با تعریف شعار «رنگ خدا درآییم» صورت گرفته است

تمرکز رادیو صبا بر قصص قرآنی در ماه خدا

تولید برنامه‌های شاد با اجراهای متفاوت و در قالب ساختارهای جدید جزو ماموریت‌های رادیو صبا تعریف شده است. حمیدرضا مقدسی به عنوان مدیر این رادیو تلاش می‌کند در هر فصل با ایجاد تغییرات در برنامه‌های روتین و تولید آثار جدید، طراوت تازه‌ای به جدول پخش بدهد تا از این طریق پاسخگوی نیاز مخاطبان در حوزه طنز و سرگرمی باشد. او معتقد است رادیو صبا همیشه در جهت تولید برنامه‌های طنز و امیدآفرینی، برنامه‌ریزی مدونی دارد و خوشبختانه تعامل خوبی هم با مردم برقرار کرده است. به همین بهانه درباره برنامه‌ها و رویکردهای این رادیو با مقدسی به گفت‌وگو نشستیم.
کد خبر: ۹۱۶۳۷۱

رادیو صبا به عنوان یک رادیوی طنز و سرگرم‌کننده برای مخاطبان شناخته شده است. برای بعد از ماه رمضان چه برنامه‌هایی را تدارک دیده‌اید؟

ما برای تابستان امسال سعی کرده‌ایم، برنامه‌های جدید را وارد جدول پخش کنیم. به همین دلیل با شروع فصل این کار را انجام دادیم. این تغییرات شامل حال برنامه‌های ثابت هم شد تا باعث تنوع در ساختار و محتوای برنامه‌ها شود. البته بخشی از تابستان امسال در ماه رمضان قرار گرفت، به همین دلیل رادیو صبا برای این که از قافله‌رمضان عقب نماند، چند برنامه را در میان برنامه‌های اصلی با حال و هوای رمضانی قرار داد.

شعار رمضان امسال رادیو با عنوان «رنگ خدا درآییم» است و این شعار در همه شبکه‌های رادیویی موج می‌زند. بنابراین ما با توجه به رویکرد و سیاستگذاری رادیو صبا تلاش کردیم روی قصص قرآنی که پندآموز است، متمرکز شویم. این قصص جنبه سرگرمی و آموزشی برای مخاطب دارد. به همین دلیل برنامه‌های «نام‌ها و آیه‌ها» با موضوع قصص قرآنی و «30 روز 30 هدیه» را در قالب مسابقه پخش می‌کنیم. کارشناس مذهبی هر روز یک سوال از قصص قرآنی را در برنامه 30 روز 30 هدیه مطرح می‌کند و تا زمان افطار در چند نوبت پخش می‌شود تا مردم فرصت پاسخگویی به سوال را داشته باشند و در نهایت، بعد از افطار پاسخ سوال داده می‌شود.

برای لیالی قدر چه برنامه‌هایی را تدارک دیده‌اید؟

رادیو صبا در لیالی قدر از ساعت 22 به بعد برنامه ندارد؛ اما چند برنامه با محوریت شهادت حضرت علی(ع) تدارک دیده‌ایم که می‌توانم به‌برنامه «علی‌نامه» اشاره کنم. در این برنامه اشعاری در مدح حضرت علی(ع) خوانده می‌شود. برنامه «همسفر» به معرفی اماکن تاریخی و مذهبی و مساجد می‌پردازد. برنامه «ساده و صمیمی» هم با رویکرد شهادت حضرت علی(ع) روی آنتن می‌رود. برنامه «صباهنگ» هم در این شب‌ها اختصاص به مدیحه‌سرایی‌ها دارد. البته برنامه‌های ویژه‌ای برای تابستان آماده کرده‌ایم که پخش آنها با عید سعید فطر آغاز می‌شود.

برنامه‌های جدید با چه موضوعاتی روی آنتن می‌رود؟

برنامه «دستچین» با بهره‌گیری از قطعات طنز آرشیوی معاونت صدا آماده شده است. ریتم این برنامه تند است. برنامه «جدی نگیرید جدی بگیرید» با اجرای امیرحسین مدرس بر مبنای اقتصاد مقاومتی و ترویج برخی مصادیق زیر مجموعه این مفهوم همچون صرفه‌جویی، مصرف بهینه و حمایت از تولیدات داخلی است. برنامه «سین جیم» در قالب گزارش طنز در دو نوبت و ساعت‌های 11 و 45 دقیقه و 17 و 45 دقیقه پخش می‌شود. برنامه «صباگو» در قالب مسابقه طنز رادیویی روی آنتن می‌رود. در این مسابقه شرکت‌کنندگان برای حرفه‌های گزارشگری و گویندگی رقابت می‌کنند.

برنامه «گوش شنوا» با محوریت طنز رویدادهای اجتماعی پخش می‌شود. برنامه «شکر پنیر» هم تغییراتی خواهد داشت و در سری جدید توسط دو گروه هر روز ساعت 9 صبح روی آنتن می‌رود. دو مسابقه جدید هم با عناوین «صباتیک» و «دو در بیست» پخش می‌شود. برنامه «باشگاه صبا» ادامه پیدا می‌کند و هر روز ساعت 8 و 30 دقیقه روی آنتن می‌رود. برنامه «قند پارسی» با موضوع ادبیات کهن فارسی و در قالب نمایش‌های طنز و با اجرای امیرحسین مدرس و برنامه «چهل تیکه» پخش خواهد شد. برنامه «دور دنیا در 15 دقیقه» هم ادامه پیدا می‌کند. برنامه «لحظه‌های عاشقی» را هم ویژه اذانگاهی آماده کرده‌ایم.

با توجه به دغدغه‌ها و مشغله مردم در سال‌های اخیر، متاسفانه گاهی خندیدن و شاد بودن فراموش شده است. رادیو صبا برای یادآوری این مساله به مردم از چه راهکاری بهره می‌برد؟

پاسخ به این پرسش را باید از زبان مخاطب بگویم. مردم می‌توانند هر روز از ساعت 6 صبح تا 20 با شماره 22652343 تماس بگیرند و نظرات‌شان را اعلام کنند. خوشبختانه هر روز تماس‌های بسیاری با رادیو صبا گرفته می‌شود. باید تاکید کنم این نکته‌ای را که شما به آن اشاره کردید، بارها در تماس‌های مردمی شنیده‌ام. ما باید عادت کنیم گاهی خودمان را از چارچوب‌های جدی زندگی خارج کنیم و به چیزهای ساده بخندیم.

متاسفانه فرم زندگی مردم به خاطر مشغله‌هایشان، جدی شده و حوصله را از خودشان دور کردند. اگر گاهی این فرصت را به خودمان بدهیم که به ساده‌ترین چیزها بخندیم، آن وقت می‌توانیم نشاط را به زندگی‌مان تزریق کنیم. ما هم در رادیو صبا سعی می‌کنیم با پخش برنامه‌های متنوع، مردم را بخندانیم. ممکن است عده‌ای به لطیفه‌ها بخندند و بعضی دیگر نخندند. در مجموع برنامه‌سازان این شبکه تلاش خودشان را در این باره به کار می‌بندند.

آیا از تماس‌های مردمی، سوژه هم استخراج می‌کنید؟

ما همه تماس‌های مردمی را با فاصله و در قالب برنامه شما و صبا و در پنج نوبت پخش می‌کنیم. این تماس‌ها را به هیچ وجه غربالگری نمی‌کنیم. ضمن این که همه تلفن‌ها را در اختیار برنامه سازان قرار می‌دهیم تا از پیشنهادهای مردم استفاده کنند.

آیا شنونده انتقادهای مردم هم هستید یا نسبت به آن بی‌توجه‌اید؟

ما انتقادهای مردم را طبقه‌بندی می‌کنیم و روی آن کار می‌کنیم. حتی بر این اساس تغییرات لازم را در برنامه‌ها اعمال می‌کنیم تا بتوانیم نظرشان را جلب کنیم. یکی از انتقادهای مردم مربوط به تکرار برنامه‌هاست؛ اما ما باید تکرار داشته باشیم؛ زیرا ممکن است یک شنونده علاقه‌مند باشد برنامه را بشنود، اما از آنجا که سر کار است، نمی‌تواند و ما عصر آن را تکرار می‌کنیم. در مجموع با توجه به نظرات مردمی، اصلاحات لازم را اعمال می‌کنیم تا رنگ جدیدی به جدول پخش بدهیم.

میزان مخاطبان شما در تهران بیشتر است یا در شهرستان‌ها؟

تعداد مخاطبان یکسان است. رادیو صبا به عنوان رادیو ملی تعریف شده نه محلی، اما در تهران بیشتر دریافت می‌شود. خوشبختانه مردم شهرستان‌ها با ما تعامل خوبی دارند و دیدگاه‌هایشان را از خراسان‌جنوبی، خراسان‌رضوی، خراسان‌شمالی، اصفهان، شیراز، بوشهر، تبریز، شهرهای شمالی، کاشان، قم و... اعلام می‌کنند. البته مردم از طریق اپلیکیشن موبایل و دستگاه‌های گیرنده دیجیتال هم رادیو صبا را می‌شنوند.

برنامه‌های طنز رادیو صبا از رادیوهای سراسری هم پخش می‌شود؟

رادیو ورزش، برنامه‌های رادیو صبا را پخش می‌کند.

آیا قرار است این تعامل را با شبکه‌های دیگر هم داشته باشید؟

بله، ما طبق ماموریت رادیو صبا از برنامه‌های طنز تامینی شبکه‌های دیگر استفاده می‌کنیم و می‌توانیم متقابل همکاری داشته باشیم.

برخی به متون طنز رادیو انتقاد دارند. شما برای بهتر شدن متون برنامه‌های طنز چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

مشکل متن فقط منوط به رادیو نیست و در دیگر مدیوم‌ها هم این مشکل وجود دارد. البته باید قبول کرد تعداد نویسندگان خوب طنز کم است. ما با جذب نویسندگان خوب، راه‌اندازی شورای نویسندگان و برگزاری دوره‌های آموزشی تلاش می‌کنیم نویسندگان قابل قبولی را در رادیو پرورش دهیم. من از منظر یک دانش‌آموخته ادبیات فارسی و هم از منظر کسی که سال‌ها در رسانه خدمت کرده، باید بگویم طنز در بین افراد جامعه مورد غفلت قرار گرفته است. عزیزان نویسنده باید همت کنند تا ما بتوانیم از طنزهای زیبا و قابل آنها در رسانه استفاده کنیم.

آیا فراخوان مردمی داده‌اید؟ شاید در میان جوانان بتوانید افراد با استعدادی پیدا کنید و بعد از برگزاری دوره‌های آموزشی از آنها بهره بگیرید؟

پیشنهاد خوبی است، اما طنز هم مانند بسیاری از هنرها باید خودجوش باشد. رادیو صبا این آمادگی را برای همکاری با نویسندگان طنز دارد.

فاطمه عودباشی

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها