند، ناراحتی لثه دارند یا عفونت‌های مختلف دهان دارند، با مشکل زایمان زودرس مواجه خواهند شد.

چند پیام اصلی در دندانپزشکی وجود دارد؟

چهار پیام اصلی:

1 ـ شست‌وشوی روزانه دهان و دندان با خمیردندان و مسواک و استفاده از نخ دندان.

2 ـ تغذیه مناسب؛ مصرف میوه و سبزی خوب است، اما در حوزه پوسیدگی دندان، مصرف مواد قندی اهمیت دارد. مصرف غذاهایی که به آنها قند و شکر اضافه می‌شود، از علل پوسیدگی دندان است.

3 ـ مراجعه منظم به دندانپزشک و تشخیص بیماری از مراحل اولیه، هم کیفیت درمان را بالا می‌برد و هم درمان با هزینه کمتری انجام خواهد شد.

4 ـ استفاده از فلوراید مفید است و شایع‌ترین فرم مصرف فلوراید، فلوراید موجود در خمیر دندان است.

آیا با رسیدن به سالمندی، لزوما دندان‌هایمان را از دست می‌دهیم؟

خیر! ما در 95 تا 97 درصد موارد با رعایت بهداشت می‌توانیم تا پایان عمر از دندان‌هایمان استفاده کنیم که البته این مهم با رعایت بهداشت (آن هم از زمان شیرخوارگی تا شش ماهگی) که دندان‌ها شروع به رویش می‌کند، امکانپذیر است.

علت اهمیت دندان‌های شیری چیست؟

بچه‌ای که نتواند خوب غذا بخورد، رشد و تکاملش دچار مشکل خواهد شد، چراکه بچه در حال رشد است. به نظر من، اهمیت دندان شیری حتی از دندان‌های دائمی بیشتر است. اگر کودکی دندان شیری پوسیده دارد، به احتمال زیاد دندان دائمی‌اش پوسیده خواهد شد. دندان شیری اگر عفونت کند، دندان دائمی زیر آن هم صدمه می‌بیند.

آیا نخ دندان به مرور باعث فاصله بین دندان‌ها می‌شود؟

استفاده از نخ دندان تکنیک خاصی دارد و باید توسط افراد متخصص آموزش داده شود. افراد باید نخ دندان را با حرکت اره مانند از میان دندان‌ها عبور بدهند. در غیر این صورت، باعث صدمه به لثه و مشکلات بعدی می‌شود. مسواک زدن باید حداقل دو بار در روز بعد از صبحانه و قبل از خواب باشد و حداقل باید دو دقیقه زمان آن طول بکشد.

به کسی که از ایمپلنت استفاده می‌کند، چه مراقبت‌هایی را توصیه می‌کنید؟ آیا استفاده از دهانشویه، آب نمک، مسواک و خمیر دندان مناسب است؟

برای نگهداری از ایمپلنت هم از اصول نگهداری دندان‌های دائمی استفاده می‌کنیم. شست‌وشو با وسایل خاصی باید انجام شود که البته توضیحاتی را دندانپزشک در این باره به فرد ارائه می‌کند. با مسواک خاصی، دور ایمپلنت باید تمیز شود. اگر رعایت بهداشت صورت نگیرد، ایمپلنت لق می‌شود و مثل دندان باید کشیده شود. آب نمک و دهانشویه هم می‌تواند مفید باشد.

علت از بین رفتن دندان‌ها چیست؟

پوسیدگی دندان و ناراحتی لثه، دو علت از دست رفتن دندان است. گاه دندان سالم است، اما به علت مشکل لثه باید کشیده شود. سلامت لثه بسیار اهمیت دارد چون نگهدارنده دندان است. اگر بهداشت رعایت نشود و لثه دچار التهاب و عفونت شود و التهاب به استخوان اطراف دندان انتقال یابد، تحلیل استخوان را در پی دارد.

دکتر رضا یزدانی

متخصص سلامت دهان و دندانپزشک اجتماعی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها