تیزبین

عینک‌مان را از کجا تهیه کنیم؟

عینک، وسیله‌ای درمانی است و ساخت عینک طبی، جزو خدمات حرفه‌های پزشکی شناخته می‌شود. یک عینک طبی در ظاهر، یک قاب و دو شیشه است، ولی حقیقت بسیار پیچیده تر از این حرف هاست. عینک باید بسیار دقیق و از هر نظر مطابق چشم‌های شما ساخته شود. علم ساخت عینک طبی به‌طور دقیق در دانشگاه‌‌های علوم پزشکی به افرادی که اپتومتریست شناخته می‌شوند، آموزش داده می‌شود. اپتومتریست‌ها، مسئولیت فنی موسسات عینک طبی را عهده دارند. اگر می‌خواهید یک عینک استاندارد و درست تهیه کنید، باید عینک خود را از موسسه‌ای تهیه کنید که مسئول فنی اپتومتریست دا شته باشد. اپتومتریست‌ها دارای پروانه تخصصی ساخت و فروش عینک طبی از وزارت بهداشت هستند و بر اساس دوره‌های تخصصی که در این زمینه گذرانده‌اند، می‌توانند به شما در انتخاب عینک خوب و مناسب کمک کنند.
کد خبر: ۹۷۸۸۹۶

در گذشته، افرادی به طور تجربی دوره می‌دیدند تا عینک شما را بسازند و تحویل دهند. این افراد عینک‌ساز تجربی نامیده می‌شدند. هنوز نیز این افراد دوره دیده وجود دارند و سال‌هاست تجربه اندوخته‌اند و می‌توانند عینک شما را بدرستی بسازند ولی خیلی از مغازه‌هایی که در سطح شهر‌های مختلف مبادرت به عرضه عینک طبی می‌کنند، دارای پروانه تخصصی از وزارت بهداشت نیستند و تنها با جواز کسب از اتحادیه‌ها اجازه دارند عینک شما را تعمیر کنند.

برای نمونه، اگر دسته عینک شکسته باشد، آن را جوش می‌دهند ولی متاسفانه در مواردی این مغازه‌ها مبادرت به ساخت عینک طبی می‌کنند بدون آن که از وزارت بهداشت مجوز معتبری داشته باشند. در این موارد که بدون نظارت اپتومتریست و مسئول فنی عینک شما ساخته می‌شود، عینک ساخته شده استاندارد‌های لازم را نخواهد داشت و ممکن است پس از ساخت عینک نتوانید براحتی از آن استفاده کنید. اگر هم ابتدا با استفاده از عینک ساخته شده مشکلی نداشته باشید، در دراز مدت چشم و بینایی شما آسیب می‌بیند.

وقتی شما یک غذای آلوده میل کنید، پس از چند ساعت، این موضوع خود را نشان می‌دهد و می‌توان برای سلامت فرد اقدامات لازم را انجام داد، ولی زمانی که یک عینک اشتباه ساخته شده را به چشم می‌زنید، ابتدا مشکلی احساس نمی‌کنید ولی به مرور زمان، عینک مشکل دار روی نحوه عملکرد عضلات خارج و داخل چشمی شما تأثیراتی می‌گذارد که در درازمدت می‌تواند اثرات سوئی بر سیستم بینایی شما داشته باشد.

فریم عینک باید برای سر و صورت شما درست انتخاب شود و عدسی عینک باید مطابق نسخه عینک شما باشد. در عدسی‌های نامرغوب، گاه شماره عدسی 12/0 دیوپتری با شماره نسخه تفاوت دارد که موجب می‌شود بیمار با عینک خود به طور دقیق نبیند.

همچنین دیزاین عدسی بسیار مهم است تا شما دید خوب و کار آمد داشته، با عینکتان راحت باشید، خیرگی نور برای شما ایجاد نشود و عدسی عینک شما بهتر در قاب عینک فیت شود و لبه‌های عدسی نازک‌تر و ظریف‌تر به نظر برسد. رنگ عدسی، میزان عبور دهی نور و میزان جذب اشعه ماورای بنفش، همه‌وهمه را اپتومتریست برای شما تعیین می‌کند. در ساخت عینک، باید فواصل مردمکی خوب رعایت شود تا اثرات منشوری روی عینک شما بدون دلیل ایجاد نشود. این که عدسی عینک شما خاصیت پلاریزه داشته باشد یا خیر، آنتی رفلکس باشد یا خیر و دانسیته اپتیک آن چقدر باشد، همه و همه را اپتومتریست معین می‌کند. درست نیست بدون نظارت و مسئولیت فنی یک اپتومتریست در یک مغازه عینک فروشی، مبادرت به ساخت و تهیه عینک کنیم.

دکتر علی میرزاجانی

دانشیار گروه اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها