سلامت سالمندان در سرمای زمستان

توانایی بدن به تحمل کردن سرما با افزایش سن افراد کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل در شش ماهه دوم سال معمولا سالمندان نیاز به رعایت نکات مهم بهداشتی و مراقبتی دارند تا به جای ابتلا به بیماری و صدمه دیدن از هوای مطبوع پاییزی و زمستانی به اندازه کافی لذت ببرند و اوقات خوشی را در کنار افراد خانواده سپری کنند.
کد خبر: ۹۸۲۱۴۹

زدن واکسن آنفلوآنزا

آنفلوآنزا بیماری کشنده‌ای نیست، اما با افزایش سن، سیستم ایمنی دچار تغییراتی می‌شود که درست به همین دلیل سالمندان نسبت به سایرین در برابر بیماری آنفلوآنزا حساس‌تر هستند و در صورت ابتلا ممکن است دچار عوارض شدیدتری گردند. برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا می‌توان واکسن سالانه آنفلوآنزا را تزریق کرد. این واکسن هر سال بر اساس ویروس‌های شایع در همان سال طراحی می‌شود و سالمندان هر سال باید این واکسن را تزریق و تکرار کنند. بهترین زمان برای تزریق این واکسن از پانزده شهریور تا پانزده مهر است.

حواستان به پوشش‌تان باشد

یکی از تغییرات مهم در فصل‌های سرد سال، کاهش دمای هواست. با کاهش دمای هوا، سیستم تنظیم‌کننده دمای بدن که از مغز و غده تیروئید فرمان می‌گیرد بسرعت فعال می‌شود و دمای بدن فرد را مطابق شرایط محیطی تنظیم می‌کند، اما در سالمندان این اتفاق نمی‌افتد و سیستم تنظیم‌کننده به کندی واکنش نشان می‌دهد. این افراد احساس سرمای بیشتری می‌کنند و سرما باعث تضعیف سیستم ایمنی شان می‌شود، در نتیجه بیشتر در معرض سرماخوردگی، آنفلوآنزا، هیپوترمی (کاهش درجه حرارت بدن) و... قرار می‌گیرد.

توجه به مواد حساسیت زا و آلودگی هوا

با آغاز فصول سرد سال اتفاق دیگری در مناطق خشک با آب و هوای آلوده در شهرهای بزرگی مثل تهران و... رخ می‌دهد. زمانی که هوا آلوده و بارندگی کم است، هوا راکد می‌شود و احتمال این که در آن ریزگردهای آلوده و مواد حساسیت‌زا وجود داشته باشد، زیاد است. وجود این مواد در هوا باعث می‌شود ریه سالمندان بویژه افرادی که دچار بیماری آسم یا بیماری‌های ریوی هستند در معرض خطر قرار بگیرند و بیماریشان تشدید و حتی باعث بستری شدن آنها در بیمارستان شود. این نکته مهم است، ورزش در هر فصلی از سال برای سالمندانی که مشکل جدی ندارند، واجب است، اما در روزهایی که آلودگی هوا زیاد است از خانه خارج نشوید و در محیط‌های بسته ورزش کنید؛ بویژه اگر دچار آسم یا بیماری قلبی هستید از دویدن در هوای سرد و آلوده جدا خودداری کنید. بعد از ورزش روزانه هم بهتر است حمام بروید. البته قبل از حمام فضای آن را گرم کنید تا دچار سرماخوردگی نشوید.

مراقبت از خشکی پوست

در فصل سرما مهم‌ترین مشکلی که پوست با ان مواجه می‌شود، خشکی و از دست دادن رطوبت است. بنابراین سعی کنید کمتر در معرض هوای سرد بمانید و اگر ناچار هستید، بهتر است پوست خود را با پوشش مناسب از سرما حفظ کنید و همیشه قبل از بیرون رفتن از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید. همچنین برای جلوگیری از خشکی پوست بهتر است از صابون‌های خنثی یا روغنی بیشتر استفاده نمایید.

و در پایان، همان‌طور که می‌دانید سرما خوردگی بیماری جدی نیست و فقط چند روز باعث کسلی و ناراحتی فرد می‌شود؛ اما برای جلوگیری از آن باید دفعات شست‌وشوی دست‌ها را بیشتر کنید، زیرا این کار بهترین روش برای از بین بردن انتقال ویروس است. از حضور در اماکن عمومی پرازدحام خودداری کنید.

هرازگاهی لباس گرم بپوشید و در و پنجره‌های خانه را باز کنید و با افراد دچار سرماخوردگی دست ندهید و روبوسی نکنید.

داشتن تغذیه مناسب و مغذی

مواد مغذی نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی سالمندان دارند. همچنین توجه به غذای کافی و مفید برای سالمندان در همه فصول بخصوص در فصول سرد سال که سیستم ایمنی باید قوی‌تر عمل کند، الزامی است. در این فصول بهتر است بیشتر از خرما و انواع خشکبار و مغزهای آجیلی مثل بادام، پسته، گردو و میوه‌های خشکی مثل انجیر استفاده کنید، زیرا این ترکیبات علاوه بر خواص تغذیه‌ای سبب تقویت کبد و مغز و قوای بدن در مقابله با سموم مختلفی همچون سموم ناشی از آلودگی هوا می‌شوند، ضمن این که از میوه‌هایی مثل انار و شلغم نباید غافل شد و لازم است بدانیم مصرف همه گروه‌های غذایی در هوای سرد ضروری است.

این نکته مهم است که سالمندان در این فصول به خوراکی‌هایی که دارای ویتامین K,D,C هستند بیشتر توجه کنند، زیرا در فصول سرد سال کمتر آفتاب به بدن آنها می‌خورد. همچنین به علت جذب کلسیم و محکم‌تر شدن استخوان‌ها توصیه می‌شود سالمندان ویتامین C مصرف کنند.

بهتر است با توجه به این که فصل سرما را طی می‌کنیم خانواده‌ها کمتر از غذاهای با طبع سرد و خنک استفاده کنند و بیشتر به غذای سالم و تا حدی طبیعت گرم روی بیاورند.

کنترل بیماری‌های زمینه‌ای

افراد سالمندی که مبتلا به بیماری‌هایی از جمله مشکلات قلبی یا دیابت و... هستند، سیستم ایمنی ضعیف‌تری نسبت به دیگران دارند و با ورود ویروس یا باکتری واکنش شدیدی نشان می‌دهند. مثلا ممکن است سالمندی که به بیماری قلبی مبتلاست با یک سرماخوردگی ساده، دچار اختلال گسترده‌ای شود یا سالمندی که دچار دیابت کنترل شده است، در اثر ابتلا به آنفلوآنزا دیابت اش از کنترل خارج شده یا دچار عوارض کلیوی ناشی از دیابت شود. این موارد باید جدی گرفته شود، زیرا آنفلوآنزا و هیپوترمی در سالمندان می‌تواند تا بیست درصد باعث مرگ و میر شود.

مترجم: نسرین علی‌محمدی
منبع: helpguide.org

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها