هشدارسازمان ملل درباره افزایش معتادان دنیا به250میلیون

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به ایجاد فضا و تعریف جدیدی از مبارزه با مواد مخدر ایران در اجلاس اخیر سازمان ملل گفت: سازمان ملل در خصوص افزایش تعداد معتادان دنیا به 250 میلیون نفر هشدار داد.
کد خبر: ۹۲۳۹۴

فدا حسین مالکی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا مقابله با مواد مخدر، کاهش تقاضا ، ابتکارات و خلاقیت کشورهای مختلف در امر مبارزه با مواد مخدر ، بررسی وضعیت افغانستان و.... را از موضوعات چهل و نهمین اجلاس سازمان ملل در خصوص مواد مخدر بیان و اظهار کرد: هیات عالیرتبه ایران در دولت جدید با اولین حضور پررنگ خود در این مجمع جهانی فضا و تعریف جدیدی از ایران در امر مبارزه با مواد مخدر ارائه کرد و قرار دادن وقت سخنرانی ایران در اولین روز اجلاس تاییدی بر این موضوع است.
وی با اشاره به این که بازتاب سخنرانی ریاست هیات ایرانی در این مجمع به تایید بسیاری از کشورها بیرون آمدن ایران از لاک دفاعی با توجه به واقعیتهای موجود در این کشور بوده است، تصریح کرد: در این اجلاس تایید شد که ایران تا کنون در امر مبارزه با مواد مخدر پیشگام بوده و علیرغم این که انتظار هیات ایرانی با توجه به بحث مطرح انرژی هستهای کشور، عدم ملاقات هیاتهای اروپایی با هیات ایرانی بود، اما گزارش وضعیت ایران در این اجلاس سبب شد تا بیش از 15 هیات اروپایی در حاشیه اجلاس با ایران ملاقات کنند.
به گفته مالکی آنچه در ارائه گزارش ایران کشورهای دیگر را در لاک دفاعی خود فرو برد، این بود که ایران اعلام کرد : از زمان ورود آمریکاییها و غربیها به افغانستان نه تنها تمام معادلات سیاسی و امنیتی این کشور بهم ریخته است، بلکه کشت خشخاش نیز افزایش یافته، باندهای مخوف قاچاق شکل گرفت و صاحبان قدرت و ثروت نیز در این کشور زیاد شدهاند.
وی با اشاره به این که مسوولان سازمان ملل در این اجلاس دو بار با ایران ملاقات کردند و این در دنیا بیسابقه بوده است، خاطرنشان کرد: در این اجلاس تایید شد که وضعیت افغانستان در دو سال اخیر بغرنج شده است.
عذرخواهی از ایران در خصوص اتهام «ورود بیش از حد مواد پیشساز پرمنگات پتاسیم»
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ورود مواد پیشساز پرمنگات پتاسیم در ایران از مباحث بسیار جدی مطرح شده در این اجلاس بود که سابقا اروپاییها و سازمان ملل متصور بودند این مواد بیش از حد وارد ایران میشود و تقاضای بازدید از کارخانههای ایرانی را داشتند.
به گفته وی، این ماده برای تبدیل تریاک به هروئین به کار رفته و ورودی زیادی به افغانستان دارد؛ اما گزارشهای هیات ایرانی در این خصوص سبب دو نوبت عذرخواهی از ایران شد.
مالکی تصریح کرد: در این خصوص مقرر شد ایران در نامهای به دبیرکل سازمان ملل درخواست تهیه لیست صادرکنندگان این محصول به افغانستان و استفاده کنندگان از این محلول پیشساز را ارائه کند.
وی با اعلام این که گزارش سازمان ملل آخرین وضعیت موادمخدر در جهان را نگران کننده توصیف کرده است، گفت: کشورهای عضو این اجلاس پذیرفتند تا در خصوص تجهیزات به ایران کمک کنند؛ بعلاوه در حاشیه این اجلاس ایران تنها کشوری بود که نمایشگاهی از فعالیتهای خود برپا کرد.
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: در مجموع سازمان ملل با توجه به وحشت کشورهای اروپایی از افزایش هروئین در افغانستان و تعداد لابراتورهای تبدیل تریاک به هروئین چندان به بهبود وضعیت این کشور خوشبین نبود؛ چرا که حجم تولید مواد مخدر علیرغم اجرای کشت جایگزین نه تنها کاهش نداشته بلکه افزایش نیز یافته است.
وی گفت: در این اجلاس ایران پیشنهاد ایجاد کمربند امنیتی و روسیه پیشنهاد ایجاد کانال امنیتی کشورهای منطقه را دادند که مقرر شد این بحث در اجلاس چهار جانبه ایران، افغانستان، پاکستان و سازمان ملل با حضور روسیه بررسی شود.
وی در پایان با اشاره به حادثه تروریستی سال گذشته در سیستان و بلوچستان که منجر به کشته شدن 22 تن از هموطنان توسط اشرار شد، گفت: درخواست طرح این موضوع در اجلاس چهل و نهم سازمان ملل از طریق ایران ارائه و ضمن موافقت با آن، « تبدیل شدن افغانستان به کانون بحران و خطرات آن برای کشورهای همسایه» از سوی ایران، مطرح و مورد توجه مجامع بینالمللی قرار گرفت.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها