بیانیه 237 نماینده در حمایت از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب

غربی‌ها بدعهدی کنند از نقض پیمانشان پشیمان خواهیم کرد

بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با مسئولان نظام درباره برجام و میزان پایبندی آمریکا و دیگر طرف‌ها به تعهداتشان بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی داشت.
کد خبر: ۹۱۳۷۸۹
بازتاب جهانی هشدار مقام معظم رهبری درباره برجام

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری رویترز، آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم ایران روز سه‌شنبه هشدار داد اگر کاندیداهای ریاست‌جمهوری آمریکا از توافق هسته‌ای تخطی کنند، جمهوری اسلامی نیز این توافق را آتش می‌زند.

دونالد ترامپ کاندیدای احتمالی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 در آمریکا در اوت سال گذشته گفته بود که در صورت به قدرت رسیدنش توافق هسته‌ای را پاره خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز در ادامه گزارش داد: ایران تحت ریاست جمهوری یک جمهوری‌خواه در آمریکا می‌تواند روابطی با رویکرد خصمانه‌تر از آن‌چه در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوبامای دموکرات به گرمی گرائیده بود را انتظار داشته باشد.

رهبری ایران هم‌چنین گفت: جمهوری اسلامی هرگز ابتدا برجام را نقض نخواهد کرد چراکه پایبندی به عهد یک دستور قرآنی است اما اگر تهدید نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا مبنی بر پاره کردن برجام عملی شود، سپس ایران برجام را آتش خواهد زد.

وی به نامزد خاصی اشاره نکرد و گفت که هیچ تفاوتی میان جمهوری‌خواه و دموکرات وجود ندارد.

رهبر معظم ایران با بیان این‌که تحریم‌ها به طور کامل لغو نشده است، گفت که مسائل مربوط به بانک‌های ایران حل نشده و پول مسدود شده ایران در دیگر کشورها هنوز بازنگشته است. توافق هسته‌ای دارای کاستی‌هایی است که اگر رفع شود از اشکالات آن می‌کاهد.

آیت‌الله خامنه‌ای با متهم کردن آمریکا به سیاست‌های دوگانه در قبال ایران گفت که تصور رفع مشکلات ایران با آمریکا، تفکری غلط و توهم است زیرا رفتار خصومت‌آمیز آمریکا با گذشته تغییری نکرده است.

هم‌چنین خبرگزاری فرانسه با انتشار بخش‌هایی از بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گزارش داد: رهبر معظم ایران در دیدار با مسوولان این کشور به مناسبت ماه رمضان نسبت به اظهارات نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا درخصوص توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 هشدار داد.

وی گفت که ایران توافق هسته‌ای را نقض نخواهد کرد اما اگر تهدید نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا برای پاره کردن توافق عملی شود، جمهوری اسلامی ایران این توافق را آتش می‌زند.

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه پیش از این توافق هسته‌ای را فاجعه خوانده و گفته بود پس از انتخابش به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا اولویتش در عرصه سیاست خارجی نابود کردن برجام است.

ایران و گروه 1+5 در تابستان سال گذشته به یک توافق جامع دست یافتند که براساس آن تحریم‌های ایران در ازاء محدودیت برنامه هسته‌ای این کشور لغو شده است اما تهران می‌گوید که واشنگتن به طور موثر موجب تسهیل روابط ایران با تجارت بین‌الملل به ویژه بانک‌ها نشده است.

آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کرد که آمریکایی‌ها به اندازه‌ای که ایران متعهد بوده به تعهداتشان طبق برجام پایبند نبوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز روز سه‌شنبه در اجلاس اسلو در نروژ گفت که آمریکا تنها تحریم‌ها را روی کاغذ برداشته است و جو روانی حاصل از سال‌ها وضع این تحریم‌ها همچنان وجود دارد که مانع از تجارت با ایران می‌شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارش خود با موضوع بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مسوولان آورده است: ایران هشدار داد اگر آمریکا توافق هسته‌ای را نابود کند، جمهوری اسلامی آن را آتش خواهد زد.

به نظر می‌آید آیت‌الله خامنه‌ای رهبری ایران در صحبت‌های روز سه‌شنبه‌اش به اظهارات دونالد ترامپ نامزد احتمالی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات آتی آمریکا اشاره کرده است که توافق هسته‌ای را مورد انتقاد قرار داده و تهدید کرده بود این توافق را پس از به قدرت رسیدنش پاره می‌کند.

وی با تاکید بر این‌که ایران به تعهداتش طبق برجام پایبند بوده است، گفت که اما آمریکا در لغو تحریم‌ها در حوزه بانکی و بیمه و بعلاوه آزاد کردن پول مسدود شده ایران، این دست و آن دست می‌کند.

رهبری ایران در بخش دیگری از سخنانش مخالفت خود را با گرم‌تر شدن بیشتر روابط کشورش با ایران اعلام کرد و گفت که این بدین دلیل است که آنها همچنان نسبت به ایران خصومت دارند.

خبرگزاری ترند اما تیتری متفاوت برای گزارش خود از بیانات شب گذشته حضرت آیت‌الله خامنه‌ای انتخاب کرد و نوشت: رهبر انقلاب اسلامی ایران نسبت به طرح‌های خصمانه برای توقف پیشرفت ایران هشدار داد.

وی گفت: برنامه امروز دشمن این است که ظرفیت‌ها و توانایی‌های جمهوری اسلامی را حذف یا متوقف کند یا دست‌کم جلوی پیشرفت آن را بگیرد.

آیت‌الله خامنه‌ای که با مسوولان و مقامات ایران سخن می‌گفت، در ادامه به توافق هسته‌ای و تهدید نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا برای نابودی این توافق اشاره کرده و هشدار داد که در صورت عدم پایبندی واشنگتن به برجام ایران نیز از آن کناره‌گیری خواهد کرد.

وی تاکید کرد که ایران به تعهداتش پایبند است و ابتدا توافق هسته‌ای را نقض نخواهد کرد.

منبع:ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها