نقص‌فنی، دلیل تاخیر یک سوم پروازهای داخلی

«مسافران محترم، پرواز شماره... با تأخیر انجام می‌شود.» این جمله در مسیرهای مختلف برای مسافران هوایی بسیار آشناست و به وفور از بلندگوهای فرودگاه‌ها پخش شده و می‌شود. همه ما چندباری سفر با هواپیما را تجربه کردیم و بر این موضوع واقفیم که بلاتکلیفی و معطلی در سالن انتظار فرودگاه آن هم در شرایطی که مسئولان ایرلاین‌ها پاسخ قانع‌کننده‌ای نمی‌دهند و از شما می‌خواهند که منتظر باشید، چقدر دشوار است.
کد خبر: ۹۰۸۰۵۰

طبق آخرین گزارش آماری سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور درباره تاخیر پروازها که مربوط به آبان سال گذشته است از 4372 پرواز در آن مقطع زمانی 1337 پرواز با تأخیر انجام شده است که این اعداد و ارقام نشان می‌دهد یک سوم پروازها با تأخیر صورت می‌گیرد.

برای روشن شدن موضوع با برخی مدیران شرکت‌های هواپیمایی تماس گرفتیم تا نظرات آنها را جویا شویم که چرا پروازها با تأخیرهای تکراری انجام می‌شود، اما هیچ‌کدام حاضر به پاسخگویی نبودند و ناچار سراغ کارشناسان رفتیم.

ناوگان فرسوده است

احمد جباری، عضو کمیسیون عمران مجلس نهم درباره تأخیر پروازها به جام‌جم گفت: نقص فنی و نبود مدیریت نیروی انسانی از مهم‌ترین عوامل تأخیر در پروازهاست و تا زمانی که ناوگان فرسوده کشور روبه نوسازی نرود، این موضوعات ادامه‌دار خواهد بود.

دردسرهای تاخیر

جباری ادامه داد: تأخیر هواپیما در یک مسیر باعث می‌شود تا دیگر بخش‌ها نیز دچار مشکل شوند. اگر یک هواپیما دیر به مقصد برسد، هواپیمایی برای پرواز نمی‌تواند اقدامی انجام دهد تا آن هواپیمای متأخر فرود خود را طی کند و همین روال ادامه دارد به این دلیل که چرخه هوایی به صورت زنجیروار به هم متصل هستند.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: بسیاری از مشکلات به ناهماهنگی در برخی دستورالعمل‌ها برمی‌گردد، چون به طور کلی سیستم حمل ‌و نقل هوایی زنجیره‌ای از همکاری میان گروه‌های مختلف است. وی ادامه داد: ممکن است تمام عوامل برای پرواز از طرف ایرلاین مهیا باشد، اما شرکت‌های سوخت‌رسان، شرکت‌های خدماتی یا حتی کترینگ‌ها نتوانند در زمان مناسب نسبت به تجهیز و آماده‌سازی هواپیما اقدام کنند که همین موضوع دوباره به تأخیر منجر خواهد شد.

با نقص فنی، پروازی صورت نمی‌گیرد

در این‌ باره، مقصود اسعدی‌سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز در گفت‌وگو با جام‌جم ضمن تاکید بر این‌که شرکت‌های هواپیمایی مشکل ناوگان فرسوده دارند، گفت: نقص فنی دلیل عمده اغلب تاخیرهاست، زیرا اولویت حمل و نقل هوایی، ایمنی است و تا زمانی که شرکت‌ها از ایمنی مطمئن نباشند، پرواز انجام نخواهد شد.

وی با اشاره به این‌که تاخیر در تمام کشورهای دنیا وجود دارد و فقط مختص به ایرلاین‌های ایرانی نیست، افزود: در سایت‌های بین‌المللی که تاخیرهای پروازی اغلب هواپیماهای دنیا موجود است، می‌بینیم که حتی در بزرگ‌ترین فرودگاه‌های دنیا هم تاخیرهای زیادی وجود دارد در حالی که شرکت‌های آنها نه با تحریم روبه‌رو بودند و نه مشکلات مالی داشتند. سامانی با بیان این‌که شرکت‌های هواپیمایی بنگاه اقتصادی هستند و تلاش دارند رضایت مشتری را جلب کنند، زیرا منبع درآمد آنها مسافران هستند ادامه داد: تاخیرها خارج از اراده شرکت‌هاست، زیرا شرکت‌ها با نیروی انسانی، امکانات و ابزاری که در اختیار دارند، تلاش می‌کنند تا پروازها را به‌موقع انجام دهند.

به گفته وی، ایرلاین‌ها نمی‌توانند ریسک کنند و پروازی را که نقص فنی دارد انجام دهند، بنابراین در همه کشورها این مشکل وجود دارد. به عنوان مثال در فرودگاه لندن 147 پرواز با تأخیر انجام می‌شود یا در مسکو 101 پرواز با تأخیر همراه است، همچنین ایرفرانس هم 215 پرواز با تأخیر دارد. سامانی اظهار کرد: حقوق مسافر فقط مربوط به ایرلاین‌ها نمی‌شود و شرکت فرودگاه‌ها و شهرداری‌ها نیز در این حقوق سهیم هستند.

محمدحسین علی‌اکبری

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها