با اتفاقاتی که در انتهای فصل قبل رخ داد، لیگ برتر جزیره به کانون توجه فوتبالدوستان دنیا تبدیل شد؛ لیگی که پنج قدرت سنتی، باز هم بر سر قهرمانی آن جنگ دارند.
کد خبر: ۹۲۷۶۸۴

آرسنال

با فرا رسیدن تابستان زمزمه خرید 200 میلیونی آرسنال به گوش رسیده، ولی سرانجام فلسفه «پرهیز از ریخت و پاش» با تکرار جمله «ما نمی‌خریم که خریده باشیم» اعمال شده، ولی همین فلسفه که در فصل پیش فقط به خرید پتر چک اقتدا کرد آرسنال را خیلی زود از کورس قهرمانی عقب انداخت. تاکنون میکل آرتتا، متیو فلامینی و توماس روسیچکی رفته‌اند و لاکازت و ریاض مارز که قرار بود وارد شوند، نیامده‌اند. گرانیت گاکا 34 میلیون پوندی از گلادباخ تنها خرید قابل اشاره ونگر بوده، مرد میانی سوئیسی که اوتمار هیتسفلد روزگاری او را شواینشتایگر جوان خوانده بود... ولی آیا یک خرید بزرگ کافی است؟

ناکامی آرسنال در فصل پیش رو یعنی 13 سال دور ماندن توپچی‌ها و آرسن ونگر از قهرمانی لیگ. یعنی احتمالا پایان راه برای آرسن در لندن.

چلسی

آنتونیو کونته، پنجمین مربی ایتالیایی تاریخ چلسی پس از جیانلوکا ویالی، کلودیو رانیری، روبرتو دی ماتئو و کارلو آنچلوتی به شمار می‌رود و می‌خواهد همان ماموریتش را در تورین یعنی برگرداندن یووه پس از سپری کردن یک فصل بد به مسیر اصلی، در لندن تکرار کند. آن هم در فصلی که همه مربیان بزرگ در جزیره به سر می‌برند.

انگولو کانته 25 ساله از لستر قهرمان آمده است. یکی از بهترین بازیکنان فصل پیش لیگ برتر که آلکس فرگوسن او را بهترین بازیکن فصل خوانده است. ترکیب او با فابرگاس، ماتیچ، ویلیان، اسکار و هازارد معرکه به نظر می‌رسد، ولی چالش فصل پیش چلسی در خط حمله جاری و به همین دلیل میشی بتسهوایی، مهاجم 22 ساله مارسی که او را با دروگبا سال‌های جوانی مقایسه کرده‌اند، وارد شده است. در حالی که کسی نمی‌داند دیگو کاستا در چلسی خواهد ماند یا نه، بخصوص آن که زمزمه بازگشت لوکاکو از اورتون هم به گوش می‌رسد.

یادمان باشد کونته منتقدانی هم دارد. همان‌هایی که او را مربی بزرگی در قلمرو تاکتیکی از نوع آنچلوتی و گواردیولا قلمداد نمی‌کنند و حذف یووه با کونته در مراحل اولیه لیگ قهرمانان را به رخ کشیده و می‌گویند کونته در انگلیس دوام نخواهد آورد.

لیورپول

قرارداد کلوپ و لیورپول شش ساله شده و سرخپوش‌ها در رقابت‌های اروپایی جایی ندارند و می‌توانند روی لیگ متمرکز شوند. جوردن ایبه رفته، همین طور مارتین اسکرتل، جروم سینکلر و کولو توره. تاکنون سه بازیکن آمده اند: سادیو مانه، لوریس کاریوس و جوئل ماتیپ که مانه سنگالی 24 ساله با 34 میلیون پوند گران‌ترین خرید دوران مربیگری کلوپ شده است. همان گلزن ساتهمپتون که لیورپولی‌ها او را فصل پیش برای گل ثانیه 39 اش در یک چهارم نهایی جام اتحادیه و همین طور دو گل طی پیروزی 2 ـ 3 برابر لیورپول در لیگ خوب می‌شناسند.

لوریس کاریوس، دروازه‌بان 23 ساله ماینتس با 7/4 میلیون وارد شد و پیراهن شماره یک را به او دادند، چیزی که برایش خوش یمن نبود و او طی دیدار تدارکاتی بشدت آسیب دید تا مینیوله با خوش‌اقبالی برگردد به صف اول. جوئل ماتیپ، مدافع و هافبک دفاعی بلند بالای کامرونی به عنوان بازیکن آزاد از شالکه راهی آنفیلد شده تا کنار دژان لاورن ترکیب آهنینی را شکل دهد. اکنون همه چیز برخلاف فصل پیش به یورگن تعلق دارد. با این وصف همه با تردید به مردان آنفیلد می‌نگرند.

منچستریونایتد

ژوزه مورینیو حالا پرافتخارترین مربی لیگ برتر به شمار می‌رود و کنار آلکس فرگوسن تنها مربی‌ای است که در تاریخ لیگ برتر بیش از 90 امتیاز کسب کرده، بنابراین همه از او انتظاری جز کسب عنوان قهرمانی لیگ و همین طور در لیگ اروپا ندارند.

بازیکنان تازه‌وارد شده اریک بیلی، هنریک امخیتاریان و زلاتان ابراهیموویچ در سه منطقه دفاع، میانه میدان و خط حمله هستند. پل پوگبا هم در شرف ورود به اولدترافورد قرار دارد که خرید بزرگ فصل به شمار خواهد رفت و روح دیگری به خط میانی تیم خواهد بخشید.

داوید دخیا درون دروازه می‌ایستد. احتمالا لوک شاو در دفاع راست و متیو دارمیان در دفاع چپ بازی خواهند کرد. جونز و اسمالینگ در قلب دفاع جای خواهند گرفت و اریک بیلی 22 ساله هم مدافع ذخیره خواهد بود. وین رونی، هافبک تهاجمی پشت‌سر زلاتان که در اولین بازی‌اش برابر گالاتاسرای دروازه را پس از 195 ثانیه گشود، قرار خواهد گرفت. بله زلاتان 34 ساله است، ولی مارکوس راشفورد 18 ساله همان اطراف هست تا متوسط سن تیم را جوان‌تر کند.

منچسترسیتی

سیتی در فصل سپری شده میان چهار تیم اول جدول لیگ با 38 گل خورده، بدترین دفاع را معرفی کرد. اکنون مارتین دمیکلیس رفته، وینسنت کمپانی هنوز از بند مصدومیت رهایی پیدا نکرده و جان استونز 22 ساله پنجاه میلیون پوندی اورتون در آستانه ورود قرار دارد. آیا او می‌تواند مثل ژرارد پیکه در بارسا و جروم بواتنگ در بایرن مونیخ با پپ در بدل به مدافع میانی بزرگی شود؟

گواردیولا شیفته مردان میانی است و ایکای گوندوگان 25 ساله را از دورتموند آورده است. بازیکن فوق‌العاده‌ای که البته او را با مصدومیت‌های متوالی‌اش به یاد می‌آوریم. الکساندر زینچنکو مرد میانی 19 ساله اوکراینی هم از باشگاه اوفا به صف مردان پپ پیوسته که بازی‌اش را با دوران جوانی سسک فابرگاس مقایسه کرده‌اند. کوین دی بروین در میانه زمین جای تثبیت شده‌ای دارد و خسوس ناواس، سامی نصری و داوید سیلوا هم مهره‌های کارساز دیگر میانه میدان به شمار می‌روند.

سرخیو آگرو، فصل پیش در همه رقابت‌ها 29 گل‌زده، ولی دومین گلزن تیم کوین دی بروین مرد میانی با 16 گل بوده و این یعنی پپ به مهاجم دیگری نیاز دارد. رحیم استرلینگ که دو سال پیش پسر طلایی انگلیس خوانده می‌شد حالا یکی از شکست خوردگان حقیر یورو شده و ویلفرد بونی هم در آستانه در خروجی ایستاده است. ولی نولیتو آمده از سلتا ویگو هم می‌تواند در گوش چپ بازی کند و هم در نوک حمله.

یورو 2016 اعتبار جو هارت درون دروازه را به کلی مخدوش کرد و دو گلی که او از ولز و ایسلند دریافت کرد نابخشودنی بودند. او در سیتی فرصت لغزش نخواهد داشت.

حمیدرضا صدر

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها