به بهانه پخش انیمیشن باغ وحش خیابان شصت و چهارم از شبکه پویا

این حیوانات دوست‌داشتنی

سریال انیمیشن «باغ وحش خیابان شصت و چهارم» انیمیشنی دو‌بعدی برای گروه سنی پیش‌دبستانی است که ساخته مشترک دو کشور فرانسه و انگلستان است و اخیرا از شبکه پویا پخش می‌شود.
کد خبر: ۹۴۵۶۲۶

خالق اصلی این سریال نویسنده و انیماتور و نقاش کتاب‌های کودکان خانم آن وروم بات است که در نویسندگی و کارگردانی این سریال نیز همکاری داشته است. کمپانی‌های سازنده این سریال میلی میجز اس. ای، زولین پروداکشنز، ال تی دی، له سینکومه بوده‌اند.این سریال در چهار فصل و 104 قسمت 15 دقیقه‌ای ساخته شده است. کارگردان این مجموعه آلبرت پریرا، آن وروم بات، جولین کایوت بوده‌اند. در مطلب زیر به معرفی بیشتر این سریال و آشنایی با خالق آن خانم آن وروم بات می‌پردازیم.سریال باغ وحش خیابات شصت و چهارم یکسری جذاب و دیدنی برای گروه سنی پیش‌دبستانی است که با داستان‌های ساده و روانش بچه‌ها را با انواع مختلف حیوانات آشنا می‌کند. این سریال داستان‌سرایی هوشمندانه با انیمیشنی جذاب دارد و طیف وسیعی از شخصیت‌های گوناگون حیواناتی که ساکن بخش‌های مختلف دنیا از جمله آسیا، آمریکا، آفریقا و... هستند را به تصویر می‌کشد. لوسی دختر هفت ساله‌ای است که در خیابان شصت و چهارم در مجاورت یک باغ وحش زندگی می‌کند. او موهای بور، چشم‌های درشت، دهان بنفش و گونه‌های صورتی دارد و یک پیژامه آبی کمرنگ پوشیده است. او خیلی کنجکاو و همیشه هیجان‌زده است و درباره کار‌هایی که روز گذشته انجام داده احساسات مختلفی دارد. او عاشق حیوانات است. لوسی تنها شخصیت انسانی است که ما در این مجموعه می‌بینیم. مادر، پدر و دوستان او هرگز در سریال دیده نمی‌شوند.

لوسی هر شب از پنجره اتاق خوابش، با استفاده از گردن دراز زرافه‌ای به نام جورجینا سر می‌خورد و در باغ وحش کنار خانه پایین می‌آید تا حیوانات را ملاقات کند. هر حیوانی مثلا بوریس خرسه، گیگل و تیکل میمون‌های دوقلو، هریت اسب آبی، نلسون فیل و... داستان‌های متفاوتی را بلد هستند که هر شب برای او تعریف کنند و بی‌صبرانه منتظرند تا نوبتشان برسد و ماجراهایشان را برای لوسی تعریف کنند. بازی با کلمات و ماجراها موجب یادگیری بهتر زبان و درک مفهوم لغات جدید می‌شود‌. تم کلی داستان‌های حیوانات درباره ارزش موضوعات اجتماعی و احساسی مثل دوستی، کمک کردن و مسئولیت‌پذیری و مراقبت از یکدیگر یا احترام به دیگران است.پخش سریال باغ وحش خیابان شصت و چهارم اولین بار سال 99 آغاز شد و تاکنون از شبکه‌های مختلفی چون سی. بی. بیز، ناگین و ای. بی. سی کودکان پخش شده است و پخش آن تا پایان سال 2012 ادامه داشت.

مراحل ساخت سریال

ایده ساخت این سریال سال 93 بعد از این که آن‌وروم بات به دلیل دو فیلم کوتاهش برنده جایزه شده بود، آغاز شد. دلیل انتخاب این سوژه علاقه بسیار زیاد او به حیوانات و باغ وحش بود.در واقع باغ وحش آنت ورپ بلژیک در دوران کودکی‌اش الهام‌بخش ساخت این سریال بود. همزمان با تولید، آن وروم بات تصمیم گرفت که از قصه‌های سنتی هم استفاده کند و قصه‌هایی از داستان‌های عامیانه ازوپ و داستان‌های عامه سنتی رویارد کیپلینگ پیدا کرد. این داستان‌ها شامل قصه‌های مختلفی از کلاغ و افسانه‌های اسکیمویی و تا آنانسی وناگ واجا در افسانه‌های آفریقایی را شامل می‌شود. علاوه بر این داستان لاک‌پشت پرنده را هم دربرداشت.

البته فقط کتاب‌ها منبع الهام ماجراها نبودند. فیلم‌هایی مثل کتاب جنگل و شیر‌شاه هم مورد استفاده قرار گرفتند، ولی وروم بات در نهایت تصمیم گرفت که داستان‌های خودش را بنویسد و البته چون قادر به نوشتن همه داستان‌ها نبود گروهی از فیلمنامه‌نویسان به همراه تیمی از هنرمندان طراحی و انیماتور در شرکت میلی‌میجز با او همکاری کردند. سال 99 ، کار ساخت در شرکت میلی میجز در فرانسه آغاز شد و فصل یک از شبکه سی. بی. بی. سی پخش شد و با استقبال از این کار پخش فصل دوم در سال 2002 آغاز شد و سال 2003 به اتمام رسید.

بعد از بازپخش فصل اول و دوم فصل‌های جدید این سریال با استفاده از آداب فلش ساخته و پخش شدند. تفاوت اصلی این کار‌ها با کار قبلی در رنگمایه بعضی شخصیت‌ها بود و این که مجبور شدند بعضی از شخصیت‌ها را مجددا در آداب فلش طراحی کنند.

آشنایی با خالق این سریال

آن وروم بات نویسنده انگلیسی ( متولد1967 بلژیک) است و حیوان مورد علاقه او زرافه است. او در بلژیک حیوانات خانگی متعددی مثل خرگوش، سگ، مرغ ، خروس، خوکچه هندی و ماهی داشته است.

وقتی بزرگ شد یک دوره آموزشی انیمیشن در آکادمی سلطنتی هنر‌های زیبا در گنت گذراند و سپس به لندن رفت تا اولین فیلم کوتاه خود را به نام گرگ کوچک در کالج سلطنتی هنر بسازد. او بعدها فیلم دیگری به نام «وقتی بزرگ شدم، می‌خواهم یک ببر شوم» را ساخت که خودش هم انیماتور آن بود .

در این هنگام او از طراحی‌های زرافه‌اش در سریال انیمیشن باغ وحش خیابان شصت و چهارم استفاده کرد و کارگردان و نویسنده ارشد این سریال شد. جورجینا زرافه شخصیت مورد علاقه او در این سریال است.

او بجز انیمیشن، دستی هم در نگارش کتاب کودکان دارد، کتاب‌هایی که در بیشتر آنها زرافه وجود دارد. او یکسری انیمیشن دیگر به نام اژدهای فلوری براساس داستان‌های مجموعه کتاب‌های «اژدهای عزیز» خودش ساخته است که از شبکه دیزنی جونیور پخش می‌شود.

آن وروم بات یک کار کوتاه سه‌بعدی به نام «پیوند» ساخته است که درباره ملاقات یک زرافه کوچک با یک زرافه بزرگ‌تر است. انیمیشن‌های مورد علاقه او شیرشاه و کتاب جنگل است.

وقتی که درگیر کار، طراحی کتاب کودک‌ یا نویسندگی یا کارگردانی نباشد، دوست دارد وقتش را در خانه اش بگذراند که در آنجا سبزیجات با شکل‌های عجیب و غریب و آفتابگردان پرورش می‌‌دهد.

او یکی از نویسندگان سریال انیمیشن «بینگ» در سال 2014 بوده است. این سریال انیمیشن در بریتانیا ساخته شده و داستان‌های آن در مورد یک خرگوش کوچولو سه ساله است.

یک شرکت سرگرمی‌سازی در قاره اروپا

شرکت فیلمسازی میلی‌میجز یک شرکت پیش‌رو فرانسوی در عرصه صنعت سرگرمی‌سازی برای کودکان در قاره اروپاست. این شرکت بیشتر به دلیل طراحی‌های خلاقانه و کیفیت بالای محصولات آن شهرت دارد. این شرکت تهیه‌کننده تعداد زیادی فیلم‌های کوتاه و بلند انیمیشن و سریال‌های متعدد انیمیشن تلویزیونی به صورت کار مشترک با کشورهای دیگر از جمله انگلستان، استرالیا، هندوستان، کره جنوبی، ژاپن و ... بوده است. علاوه برمجموعه باغ وحش خیابان 64 چند کار دیگر این شرکت از تلویزیون ایران پخش شده که به معرفی مختصری از آنها می‌پردازیم.

نقاشی با لوئی

مجموعه انیمیشن نقاشی با لوئی یکی از ساخته‌های این شرکت است که در سه فصل و 117 قسمت برای گروه سنی پیش‌دبستانی ساخته شده است. لویی خرگوش کوچولوی بانمکی است که با دوستش یوکو با ساده‌ترین اشکال هندسی به بچه‌ها نقاشی یاد می‌دهند. این کار در سال 2006 برای اولین بار پخش شد.

مانک سگ کوچولو

این کار که ساخته مشترک فرانسه و کره جنوبی است یکسری انیمیشن کوتاه است که به شیوه سی.جی ای سه‌بعدی ساخته شده است که ماجرا‌های آن در مورد سگ سفید کوچولویی است که ساده‌ترین و کوچک‌ترین اتفاقات معمولی برایش به صورت ناخوشایندی پیش می‌رود و به پایانی خنده‌دار منجر می‌شود. این کار در یک فصل 52 قسمتی 3 دقیقه‌ای ساخته شده و در 2009 برای اولین‌بار پخش شد.

ارچی بالد کوالا

این کار دوبعدی ساخته مشترک میلی میجز و هیت اینترتینمت ( انگلستان) است و پخش آن در سال 1998 آغاز شد و مخاطب آن گروه پیش‌دبستانی است. داستان این کار در جزیره‌ای به نام راستا پاپه اتفاق می‌افتد که ساکنان آن کوالاها و گورکن‌ها هستند. این شهر یک شهردار عصبی، یک مخترع ناامید و یک نقاش ریاست‌طلب دارد که در تعامل با بقیه ساکنان شهر ماجرا‌های خنده‌داری را رقم می‌زنند.

پابلو روباه کوچک قرمز

این مجموعه یکسری انیمیشن دوبعدی است که در 52 قسمت 5 دقیقه‌ای ساخته شده است. پخش آن در سال 1999 آغاز شد و داستان آن در مورد شیطان‌ترین و کنجکاو ترین توله روباه یک خانواده روباه است که با برادرش پامپکین و خواهرش پاپی ماجرا‌های جالبی را در یک شهر جدید به وجود می‌آورند. این کار چند بار برنده جوایز معتبر جهانی از جمله بهترین سریال انیمیشن، جایزه بین‌المللی کار کودک جوایز بفتا،جشنواره انسی و جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان نیویورک شده است.

دانا و ببری با نام اصلی ببری به نام اتل برت

اتل برت یک توله ببر ماجراجوست که همیشه سوالات زیادی در ذهنش دارد که از دوستش دیلیپ (دانا) بپرسد و دیلیپ برای پاسخ دادن به این سوالات او را با آبشار جادویی به نقاط مختلف دنیا می‌برد. این کار دوبعدی در 52 قسمت 5دقیقه‌ای ساخته شده است.

پانی پنگوئن یا جاسپر پنگوئن

پانی پنگوئن یکسری دوبعدی برای گروه سنی کودک است. پانی پنگوئنی است که از قطب جنوب به یک شهر بندری سفر کرده‌ و در آنجا با دختر کوچکی به نام اما دوست شده است که هر روز با هم ماجرا‌های جدیدی را تجربه می‌کنند و پانی شرح حال این ماجرا‌ها را می‌نویسد و با بطری آنها را برای خانواده‌اش می‌فرستد.

پریسا کاشانیان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها