به‌دنبال دستبرد 2 میلیارد دلاری به اموال ایران صورت گرفت

شکایت ایران از آمریکا به دیوان لاهه

پس از آن‌که دیوان عالی آمریکا در ماه آوریل حکم داد که ایران باید نزدیک به دو میلیارد دلار از دارایی های توقیف شده خود را به بازماندگان و اقوام افراد کشته شده در حملاتی که ایران مسبب آنها قلمداد شده است پرداخت کند، دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه از ثبت شکایت ایران علیه حکم دادگاه‌های آمریکا مبنی بر توقیف اموال ایران خبر داد.
کد خبر: ۹۱۴۳۸۰

به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری فرانسه، دیوان دادگستری بین‌المللی در بیانیه خود خاطرنشان کرد: ایران در شکایت خود استدلال کرده که «ایران و شرکت‌های دولتی ایرانی در برابر اختیارات حقوقی دادگاه‌های آمریکا مصونیت دارند.» براساس این گزارش، ایران در شکایت ثبت شده در دیوان دادگستری بین‌المللی تاکید کرده که اقدامات حقوقی در حال انجام در آمریکا ناقض شروط معاهده دوجانبه سال 1955 مودت، روابط اقتصادی و حقوق کنسولی است که به امضای دو کشور رسیده است. طبق این بیانیه، ایران همچنین درخواست کرده که آمریکا بابت نقض تعهدات حقوقی بین‌المللی خود غرامت پرداخت کند.

درخواست ایران برای محکومیت اقدام ضدایرانی واشنگتن

در همین رابطه، حسن روحانی اعلام کرد که دولت ایران به طور رسمی از آمریکا به علت ضبط و دستبرد به حدود دو میلیارد دلار از اموال بانک مرکزی، به دیوان دادگستری بین‌المللی شکایت کرده و خواستار محکومیت این اقدام ضد ایرانی واشنگتن و جبران خسارات شده است.

رئیس‌جمهور کشورمان در ضیافت افطار با خانواده معظم شهدا و ایثارگران با بیان این‌که اموال این مردم که نزدیک به دو میلیارد دلار بوده براثر یک بی‌احتیاطی در دسترس آمریکایی‌ها قرار گرفته بود افزود: دادگاه‌های آمریکا با صدور احکامی غیرقانونی گفته‌اند که این اموال باید در اختیار آمریکایی‌ها و خانواده کسانی قرار گیرد که در لبنان کشته شده اند و معلوم نیست آمریکایی‌ها در لبنان چه می کرده‌اند و این موضوع چه ارتباطی به ایران دارد.

سفر کارشناسان ایرانی به آمریکا

همزمان با شکایت تهران از واشنگتن در دادگاه لاهه، حسین یعقوبی میاب، مدیرکل امور بین‌الملل بانک مرکزی از سفر کارشناسان ایرانی به آمریکا برای مذاکره درخصوص برداشت دو میلیارد دلاری از دارایی‌های ایران توسط این کشور خبر داد.

به گزارش تسنیم و به نقل از اسپوتنیک نیوز، وی که در جریان کنفرانسی بین‌المللی در سن‌پترزبورگ سخن می‌گفت تصریح کرد:این پول‌ها به دلار آمریکا ارزشگذاری، اما آنها توسط موسسات غیرآمریکایی ارسال شده است... ما اکنون در حال تحقیق در این باره هستیم. قبلا تیم‌هایی را از دولت برای مذاکره به آمریکا اعزام کرده ایم و اطمینان دارم که این مساله در آینده نزدیک حل خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها