بررسی و مقایسه کیا اپتیما و هیوندای سوناتا 2016، سدان‌های کره‌ای که این روزها در بازار ایران بسیار محبوبند

رقابت برادرانه

در کنار خودروهای چینی که این سال‌ها به واسطه قیمت ارزان و امکانات نسبتا به روز خود بازار داخلی را به تصاحب خود درآورده‌اند، کره‌ای‌ها نیز تلاش زیادی برای حضور موفق و موثر انجام داده و هر سال با ارائه خودروهای جدید و متنوع، به رقابت با خودروساز کپی‌کار شرقی مشغولند. البته کره‌ای‌ها به دلیل برتری‌های پرشمار در زمینه کیفیت ساخت، خدمات پس از فروش و همچنین بازار به نسبت بهتر خودروهای دست دوم، در جذب مشتری موفقیت بیشتری کسب کرده‌اند. با این حال بین آنها نیز رقابت سختی برای تصاحب سهم بیشتری از بازار در جریان است. اگرچه کیا و هیوندای سال‌ها پیش با یکدیگر ادغام شدند و سیاست‌های مشترکی را برای حفظ موجودیت خود در پیش گرفتند، نمی‌توان از رقابت فرزندان آنان با یکدیگر غافل بود.
کد خبر: ۹۳۳۳۷۵

این دو غول بزرگ خودروساز که در ایران دارای سابقه طولانی‌تری هستند، بخش اعظم بازار بالای صد میلیون تومانی خودرو را در اختیار خود گرفته‌اند و برای ماندن در این بازار به طور مداوم نمونه‌های جدید تولیدات خود را به متقاضیان ارائه می‌کنند. در ادامه به بررسی و مقایسه کیا اپتیما جی. اف و هیوندای سوناتا ال.اف می‌پردازیم که تشابهات فراوانی با یکدیگر دارند.

رقابت زیر محفظه موتور

اگر درِ محفظه موتور را باز کنیم شباهت این برادران کره‌ای با یکدیگر بیشتر می‌شود، زیرا هر دوی اینها از یک موتور 4/2 لیتری توربوشارژ بهره می‌برند که قدرت تقریبا 240 اسب بخاری تولید شده را با گیربکس شش سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌کنند. موتور هر دو نمونه نیز گشتاوری برابر با 350 نیوتن‌متر در دور موتور بین 1400 تا 4000 دور در دقیقه خواهند داشت. طبق ادعای کیا و هیوندای، میزان مصرف بنزین اپتیما در هر صد کیلومتر 5/8 لیتر است و سوناتا برای پیمودن همین میزان مسافت به 2/9 لیتر بنزین نیاز دارد. البته در عمل این میزان مصرف سوخت برای اپتیما 9/9 لیتر در هر صد کیلومتر و 2/10 لیتر برای سوناتا گزارش شده است.

موتور تعبیه شده در این خودروها می‌تواند سوناتا را با شتاب صفر تا صد 4/8 ثانیه‌ای به حداکثر سرعت 205 کیلومتر برساند. این در حالی است که شتاب صفر تا صد اپتیما هشت ثانیه است و می‌توانید با فشردن هر چه بیشتر پدال گاز سرعت 245 کیلومتر در ساعت را نیز در آن تجربه کنید.

از نظر وزن نیز این دو خودرو شرایط تقریبا برابری با یکدیگر دارند و کیا اپتیما با اختلافی حدود 60 کیلوگرم سنگین‌تر است که با توجه به کم‌صداتر بودن این خودرو در برخورد با موانع و دست‌اندازها و ورود کمتر صدا به داخل اتاق به نظر می‌رسد این اختلاف وزن به علت به کار بردن مواد عایق صدای بیشتر در این مدل است.

رقابت در عرصه تجهیزات

همان طور که اشاره شد هر دو خودروی مورد اشاره تجهیزات ایمنی تقریبا مشابهی دارند. سیستم راهبری و نمایشگر لمسی هشت اینچی، دوربین دنده عقب، حسگرهای پارک عقب و جلو، چرخ‌های آلیاژی 18 اینچی و سانروف ازجمله اقلامی هستند که در هر دو مدل به طور برابر وجود دارند. همچنین تریم چرمی صندلی‌ها و قابلیت تنظیم الکترونیک آنها در کنار وجود تنظیمات حافظه برای صندلی راننده، کنترل هوای دوگانه، برف‌پاک‌کن و نوربالای اتوماتیک نیز اقلامی هستند که به اشتراک آنها می‌افزایند.

اما سوناتا با داشتن چراغ‌های روشنایی در عقب، سیستم استریو با چهار بلندگو خود را از دوراهی شباهت با اپتیما جدا می‌کند. این در حالی است که کیا اپتیما با داشتن سیستم استریوی هشت بلندگویی هارمن کاردون و همچنین یک ساب‌ووفر اختصاصی، طرح برجسته جی‌‌تی (GT) و گرم‌کن روی صندلی‌ها، وجود شیفتر پدال روی غربیلک فرمان با انگیزه اسپورتی‌تر کردن به جدا شدن از رقیب خود روی خوش نشان می‌دهد.

در زمینه ایمنی نیز هر دو شش کیسه هوا دارند که به صورت دوتایی در جلو، کناره‌ها و همچنین در دیواره‌ها قرار گرفته‌اند، اما اپتیما دارای سیستم‌های بیشتری همچون کروز کنترل راداری، هشدار پیش برخورد با ترمز اضطراری خودکار، تشخیص نقطه کور، هشدار ترافیک پشت سر و هشدار انحراف از حرکت بین خطوط است. باتمام این توضیحات تاکنون از آزمون تصادف اپتیما اطلاعاتی منتشر نشده، اما سوناتا موفق شده پنج ستاره ایمنی را در آزمون‌های بین‌المللی به دست آورد.

در بررسی وضع قیمتی این دو خودرو نیز می‌توان به اختلاف 2000 دلاری آنها پی برد. کیا اپتیما برای خود قیمت 43 هزار و 990 دلاری را در نظر گرفته و هیوندای سوناتا نیز به قیمت 41 هزار و 990 دلار رضایت داده است.

تولدهایی که برای والدین خوش یمن بود

اولین نمونه هیوندای سوناتا در سال 1985 و برای رقابت با سری دوو رویال با استفاده از قطعات اصلی و باکیفیت ساخته شد. سوناتای نسل اول در نوع خود امکانات بسیار پیشرفته‌ای مثل کروز کنترل، صندلی‌های برقی و آینه‌های جانبی برقی داشت و در کره جنوبی به عنوان خودرویی لوکس وارد بازار شد. سوناتا تا سال 1987 فقط در بازار داخلی کره فروخته می‌شد و پس از آن بود که با تغییراتی همچون اضافه شدن سامانه رایانه سفری توانست راهی بازارهای کانادا و نیوزیلند شود. این خودرو از پیشرانه 6/1 لیتری میتسوبیشی بهره می‌برد و برای فروش در بازارهای بین‌المللی به موتورهای 8/1 و دو لیتری مجهز شد. براساس آمارهای موجود شرکت هیوندای موفق شد در سال 1989 در ایالات متحده 34 هزار و 698 دستگاه از این خودرو بفروشد و هر سال به تعداد صادراتش بیفزاید؛ به گونه‌ای که در سال 2014 میزان فروش این خودرو در بازار آمریکا به 216 هزار و 936 دستگاه رسید.

اُپتیما که از لحاظ سنی برادر کوچک‌تر به حساب می‌آید 15 سال بعد از سوناتا و در سال 2000 روانه بازار شد. این خودرو ابتدا با نام مجنتیس (Magentis) در بازارهای اروپا و کانادا و Lotze و K5 در بازار داخلی کره شناخته می‌شد و پس از دو سال نام خود را به اپتیما تغییر داد و در حال حاضر در تمام جهان جز بازار چین با همین عنوان به فروش می‌رسد.

اپتیما ابتدا به یک موتور 4/2 لیتری سایروس مجهز بود و تعدادی از این خودرو نیز با موتورV6 5/2 لیتری دلتا عرضه شد. ابتدا چندان مورد استقبال قرار نگرفت؛ به عنوان مثال در سال 2000 در بازار آمریکا موفق شد فقط 97دستگاه بفروشد، اما این آمار بزودی با تغییرات جالبی مواجه شد، به طوری که در سال 2006 در ایالات متحده موفق به فروش 38 هزار و 408 دستگاه شد. هرچند برادر کوچک‌تر تاکنون نتوانسته است در بازاری همچون آمریکا رقیب سرسخت سوناتا باشد، اما سهم قابل قبولی از بازار را به خود اختصاص داده است؛ به طوری که در سال 2016 شاهد فروش بیش از 200 هزار دستگاه از آن در آمریکا بودیم.

از نسل جدید کیا اپتیما اولین بار سال 2010 و در نمایشگاه نیویورک رونمایی شد. طراحش پیتر شرایر بود و توانست با طراحی منحصربه‌فرد آن میان دوستداران خودرو حسابی جلب توجه کند. این خودرو آنچنان محبوب شد که نمونه 2016 آن نیز با تغییراتی در دماغه، جلوپنجره مشبک، ایجاد قوس‌های کرومی که از ستون‌ها تا انتهای سقف کشیده شده بازطراحی شد. همچنین این خودرو در طول و عرض نیز با رشد روبه رو بود تا رشد ظاهری آن نیز در طول این شش سال بیشتر به چشم آید.

رقابت داخل اتاق

هر چقدر فهرست امکانات با یکدیگر برابر باشند، انتظار ما از تغییرات بنیادی در داخل این خودروها کمتر خواهد بود. اپتیما با نگاهی اسپورت‌تر و استفاده از دوخت‌هایی به رنگ قرمز در داشبورد و کنسول و همچنین صندلی‌های خود، ظاهری ورزشکارانه و جوان‌پسند را برگزیده است و سوناتا نیز با تکیه بر تریم فیبرکربن روی داشبورد و درها و همچنین استفاده از رنگ سیاه برای داشبورد و کنسول به داشتن ظاهری ساده‌تر قناعت کرده است. هرچند در این خودرو نیز استفاده از رنگ قرمز برای دوخت چرم غربیلک و صندلی‌ها و همچنین رودری‌ها نیز به چشم می‌خورد.

نمایشگر هشت اینچی قرار گرفته در مرکز کنسول نیز در هر دو خودرو ظاهری یکسان دارند، اما وجود دریچه‌های خروجی هوا و همچنین استفاده از تنظیمات دیجیتال تهویه در سوناتا باعث شده در این زمینه کمی از رقیب خود پیشی بگیرد.قرارگیری دکمه‌های کروزکنترل، تنظیمات تلفن همراه و همچنین تنظیمات سیستم چندرسانه‌ای روی غربیلک در هر دو خودرو به طور تقریبا یکسانی شبیه یکدیگر هستند و شکل طراحی غربیلک نیز به طور عجیبی با یکدیگر یکسان است.

در کنسول میانی وضع طراحی دسته دنده اپتیما به دلیل قرار گرفتن شیفتر جذاب‌تر به نظر می‌رسد. همچنین استفاده از یک شارژر بی‌سیم برای گوشی‌های هوشمند، حس جوان‌پسند بودن را بیش از پیش به سرنشین خود القا خواهد کرد.

تشابهات در داخل اتاق به فضای یکسان سرنشینان جلو و برابری فضای پاها در صندلی عقب نیز تسری پیدا می‌کند و هر دو مدل از قابلیت جمع‌شدن صندلی‌های عقب برای بیشتر شدن فضای حمل بار تبعیت می‌کنند. اگر هر دو مالک اپتیما و سوناتا کلید خودرو همراهشان باشد و در پشت این خودروها بایستند؛ در صندوق عقبشان به صورت هوشمند باز خواهد شد و تنها اختلافی که در این قسمت وجود دارد بیشتر بودن فضای حمل بار در هیوندای سوناتاست که به 510 لیتر می‌رسد و از رقیب خود پنج لیتر بیشتر ظرفیت دارد.

جدول مقایسه هیوندا سوناتا و کیا اپتیما

خودرو

هیوندا سوناتا 2016IF

کیا اپتیما 2016JF

حجم موتور (سیسی)

2359

2536

تعداد سیلندر/ سوپاپ

4 / 16

4 / 16

گیربکس

6 دنده اتوماتیک شیفت ترونیک cc

6 دنده اتوماتیک cc

گشتاور (نیوتنمتر) / حداکثر دور موتور

240 / 4500

241 / 4000

طول (میلیمتر)

4854

5845

عرض (میلیمتر)

1865

1860

ارتفاع (میلیمتر)

1475

1455

وزن (کیلوگرم)

1510

1585

حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت)

205

245

شتاب صفر تا 100

4/8

8

میزان مصرف سوخت

1/8

9

تجهیزات ایمنی

کیسه هوای راننده، سرنشین ، جانبی و پردهای

کیسه هوای راننده، سرنشین، جانبی و پردهای

سیستم ترمز

ABS - EBD - ESP - ASR - TCS

ABS - EBD - ESP - ASR - BAS TCS

تجهیزات رفاهی

صندلی برقی دارای حافظه و گرمکن و سردکن، کروزکنترل، دوربین عقب، سنسور عقب، سقف پانوراما و رادار سفارشی

صندلی برقی با قابلیت گرمکن، کروز کنترل - هشداردهنده نقطه کور

قیمت (میلیون تومان)

185

195

محمدرضا نجفی‌

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها