با گذشت بیش از دو ماه از امضای تفاهم‌نامه خرید 118 هواپیمای ایرباس توسط ایران، این تفاهم‌نامه همچنان منتظر چراغ سبز آمریکا بوده و نهایی نشده است.
کد خبر: ۸۹۶۹۹۷

در سفر رئیس‌جمهور کشورمان به فرانسه در بهمن‌ماه سال گذشته، تفاهم‌نامه اولیه خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس به ارزش دست‌کم 5‌/‌10 میلیارد دلار به امضا رسید که قرار شد پس از 40 روز کاری این تفاهم‌نامه به قرارداد نهایی منتج ‌شود که تاکنون چنین نشده است.

وزیر حمل و نقل، دریا و شیلات فرانسه که دیروز به تهران سفر کرده، کسب مجوز آمریکا را مانع نهایی شدن این تفاهم‌نامه اعلام کرد.

آلن ویدالیس طی نشستی خبری در تهران در پاسخ به پرسشی درباره پایبندی فرانسه به تعهداتی که با ایران دارد با توجه به فشار کشور آمریکا که برخی از این قراردادها را با کندی روبه‌رو کرده است، گفت: همچنان مشکلات بخصوص در زمینه بانکی وجود دارد، اما مهم این است که سفارش‌دهندگان و مسئولان ایرانی و طرف فرانسوی مصمم هستند تا هر چه سریع‌تر مشکلات را رفع کنند. وی در خصوص مذاکرات بین ایران‌ایر و ایرباس تصریح کرد: مذاکراتی انجام شده هر چند این مذاکرات بسیار طولانی بود، اما توافق اولیه صورت گرفته و در حال نهایی شدن است و فکر می‌کنم در چند هفته آینده و حتی کمتر از آن، این توافق نهایی شود. به گزارش فارس، وی با بیان این‌که در شرکت هواپیماسازی ایرباس بیش از 10 درصد تجهیزات آمریکایی است، افزود: برای فروش این تجهیزات نیاز به مجوز آمریکاست اما به هر حال قرارداد باید علی‌القاعده تا هفته آینده نهایی شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها