افزایش انتقادات از سفارش خرید کشتی از کره‌جنوبی

رئیس‌جمهور، قرارداد کشتی‌سازی با کره را لغو کند

قرارداد چند روز پیش کشتیرانی جمهوری اسلامی با یک شرکت کره‌ای برای خرید ده کشتی، با موج انتقادات کارشناسان و سازندگان داخلی مواجه شده است.
کد خبر: ۹۷۷۸۰۵

سردار عبادالله عبداللهی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در واکنش به خرید کشتی از کره‌جنوبی با بیان این‌که بی‌اعتنایی به توان داخلی خیانت است، گفت: رئیس‌جمهور باید قرارداد ساخت ده فروند کشتی با کشور کره‌جنوبی را لغو کند که اگر این کار صورت نگیرد دیگر نمی‌توان به شعارها و حرف‌ها اعتماد کرد.

به گزارش تسنیم، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در نشستی خبری اظهار کرد: امروزه صحبت‌های بسیاری در ارتباط با معضل بیکاری کشور می‌شود و ظرفیت‌های بسیاری برای حل مشکل بیکاری در جامعه داریم. در صنعت کشتی‌سازی شرکت‌های بزرگی مثل صدرا هستند که تجربه ساخت اقیانوس‌پیمای 113 هزار تنی افراماکس را طی 22 ماه در کارنامه خود دارند.

وی گفت: متأسفانه شنیده‌ایم قراردادی به منظور ساخت ده فروند کشتی با کشور کره جنوبی به امضا رسیده که امیدواریم این‌طور نباشد و این قرارداد هنوز امضا نشده باشد؛ اما اگر این قرارداد امضا شده است، رئیس‌جمهور باید آن را لغو کند؛ چراکه اگر این کار صورت نگیرد دیگر نمی‌توان اعتمادی به حرف‌ها و شعارها کرد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا افزود: کره‌ای‌ها هشت سال پیش 215 میلیون دلار گرفته بودند تا برای ما کشتی بسازند؛ اما به تعهداتشان عمل نکردند و در حالی که امروز با وجود توان داخلی و لزوم فعال‌سازی ظرفیت‌ها برای رفع مشکل بیکاری می‌توانیم در داخل کشور کشتی بسازیم، بسیار جای تعجب است که نهادها و سازمان‌هایی به امضای چنین قراردادهایی اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: ما حاضریم با ایجاد کنسرسیومی از شرکت‌های داخلی چون صدرا، ایزوایکو و ... به صورت 85 درصد فاینانس و 15 درصد سهم دولت، این قرارداد را برای ساخت ده فروند کشتی در داخل کشور اجرا کنیم.

پنهانکاری کشتیرانی در امضای قرارداد با هیوندای

از سوی دیگر، یک کارشناس با اشاره به وجود ابهامات متعدد در قرارداد کشتیرانی و هیوندای، خواستار انتشار متن این قرارداد شد و گفت: مبلغ قرارداد ده فروند کشتی قطعا 650 میلیون دلار نیست و حداقل بالای 5/1 میلیارد دلار است.

امیرحسین مزینی‌فر در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به امضای قرارداد خرید ده فروند کشتی میان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و هیوندای کره‌جنوبی اظهار کرد: یکی از ایراداتی که به این قرارداد وارد است، مبلغ آن است. رقم واقعی این قرارداد به طور قطع 650 میلیون دلار نیست و بالای 5/1 میلیارد دلار است.

وی با طرح این پرسش که مشخص نیست چرا مدیران کشتیرانی رقم واقعی قرارداد را اعلام نمی‌کنند، تصریح کرد:‌ تمام قیمت‌ها را داریم. مشکل اینجاست چرا امضای این قرارداد در سکوت خبری انجام شد و چند روز پیش از اعلام آن توسط کشتیرانی، رسانه‌های خارجی آن را منتشر کردند.

وی با طرح این پرسش که چرا از طریق مسئولان داخلی در این‌باره اطلاع‌رسانی نشد، افزود: جامعه دریایی و کارشناسان ایرانی، کوچک نیستند. در این بخش انجمن کشتی‌سازان، انجمن مهندسی دریایی و... را داریم که می‌توانستند قبل از امضای قرارداد، نظرات کارشناسی خود را در ارتباط با آن اعلام کنند که قطعا به نفع ایران بود.

مشاور ارشد سرمایه‌گذاری صنایع دریایی با تاکید بر این‌که متن قرارداد کشتیرانی با هیوندای به طور کامل منتشر نشده و به همین دلیل نمی‌توان ارزیابی درستی از آن داشت، اظهار کرد:‌ کشتی‌سازان ایرانی از جمله ایزوایکو و صدرا توان طراحی کشتی‌های کانتینری مگاسایز را دارند.

مزینی‌فر با انتقاد از این‌که در کشور تنها منافع شرکت‌ها را می‌بینیم و دید ملی و فراملی نداریم، گفت: قطعا ساخت این ده فروند کشتی با تزریق یک و نیم میلیارد دلار متحول می‌شد.

وی بیان کرد:‌ حجم اشتغال‌زایی کشتی‌سازی در کشور هزار برابر خودروسازی است و قابلیت ایجاد بازار کار بسیار گسترده‌ای دارد؛ چراکه صنایع بسیاری از جمله الکترونیک، شیمیایی، خانگی و... را درگیر می‌کند.

همچنین احمد مرادی، نماینده مردم بندرعباس در مجلس در نشست علنی دیروز در نطق میان دستور به انتقاد از قرارداد خرید کشتی از خارج پرداخت و با اشاره به این‌که مجتمع کشتی‌سازی با ظرفیت و توانمندی در بندرعباس وجود دارد، ولی سفارش ساخت و تعمیر کشتی به خارجیان داده می‌شود، گفت: این اقدام به معنای بیکاری بیش از 5000 نفر کارگر و خیانت به توانمندی‌های مدیریتی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها