کم‌کم ننه سرما با کوله‌بار برف و سرما قدم بر زندگی‌مان می‌گذارد؛ این که کدام‌یک از ما این فصل را دوست داریم به سلیقه‌مان بر‌می‌گردد، اما این مساله که همه باید حواسمان به چهارستون بدنمان باشد تا سالم بمانیم، یک ضرورت است. اگر دوست دارید تا حد زیادی از بیماری‌های زمستانه مصون باشید، هوشیارانه غذا میل کنید.
کد خبر: ۹۷۹۸۸۶

دکتر سعید صانعی، پژوهشگر طب سنتی، برای مقاوم‌سازی بدن از بیماری‌ها در فصل سرما توصیه می‌کند از مواد غذایی‌‌ استفاده کنید که اسیدلاکتیک بدن را تا حد زیادی پایین بیاورد. او در ادامه تاکید می‌کند: خستگی و کوفتگی‌‌ که بسیاری افراد در فصول سرد از آن شاکی هستند، به علت بالا رفتن میزان اسیدلاکتیک یا همان سردی مزاج است. برای فرار از کوفتگی زمستانه کافی است کدو حلوایی را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. کدو حلوایی را به شیوه‌های مختلف طبخ و استفاده کنید. می‌توانید آب آن را بگیرید یا برای شیرین کردن آن از عسل استفاده کنید تا در فصل سرما شاداب‌تر شوید.

هم گرمارسانی، هم لاغری

دکتر صانعی می‌گوید: در این فصل دمنوش زنجبیل بنوشید. این دمنوش فوق‌العاده، بدن شما را تا حد زیادی گرم و حتی به چربی‌سوزی کمک می‌کند. زنجبیل تازه بخرید و به اندازه دو یا سه قاشق غذاخوری از آن رنده کنید و در هشت فنجان آب‌جوش بریزید و اجازه دهید ده دقیقه باقی بماند. از صبح تا غروب، این هشت فنجان را بنوشید تا سرما به جانتان نفوذ نکند. تنها افرادی که به زنجبیل حساسیت دارند، نباید سراغ این دمنوش بروند.

سینوزیت را به در کنید

دکتر صانعی در ادامه می‌گوید، اگر گرفتار سینوزیت هستید یا نگرانید که دوباره سینوزیت‌تان عود کند، تخم بالنگو بخرید؛ تخم بالنگو دانه‌های ریزی است که اگر در مایعات قرار دهید، لعاب می‌دهد. برای ریشه‌کن کردن سینوزیت مقداری تخم بالنگو را با کمی گلاب، شکر و آب مخلوط و میل کنید. این ترکیب مخصوصا برای افرادی که ترشحات سبز رنگ دارند، مفید است. البته اگر بخواهید به طور کامل سینوزیت را ریشه‌کن کنید باید شش ماه هر روز از این داروی گیاهی استفاده کنید.

امان از سرفه خشک

به گفته دکتر صانعی، برای رهایی از سرفه‌ خشک، خورش آلو اسفناج بسیار موثر است. اسفناج و آلو به خاطر لعاب و خنکی، درمان گلودرد سوزشی و گرم مزاج است. دم‌کرده‌ای که شما را از شر آنفلوآنزا و بدن‌درد رها می‌کند، دمکرده گل بنفشه است. به اندازه یک مشت بسته گل بنفشه را با سه لیوان آبجوش دم کرده، صاف کنید و طی روز کم‌کم بنوشید تا حالتان بهتر شود.

گرسنه سر بر بالین نگذارید

دکتر امیر شکوه‌فر، پژوهشگر طب سنتی با بیان این نکته که در زمستان شب‌های طولانی در پیش است، توصیه می‌کند، وعده ناهار را سبک و حتما شام میل کنید تا بدنتان در طول شب انرژی کافی داشه باشد. البته وعده شام را به آخر شب موکول نکنید تا به زمان خواب نزدیک نباشد؛ بهتر است در فصل سرما برای حفظ سلامت بیشتر از غذاهای سوپی استفاده کنید. او در ادامه می‌گوید، زمستان در طب سنتی، فصل سرد و تر محسوب می‌شود. به همین دلیل، باید از غذاهایی با مزاج گرم و خشک استفاده کنید. خرما، گوشت شتر، دارچین و فلفل مناسب زمستان است. در این فصل، گوشت گوسفند را جایگزین گوشت گاو کنید. ماهی طبع سرد دارد و فقط باید با ادویه‌ گرم مصرف شود. در وعده صبحانه هم ارده و عسل بخورید؛ خیار، گوجه، کیوی و هندوانه جزو غذاهای سرد هستند که بهتر است مصرف آنها را کاهش دهید.

شلغم همه فن حریف

شاید بهتر باشد زمستان را با شلغم پخته در ذهن خود مجسم کنیم. به گفته دکتر شکوه‌فر، شلغم سیستم ایمنی بدن را قوی می‌کند و بسیار مفید است. دکتر صانعی هم می‌گوید: شلغم اسید‌لاکتیک را کاهش می‌دهد و توصیه می‌کند، در زمستان سوپ شلغم بخورید.

خوراکی‌ گرم یا سرد؟

دکتر محمد هاشمی، متخصص بهداشت عمومی و دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران درباره تغذیه فصل زمستان در طب نوین می‌گوید: تغییرات فصلی فقط تفاوت‌هایی در تمایلات افراد ایجاد می‌کند. غذاهای گرم در این فصل برای بسیاری افراد دلچسب‌تر است. بیشتر افراد دوست دارند در فصل گرم بیشتر سراغ خوراک‌های سرد و در فصول سرد، سراغ غذاهای گرم بروند. با توجه به این تمایل، غذاهایی را انتخاب کنید که نیاز بدن را به طور کامل رفع کند. هوشمندانه غذا بخورید و در توجه به علایقتان زیاده‌روی نکنید.

کمتر تشنه می‌شوید؟

دکتر هاشمی ادامه می‌دهد: فصل زمستان ممکن است، کمتر احساس تشنگی کنید. به طور کلی، هر انسان در ازای سوزاندن هر کیلوکالری انرژی به یک سی‌سی آب نیاز دارد که با یک حساب سرانگشتی ساده می‌توان نتیجه گرفت، بدن ما روزانه به دو لیتر یا هشت لیوان آب نیاز دارد. نباید فراموش کنید که هیچ نوشیدنی دیگری جایگزین آب نیست؛ اگر در فصل سرما تمایل زیادی به خوردن چای یا قهوه دارید، کمرنگ آن را مصرف کنید.

چاقی در کمین است

فصل زمستان برای بسیاری از افراد، یادآور خوراکی‌های چرب، شیرین و پرکالری است. به گفته دکتر هاشمی، نیاز به کالری بیشتر در زندگی امروزی که با استفاده از انواع تاسیسات، محیط گرمی برای خودمان فراهم می‌کنیم، ضرورتی ندارد و بهتر است وسوسه خوردن غذاهای پرکالری را کنترل کنیم. دکتر هاشمی می‌گوید، سوپ غذای مناسب و دلچسبی است که می‌تواند هم گرمی به بدنتان بدهد و هم شما را سالم نگه دارد. در سوپ‌تان از سبزیجات بیشتری استفاده و بدنتان را فیبر‌باران کنید تا علاوه بر بهره‌مندی از خواص آن، چاق هم نشوید.

کشمش در جیبتان بریزید

طب سنتی و طب نوین هر دو به استفاده از مغزها در این فصل تاکید می‌کنند. به گفته دکتر شکوه و دکتر صانعی، آجیل‌ و برگه‌ می‌تواند به‌عنوان میان‌وعده در کیف مدرسه فرزندان قرار بگیرد. دکتر هاشمی اضافه می‌کند، در این فصل تنوع میوه‌ها کمتر از فصول دیگر است و به همین دلیل، آجیل‌ می‌تواند جایگزین مناسبی باشد. فقط به علت کم‌شدن فعالیت در زمستان، حواستان به کالری دریافتی باشد.

نیلوفر جامه‌بزرگی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها