خبر مرتبط با پیدا شدن یک قاشق بزرگ یا هر شکل عجیب دیگری در سطح سیاره مریخ، هیچ‌وقت نشانه‌ای از وجود حیات هوشمند فرازمینی روی سطح مریخ نیست. همیشه افراد تیزبین و علاقه‌مندی وجود دارند که به دنبال نماهای عجیب و غریب در میان تصاویر علمی و بخصوص تصاویر فضایی می‌گردند. اما هیچ‌یک از این شباهت‌ها کار موجودات بیگانه یا هوشمند نیست و فقط زاده تخیل انسان است.
کد خبر: ۹۸۷۲۳۵

در یکی از تصاویر مریخ نورد کیوریاسیتی (Curiosity به معنی کنجکاوی) شکل صخره‌ای شبیه به قاشق بسیار بزرگی دیده می‌شود. این تصویر نخستین صخره قاشقی شکلی نیست که روی سطح مریخ پیدا شده است، پیش از این هم در شهریور 1394 صخره دیگری شبیه قاشق روی سطح مریخ دیده شده بود. آن صخره هم در تصاویر ارسالی از مریخ نورد کنجکاوی پیدا شده بود. این قسمت‌ها در واقع صخره‌های شنی و ماسه‌ای شناور هستند که با وزش باد شکل می‌گیرند. این صخره و شکل‌های عجیب دیگر از زوایای دیگر به همان شکل دیده نمی‌شود و حتی ممکن است پس از مدتی به دلیل تغییرات آب و هوایی روی سطح مریخ تغییر شکل دهد. به همین دلیل است که تاکنون چنین چیزی روی مریخ رصد نشده بود. از طرفی شرایط جوی متفاوت مریخ و تفاوت‌هایی مثل گرانش ضعیف‌تر از زمین باعث شکل‌گیری صخره‌هایی با شکل‌های عجیب می‌شود که روی زمین مشابه آنها دیده نمی‌شود.

در واقع دیده شدن شکل‌های آشنا از تصاویر فضایی، به دلیل شبیه‌سازی ذهن افراد با اشیایی است که روی زمین می‌شناسند. حتی روی زمین هم ممکن است بسیاری از کوه‌ها و عوارض زمین‌شناسی به اشکال مختلف دیده شود که فقط ناشی از خطای ذهن و چشم انسان است. شباهت غیرطبیعی این صخره با وسایل آشپزخانه و تشبیه‌کردن هر شکل و عارضه‌ای به نزدیک‌ترین چیزی که به نظر می‌رسد، ناشی از پدیده‌ای روانشناختی به نام پاریدولیا (Pareidolia) در افراد است. در این حالت بسیاری از عوارض طبیعی شبیه به تصویر آشنایی که فرد در ذهن دارد، دیده می‌شود. این اتفاق در مورد اجرام فضایی به دلیل عجیب و دور از ذهن بودن ذاتی آنها برای انسان بیشتر پیش می‌آید. بنابراین هیچ یک از این نشانه‌ها به این معنی نیست که موجودات هوشمندی روی سطح مریخ وجود دارند و این سازه‌های عظیم را ساخته‌اند.

سپیده شعرباف

دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها